Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Medieanvändning i den digitala världen - några exempel på analyser från Dagspresskollegiet
2
Huvudfinansiär: Tidningsutgivarna Fokuserar tre frågor:
DAGSPRESSKOLLEGIET Startade 1979 Huvudfinansiär: Tidningsutgivarna Fokuserar tre frågor: Hur förändras mediekonsumtionen över tid? Vilka faktorer kan förklara mediekonsumtionen? Vilka medier är komplement respektive konkurrenter till varandra?
3
MEDIEANVÄNDNINGEN EN GENOMSNITTLIG DAG 2010 (PROCENT)
Oavsett plattform Inte riktigt ömsesidigt uteslutande 4 stora ”medier” Källa: Nordicoms Mediebarometer
4
1. Exempel på Hur mediekonsumtionen förändras över tid
5
EN UNGEFÄRLIG UPPLAGEUTVECKLING 1865-2010 (TUSENTALS EXEMPLAR)
Källa: En svensk presshistoria & RS/TS (Wadbring)
6
MEDIETEKNIK I HUSHÅLLEN 1997-2010 (PROCENT)
Se personadatorn på 80-talet – speldator Mobiltelefonen – nästan alla idag! Nätet – samma sak! Läsplatta? Om man ska försöka förutsäga framtiden kan man ha olika teorier om hur den ska se ut. Innehav vs användning! Jfr dvd-spelare Källa: Den nationella SOM-undersökningen (Bergström)
7
MEDIEDAGEN 1979-2010 (PROCENT)
Källa: Nordicoms Mediebarometer
8
REGELBUNDEN LÄSNING AV DAGSTIDNINGAR PÅ PAPPER (MORGON, KVÄLL, GRATIS) 1986–2010 (PROCENT)
Morgontidningsläsning Kvällstidningsläsning Gratistidningsläsning Källa. Den nationella SOM-undersökningen (Wadbring) Kommentar: Morgontidningsläsning minst 5 d/v, kvälls- respektive gratistidningar minst 3 d/v.
9
BRUTTOTID SOM MÄNNISKOR LÄGGER PÅ MEDIER EN GENOMSNITTLIG DAG, 1980 OCH 2010 (MINUTER)
En sak att använda medier en vanlig dag – en helt annan den tid vi lägger på dem All slags innehåll – båda fakta och fiktion i samtliga medier Källa: Nordicoms Mediebarometer
10
2. Exempel på Faktorer som kan förklara mediekonsumtionen
11
ÅLDER Livscykel Generation (ålder) (uppväxttid)
12
ANVÄNDNING AV INTERNET MINST NÅGON GÅNG I VECKAN, 1995-2010 (PROCENT)
Högutbildade Män ALLA Kvinnor Lågutbildade 65-85 år Källa: Den nationella SOM-undersökningen (Bergström)
13
REGELBUNDEN LÄSNING AV MORGONTIDNINGAR PÅ PAPPER EFTER ÅLDER 1986-2010 (PROCENT)
Källa: Den nationella SOM-undersökningen (Bergström/Wadbring)
14
REGELBUNDEN LÄSNING AV MORGONTIDNING PÅ PAPPER EFTER GENERATION, 1986-2010 (PROCENT)
Källa: Den nationella SOM-undersökningen (Bergström/Wadbring)
15
3. Exempel på konkurrens- och komplementförhållanden mellan medier
16
REGELBUNDEN LÄSNING AV KVÄLLSTIDNINGAR PÅ OLIKA PLATTFORMAR, 2010 (PROCENT)
Källa: Den nationella SOM-undersökningen (Färdigh/Westlund)
17
KONTAKTUPPGIFTER; DAGSPRESSKOLLEGIET
Ingela Wadbring Professor i medieutveckling Tel: Mejl: Mittuniversitetet Institutionen för informationsteknologi och medier Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.