Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avStig Bergström
1
Försök med hemleverans
2
Ansvar för det som säljs. Ansvar för att motverka alkoholens negativa effekter. Ansvar för en bra service. Systembolagets roll: Ansvar x 3
3
Människors köpbeteenden har förändrats. Systembolaget erbjuder rådgivning i butik och via andra kanaler. Systembolagets kunder kan idag göra e-beställning för hämtning i butik. För att ytterligare förbättra vår service genomför vi ett försök med hemleverans i en begränsad skala. Varför görs försöket?
4
Fler och fler tycker att det är bekvämt att handla på nätet. Vi vill möta ett förändrat köpbeteende – så att kunder kan köpa via webben istället för i butik. Hemleverans efterfrågas i olika situationer: •Kunder som på grund av tidsbrist tycker att hemleverans är en bekväm lösning. •Äldre som tycker att det är tungt och opraktiskt att ta sig till butiken och bära på tunga påsar. •Vid större tillställningar såsom födelsedagsfester. E-handel ökar
5
Hemleverans är en tilläggstjänst mot en avgift och med minst tre dagars leveranstid. A och O är att vi säkrar försäljningsreglerna – att inte sälja till den som är under 20 år, den som är märkbart påverkad eller vid misstanke om langning. I dessa fall överlämnas inte dryckerna. Vi ställer lika höga krav på Bring Express som på våra egna medarbetare i butiker och våra ombud. Försöket påbörjas i full skala efter sommaren. Utvärdering sker löpande. Hur utformas försöket?
6
•Leverans måndag-fredag kl 10.00 – 20.00. •Obligatorisk legitimationskontroll vid mottagning av varorna. •Det finns en maxgräns på 8 kollin. •Avgiften för hemleverans beror på hur mycket kunden beställer. En beställning på max 12 flaskor kostar 200 – 220 kronor. Hemleverans – så fungerar tjänsten
7
Uppföljning hemleverans t.o.m. 31/1 2013 JanuariTotalt Antal levererade beställningar 51 160 Snittantal artiklar per beställning 13 14 Försäljning i kronor 116 955 451 505 Snittpris per beställning 2 089 2 119 Snittpris frakt per beställning 308 252 Mängd i liter 454 1 556 7
8
Uppföljning hemleverans: fördelning per varugrupp 8
9
•100% ålderskontroll •9 av 10 instämmer i att Systembolagets hemleverans fungerade bra. •4 av 5 instämmer i att det skulle rekommendera Systembolagets hemleveranser till andra. • 7 av 10 instämmer i att de kommer använda Systembolagets hemleveranser igen. Inledande utvärdering av hemleverans 9
10
Försöket påbörjades i november och december med start i Sollentuna, Johanneshov, Bromma och Nacka. I slutet av januari tillkom Borås och Uppsala. Försöket inleds i full skala efter sommaren 2013 och kommer att pågå i 12 månader, i max sex län och omfatta både storstad och landsbygd. Valet av orter och områden har gjorts i samråd med alkoholforskarna. Hemleveransförsöket - tidplan Nu tillkommer postorterna Göteborg, Askim och Mölndal. Första beställningsdag: 5/3 Första leveransdag: 11/3
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.