Ladda ner presentationen
1
eAffärer Inköp – del 2 Logistikprogrammet
2
eAffärer inom inköp
3
Olika inköp - olika lösningar
Strategiska inköp Samarbete runt utveckling och kvalitet Delad information Hela kedjan av betydelse Indirekt material och tjänster Hitta bästa pris Förenklade inköpsrutiner Intern samordning Lätt att byta leverantör
4
Användningsområden för inköp
Förenkla interna arbetet Hitta och utvärdera nya leverantörer Söka produktinformation och priser Upphandling Repetitiva köp
5
Verksamhetsfrågor i fokus
Hur ofta ska kataloger uppdateras? Ska det vara ersättning eller ändring? Hur skapas order? Regelverk för ordersvar (restorder m.m.) Tillåts ändringar, hur länge? När skickas leveransavisering? Former för faktura, t.ex. en per order, följesedel, kreditering etc
6
Martin & Servera R&S Inköpsportaler e-tjänster - inventering
ASP- tjänst Inköpsportaler e-tjänster - inventering - statistik EDI Telefon till system Webbshop Servera Handdator Internet Kunder Leverantörer EDI Webb-EDI
7
Effekter Martin & Servera
130 leverantörer via EDI; 60% av inköpsvärdet EDI med ca 300 kunder 2 miljoner EDI-meddelanden per år Webbshop säljer för 5 miljarder/år e-handel kund står för ca 60% Drygt kundfakturor per EDI, sparar minst 5 kr/st Kundorder e-orderrader/dag. Sparar 2-3 kr/st Stor fördel med gemensam branschstandard
8
Portaler och marknadsplatser
9
Tillämpningar på nätet
Portaler Publika – privata Breda – specialiserade Företagslösningar Webbshoppar Intranät, Extranät Marknadsplatser Vertikala eller ”öppna” Köpar- eller säljardrivna Geografiska Molntjänster Inköp, ekonomi, logistik, m.m. Webb-tillämpning Tillämpning Affärskommunikation Säljare Köpare
10
Effekter med portaler Tvingas arbeta i många kundportaler
Jobbar i två system dubbelarbete Kan bli bra i vissa fall, t.ex. mellan stora kunder och små leverantörer. Gäller att få acceptans! Undersök möjlighet till integration Effektivare när det är många kunder och många leverantörer i portalen
11
Marknadsplats; gemensamt system med många köpare och många leverantörer
Handel många till många Upphandlings-processen, RFI, RFP, etc Auktioner/omvända auktioner Leverantörsregister Stort på kontinenten, marginellt i Sverige
12
Funktioner i marknadsplatser
Anbudsförfrågningar online Sammanställning och presentation av anbud Stöd för hela upphandlingsprocessen Omvända auktioner Visa lager- och produktionsstatus Produktkataloger Leverantörsprofiler - ”supplier scan” Anslutning till de vanligaste affärssystemen
13
B2B-Marknadsplatser + Många köpare/säljare på samma ställe
+ Stöd för flera processer - För många marknadsplatser - Svårt förändra beteenden - Kostnader - Inte slagit i Sverige
14
Kataloghantering, exempel
15
NCC Construction e-Upphandling
Implementerat NCC Inköpsportal - Sverige Norge Danmark Stöd för e-upphandling och gemensamt gränssnitt till leverantörerna via NCC Leverantörsportal
16
NCC Inköpsportal Riktade förfrågningar
Publika förfrågningar Riktade förfrågningar Skickar till utvalda underentreprenörer och leverantörer Publika förfrågningar Hitta nya underentreprenörer och leverantörer genom att publicera förfrågningar på externa hemsidan. NCC Leverantörsportal underlättar för underentreprenörer och leverantörer att på enhetligt sätt ta emot och svara på förfrågningar samt enklare hantera kompletterande handlingar.
17
NCC Leverantörsportal - Riktade förfrågningar
Skickar inbjudan via e-post till valda leverantörer Hämta förfrågan och svara JA och NEJ att delta samt lämna anbudssvar 17
18
NCC Leverantörsportal - Publika förfrågningar
Underentreprenören och leverantören söker via externa hemsidan Vid intresseanmälan - förfrågan på samma sätt via NCC Leverantörsportal 18
19
NCC Leverantörsportal – Statistik 3 år
NCC Construction SE - period februari 2009 – februari 2012 - Antal leverantörskontakter st - Antal skickade förfrågningar st - Antal nedladdade dokument inkl reviderade st Erfarenheter och vad som underlättar för byggbranschen - Enhetligt sätt att skicka och svara förfrågan underlättar för leverantörerna - Uppdatera uppgifterna om underentreprenörer och leverantörer Kontaktpersoner Verksamhet Verksamhetsområde Övrigt 19
20
Auktioner
21
Omvänd auktion Förfrågan Anbud Bud Anbudsförfrågan Anbud
Leverantör - budgivare Köpare - arrangör Förfrågan Anbud Bud Anbudsförfrågan Anbud Urval och inbjudan till auktion Omvänd auktion Avtal
22
Nätauktioner B2B Reverse auctions eller OLQ, Online Quoting Business Process Ett webbaserat verktyg för realtidsupphandling med leverantörsbasen Många och geografiskt spridda leverantörer kan delta i anbudsprocessen samtidigt De flesta varor och tjänster fungerar Passar både små och stora volymer
23
Typfall av nätauktion Försäljning, dvs flera köpare
Inköp, dvs flera säljare Hemliga eller öppna bud? Holländaren Budagenter En eller flera ex av en vara/tjänst? Bara godkända kunder eller öppet?
24
Säljarens motiv för nätauktion
Större marknad Sparar tid Lägre säljkostnad Enkelt att delta Undersöka intresse/ prisnivå ny produkt Dumpa varor man vill bli av med
25
Köparens motiv för nätauktion
Sparar tid Konkurrens - pressa priser Testa marknadspris Effektivare upphandlingsprocess Möjlighet att trimma leverantörsbasen Statistik etc
26
Principer omvänd auktion
Köparen skapar auktion Auktionstid, förlängning Välja auktionstyp Utgångsbud (anbud, statistik etc) Bjuda in leverantörer Dölja bud? Budsteg, valuta, enhet etc
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.