Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avRut Ivarsson
1
Rummet som medium Åsa Thelander Fil.dr.
2
Vad ska vi diskutera? Rummet som medium - betydelse Olika perspektiv på rummet Rummet i förhållande till mål och varumärke Kunden/besökaren i rummet (demografi, mekanik och dynamik) ”De tre stora” personal varor design
3
Butikens förändrade roll Maktförskjutning från producent till konsument Varumärkesbyggande Shopping en allt viktigare aktivitet både i omfattning av människors tid och ekonomiskt
4
Forskning kring rummet och butiker Kommersiella verksamheter (butik och kund har stått i fokus) Livsmedelsbutiken (tex. Underhill) Serviceföretag (tex. Bitner) Den tredje vägen…
5
Bibliotekets särart Speciell kontext jämfört med en butik edutainment? Kontexten skapar särskilda förväntningar bland besökarna Kontext och förväntningarna har betydelse för besökarnas beteende
6
Vem gör service? kunden producerar personal producerar personlig service
7
Komplexiteten i servicerummet enkelkomplicerad kunden producerar personal producerar
8
Uppfångningsgrad Hur stor andel av besökarna som får någon slags kontakt med en anställd • Hur stor är denna andel? • Vem tar de kontakt med? • Vem får de kontakt med? • Vilka frågor eller ärenden gäller kontakten? • Finns det någon potential att utveckla dessa kontakter eller finns det ”onödig” kontakt? • Finns möjligheter till mekanisk service? • Mål?
9
Omvandlingsgrad Hur många som förvandlas från att ha gått in i rummet till att …………….. jfr. mål, vad ska den som går in genom dörrarena göra från besökare till läsare från besökare till låntagare
10
Tre grundprinciper för att förstå kunders beteende i en butik Shoppingens mekanik Shoppingens demografi Shoppingens dynamik
11
Shoppingens mekanik Fysiska och anatomiska förmågor skapar behov och begränsningar Butiker måste anpassas efter mekanik och särskilt efter målgruppens mekanik Tillgänglighet, trivsel och ”lönsamhet” hänger ihop
12
Shoppingens mekanik Syn Kroppen två händer rörelsesätt
13
Shoppingens dynamik Presentationen av varor (förförelse) Den sensuelle shopparen Se, känna, beröra och ”köpa” Kontakt med personal
14
Shoppingens demografi Kundernas demografiska egenskaper ålder kön …
15
De Tre Stora Symmetri och balans måste finnas mellan: Personal Varor Design (butiksutformning) Balansen är grunden för ett koncept
16
Personal Toppar med hög belastning (sk. peak hours) Kontaktgrad (befintlig och önskvärd) Olika typ av service personlig mekanisk
17
Varor Sortiment Olika typ av varor impulsvaror destinationsvaror merförsälningsvaror imageskapande varor indragare bästsäljare hyllvärmare nyheter kompletteringsvaror • Placeringen av varorna ”space management” hur kategorier av varor placeras i butiken
18
Design (fysisk utformning av rummet) Ett bra rum (butiken) är som en god berättelse: löfte introduktion berättelse crescendo och final En bra butik är utformad så att kunder inte hindras utan skapade efter ett flöde så kunden ”utsätts” för hela butiken.
19
Hur man studerar besökare Intervju – ger kunskap om medvetna val Observation – ger kunskap om agerandet men utan förklaring Flödesanalyser – en form av observation Flöden studeras olika dagar, tider m.m. Flöden studeras för utvalda/olika typer av besökare Mönster går att klarlägga, hinder kan identifieras
20
Sammanfattning att se butiken som ett medium är en möjlighet Synsättet måste genomsyra verksamheten – finnas formulerad i mål (övergripande och profil) Målgrupper Balans mellan De Tre Stora personal varor utformning * Taktik – utgå från shoppingens mekanik, dynamik och demografi
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.