Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Söderberg personbilar AB

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Söderberg personbilar AB"— Presentationens avskrift:

1 Söderberg personbilar AB
”Vi ska sälja våra varumärken samt till dem förknippade produkter och tjänster med långsiktigt god lönsamhet och goda relationer”.

2 Agenda Nuvarande situation (Business mission) PEST SUP
Marknadsmixmodell SWOT Analys Mål och målpåverkande faktorer Marknadsstrategi Strategins genomförande-åtgärdsförslag Budget Uppföljning

3 Söderberg personbilar AB
Söderbergs bil AB finns idag i Norrköping och Nyköping och firade förra året 40 år Företaget i sig har funnits sedan 1954, men bytte 1972 namn till Söderbergs Bil efter Hans Söderberg Företaget omsatte 2011, tkr och hade 147st anställda

4 Marknadsdefinition: Bilmarknaden är en marknad med hård konkurrens Söderberg är beroende av sina leverantörer ( Audi, Skoda och Volkswagen) Man har ett stort kundsegment och vänder sig i stort sätt till alla som är över 18 år Marknadstrender: Information är mycket lättare att få tillgång till gällande bilar nuförtiden ( internet, recensioner etc.) Jämförelse vis med förr i tiden Försäljningen av bilmärken: Vissa märken är mer attraktiva än andra (som tillexempel går Volkswagen om Volvo just nu som familjebil. )

5 PEST Politiska faktorer
Lagstiftning angående bilar (restriktioner för utsläpp, trängselskatt etc.) Konflikter mellan oljeproducerande länder (Leder till höjda Bensinpriser) Ekonomiska faktorer Hög och lågkonjunktur sätter spår i försäljningen Erfarenhet bär med sig stabilitet Volkswagen Group Sverige AB går bra just nu, främjar Söderbergs personbilar, eftersom de är de enda återförsäljarna av Volkswagen i Norrköpingsområdet. Sociokulturella faktorer Miljö, säkerhet och Mode Efterfrågan av miljöbilar stiger Säkerhetsfaktorer är mer viktiga hos vissa segment, såsom barnfamiljer Bilmärken som är ”inne” och eftertraktade på marknaden har en stor influens på försäljningen Teknologiska faktorer Erbjuda de nyaste på marknaden

6 SUP Segmenteringsgrupp
Söderbergs 3 varumärken representerar olika segmenteringsgrupper Audi  kvalité , sport, nytänkande ( ”personer med större plånböcker”) Skoda  riktar in sig på prisvärdhet, dvs. billigare bilar utan extra funktioner Volkswagen  stor mångfald på modeller, alternativ för både de små och större kunderna Urval Man använder sig av differentierad marknadsföring  man anpassar reklamen till bestämda orter Positionering Förutom deras märken ligger man väldigt nära alla andra återförsäljare i utbud, pris och leveranstider.

7 Marknadsmixmodell Produkt
Kärnprodukt: Bilarna och de grundläggande funktionerna som hör till Plusvärden: GPS, TV etc. Formgivning: Olika design för de olika kundsegmenten Förpackning: Lokalutsmyckning Snabbhet: Svaghet av Söderberg personbilar AB, de har haft långa leveranstider, men jobbar kontinuerligt på att förbättra dem. Garantier och Service: Söderberg har 9 st. anställda mekaniker och 3 st. anställda administratörer som dagligen jobbar med reparationer och service.

8 Pris Detta kan Söderberg personbilar AB justera efter behov Plats Söderberg personbilar AB försäljning sker enbart i deras bilhandelslokal i Norrköping Påverkan Genom tidningsannonser försöker man nå målgrupper med attraktiva bilder och bra erbjudande Radioreklam Evenemang Golftävlingar Personal Välutbildad personal inom bestämda områden ”Dresscode” Process Köpprocessen enkel och smidig Leveranstiden har varit ett problem, som man idag arbetat bort

9 Physical evidente Utbildad personal inom bilmärken och kundhantering Fräscha, moderna lokaler Erbjuder dryck och snacks Informationsrik och översiktlig webbsida

