Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?
Hjärnforskning Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?
2
Viktiga faktorer för lärande
Livsstil- sömn, kost, fysisk aktivitet Känslor- utgå från ämnen och områden som skapar någon känsla hos eleven Inlärning från våra sinnen- ”Ingen kunskap utan erfarenheter” Minnet- skapa mening med det som ska läras Ungdomars utveckling- lära rätt saker vid rätt tidpunkt Stress- hur påverkas inlärning av stress Vara aktiv i sitt eget lärande som elev!! Litteratur: Arne Maltén, Torkel Klingberg, Cognition
3
Tre pedagogiska modeller
Aktivitetspedagogik Freinetpedagogik Problembaserat lärande
4
Hur går vi vidare? Mål 2012/2013: Projekt formas i olika grupper och genomförs. Successiv utvärdering i PF, samt vidare utveckling av våra kunskaper. Två hälsodagar för eleverna.
5
Inspiration för vårat projekt
6
Områden? Målsättning Motivation Kognition
7
Pedagogisk modell för att främja inlärning
Arbetsmoment Kunskap, förmåga som ska utvecklas? Hur ska eleven motiveras? Gruppindelning? Målsättning(Långsiktiga, kortsiktiga)? Hur ska eleven bli aktiv i sin inlärning? Hur ska eleven visa upp sina kunskaper?
8
Vad ska vi använda för metod?
Olika undervisning för olika klasser? Olika områden för samma klass?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.