Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Svenska Fotbollsakademin
Systematisk träning Svenska Fotbollsakademin 24 januari 2011
2
Mål med dagen Ökad förståelse och kompetens i att analysera, planera och leda kvalitativ och systematisk träning
3
Systematisk träning Varför systematisk träning?
4
Innehåll Utformning av utbildningsplan i föreningen eller laget
Utformning av spelidé - koppling mellan träning och match Träningsplanering Analys av spelarna och laget
5
Svensk handboll - kultur
Föreningen Ideologi - Filosofi Utbildningsplan Spelidé Analys Träningsplanering Förutsättningar Träningsvecka Träningspass Moment - instruktion Övning Uppföljning
6
Svensk handboll – kultur
Faktorer som styr vår handbollsträning - diskussionspunkter Träningsförhållanden Tävlingssäsongen och seriesystem ”Den svenska modellen” Spelidé och spelsystem Lokalt – Nationellt – Internationellt Regeringen och förbunden
7
Föreningen Styrelse och medlemmar Föreningens storlek Region
8
Ideologi och filosofi Bredd och Elit Mål och inriktning Policy
Utveckling och resultat Spelaren och laget
9
Utbildningsplan Vad? Utbildningsområden – Vad ska vi träna?
När? Utbildningsfaser – När ska vi träna vad? Hur? Träningsmetoder – Hur ska vi träna?
10
Utbildningsområden Handbollsträning - Teknik - Taktik - Genombrott
- Passningar - Skott - Individuellt försvarsspel - Spelträning - Målvaktsträning Mentalträning Fysisk träning - Koordination - Rörlighet - Styrka - Snabbhet - Uthållighet Kost
11
Spelidé Ramverk för hur laget och spelarna ska agera vid match
Att utveckla en spelidé 1) Spelfilosofi – lagets identitet 2) Analys/prioritering utifrån handbollens fyra fundament teknik – taktik – fysik – mentalitet 3) Spelmoment (metoder - inslag - situationer – lägen) 4) Spelsystem (utgångsposition – roll – anfallsspel/försvarsspel)
12
Spelfilosofi – lagets identitet
Utvecklingsorienterad – resultatorienterad Anfallsorienterad – försvarsorienterad Utgår filosofin från spelarna, laget eller föreningen
13
Analys av träningen och laget
Lagets styrkor och svagheter inom: Spelidé Spelsystem Teknik, taktik, fysik och mentalitet Resultat av: Utbildningsplan Träningsplanering Genomförande av träningen TEKNIK TAKTIK FYSIK MENTALITET
14
Analys av spelare Screening – Skattning av egenskaper utifrån:
Teknik, taktik, fysik och mentalitet Styrkor, svagheter och anpassning Position och roll Spelmoment, situationer och lägen Spetsegenskap Utifrån analysen skapas: Individuell utvecklingsplan (spelarens dokument) Handlingsplan (instruktörens dokument) Genomförandet Uppföljning genom: Tester Ny screening
15
Spelmoment Fas 1 Fas 2 Anfall Fas 3 Fas 4 Fas 5 Fas 6 Försvar Fas 7
16
Spelidé Ramverk för hur laget och spelarna ska agera vid match
Utgår från utbildningsplan och spelidé Teman och periodisering (del av säsong, månad, vecka, träningspass) Förutsättningar Läger, cuper och turneringar Matcher Återhämtning Logistik kring träningar
17
Att planera handbollsträning
Utbildningsplan Spelidé Period Träningspass Övning ”Nej, du får inte min övningsbank – du har ju inte mitt lag” Leif Boork
18
Träningsmetoder Isolerad – Funktionell Nivågruppering
Styrda övningar – Fria övningar Individuell träning Progression i träningen Individanpassad träning Med boll – Utan boll Positionsanpassad träning Praktik – Teori Repetition – Variation Lekar - Tävlingar
19
Att planera träningspasset och övningen
Tema/Moment Situation, variabel, variant Förutsättningar Isolerat - Funktionellt Instruktion Övningen - Organisation och anvisningar Progression/stegring/utveckling
20
Moment Varianter (alternativa tekniker inom momentet t ex: ”typ av skott”) Variabler (varierade förutsättningar t ex ”motståndare framför eller motståndare bakom”) Tekniker (varierade utföranden t ex hoppskott eller kantskott) Situationer (som spelaren hamnar i eller som uppstår) Lägen (som spelaren söker)
21
Organisera övningen Vilken organisation passar övningens syfte?
Storlek Form Djup/bred Var i planen? Hur många, fördelning anfall/försvar, antal lag, balans mellan arbete och vila Riktningslöst eller riktningsbestämt Mål, typ av mål, mållinje Antal mål/inga mål Poängsystem Beroende av: Antalet spelare, yta (storlek/form) och syfte Yta Antal spelare Riktning Mål/Poäng Tid/Intervall
22
Analys och uppföljning
Kontinuerlig analys av: Laget Träningen Spelarna Matchen Genomför med hjälp av: ”Idrottsloopen” Tester Statistik Video
23
Spelidé 2011”playbook” Har föreningen en gemensam spelidé för 2011?
Annars är det upp till dig som tränare att skapa en spelidé! Processen är startad! Hur går ni vidare?
24
Uppgift Gruppuppgift/Enskild uppgift Frågor:
1) Vilken spelfilosofi förespråkar du? 2) I vilken ordning prioriterar du de fyra fundamenten i din spelidé och varför? 3) Ge några exempel hur du angriper spelmomenten i din spelidé (metoder - inslag - situationer – lägen) 4) Vilket/vilka spelsystem föredrar du utifrån filosofi, fundament och spelmoment?
25
Föreläsning individuellträning 13 mars + match
Teori och praktik instruktör 24 mars. Resa SM-finalerna boka!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.