10 Konkurrensanalys Återförsäljare Öppettider Pris nya bilar i lager
Utbud Söderberg Personbilar AB Vard: 09:00-18:00 Lör: 10:00-14:00 Från Till Audi Skoda Volkswagen Kneipbadens Bil AB Vard: 08:00-18:00 Lör:10:00-14:00 Från Till BMW MINI Zetterbloms Bil AB Från Till Citroën Mitsubishi Olofsson Auto AB Från Till Mercedes Benz Jeep, Chrysler, Dodge Rejmes Bil AB Vard: 09:00-18:00 Lör: 10:00-15:00 Sön: 11:00-14:00 Från Till Volvo, Renault Dacia, Ford, Mazda

11 SWOT- Analys Starka Sidor Svaga Sidor Hot Möjligheter
Väletablerat företag Ingen Konkurrens Bred serviceorganisation Söderbergs Finans Svaga Sidor Leveranstiderna Möjligheter Betydande högkonjunktur Volkswagens satsning att slå ut Volvo Hot Om flera får rätt att sälja samma märken Betydande lågkonjunktur Ökning av bensinpris Expansion av lokaltrafik  mindre efterfråga av bilar

12 Mål och målpåverkande faktorer
Söderberg personbilar AB står för 25,7% av försäljning av nya bilar i Norrköping 2011 såldes 3040 bilar 2012 såldes ca 2900 bilar, varav 1685 var nya bilar Målet för 2013 är att nå 30% marknadsandel  tack vare Volkswagen satsning att ta stora marknadsandelar av Volvo Hot från nya aktörer Andra aktörer kommer med differentierad attraktiv produkt Andra aktörer börjar sälja samma bilmärken som Söderberg personbilar AB Konkurrenter erbjuder bättre service och kostnader

13 Leverantörers förhandlingskraft
Stark förhandlingskraft, pga. att de kan bestämma vem som ska sälja deras varor Hårda krav för att få sälja leverantörers produkter Köparnas förhandlingskraft Även köparen besitter en stor förhandlingskraft Möjligheten att välja en annan återförsäljare God relation till kunder leder till en stabil kundkrets Substitut Miljömedvetenhet  större konsumtion av lokaltrafik

14 Marknadsstrategier Vision i tre delar som man jobbar dagligen mot
Att med våra varumärken vara marknadsledande inom vårt verksamhetsområde Att var och en av våra anläggningar skall tillhöra topp 20 inom de för kundnöjdheten väsentliga mätområden Att vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder anställda trygghet, trivsel, utveckling och karriär möjlighet

15 Strategins genomförande - åtgärdsförslag
Hur skulle Söderberg personbilar AB kunna förbättra sin marknadsföringsstrategi? Produkt Utmärka sig inom service och erbjuda något konkurrenterna inte har Utveckla sin ”Drop in” service och marknadsföra den mera Pris Inkludera service och extra material i försäljningspriset Plats Expandera sig till Linköping  därutav synas mera

16 Påverkan Radioreklam, lokaltidning, tv-reklam, golftävling Reklamvideo på Cloetta Center under LHC matcher Annonsera med slogans som: ”Har du vägarna förbi norrköping, droppa in på Söderbergs bil och serva bilen? Vi står för Östergötlands bästa service. Kom och ta en fika och luta dig tillbaka medans vi fixar allt. Vi lovar att serva bilen inom en timme annars bjuder vi på servningen”

17 Aktivitet Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec % av Budget Tot. Kostnad Tv 15% Radio 10% Lok tid 50% LHC Golf Tävl. Aktivitetsplan

18 Budget för förslag Kostnad (år) Tv-reklam 163.575 kr Radioreklam
Tidningsreklam kr Jumbotron LHC Golftävling S:A kr

19 Intäkter Intäkter Försäljningsvinst 450.000 Reparation 50.000 Service
60.000 S.A Intäkter

20 Uppföljning Svårt att göra en uppföljning
Tar tid att etablera sig i Linköping Långsiktig plan

21 Tack för oss David Cedergren Jonas Thelander Keven James Ryan Bader Sebastian Sjöholm Viktor Nilsson


Ladda ner ppt "Söderberg personbilar AB"

Liknande presentationer


Google-annonser