Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avEva Mattsson
1
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson helena.pettersson@fi.se Ann-Christine Ihrfelt ann-christine.ihrfelt@fi.se Håkan Klahr hakan.klahr@fi.se
2
Rådgivningen, kunden och lagen Bakgrunden till undersökningen Metoderna Resultatet FI:s fortsatta arbete Diskussion Uppsummering
3
Bakgrunden till undersökningen FI arbetar för ett stärkt konsumentskydd FI prioriterar finansiell rådgivning En helhetsbild av rådgivningen till konsument Tidigare undersökningar fokuserade på företagen En fördjupad granskning av ett större antal företag
4
Metod Kundbesök och telefonintervjuer Metoderna har använts i tidigare undersökningar Det fanns inga andra bra alternativ Noggrann metodutveckling och internutbildning FI övervägde att lägga ut utförandet av metoderna FI har varit öppen och ärlig om metoden
5
För- och nackdelar med metoderna +- En mer verklig bild som utgår från konsumentens perspektiv En bild av regeltillämpningen i praktiken Olika sätt att tillämpa reglerna blir tydliga Resurskrävande Risk för ej genomfört moment p.g.a. ”avslöjande” eller nekad intervju Intervjuade personer minns ej Krångligt att förbereda intervjuer
6
Resultatet Det finns tecken på att: Nödvändiga uppgifter om kunden tas inte in Rådgivningen dokumenteras inte på rätt sätt Dokumentationen lämnas inte ut till konsumenten Gränsdragningen är otydlig i vissa fall
7
Resultatet forts. En heltäckande bild genom företagens och konsumenternas syn Liten skillnad mellan olika kategorier av företag Konsumenterna i undersökningen inte missnöjda vilket kan bero på okunskap om reglerna
8
FI:s fortsatta arbete Granskar hur dokumentationskraven efterlevs Gör fler stickprov framöver Följer upp resultatet av undersökningen i några företag Driver frågan om information till konsumenter enligt rådgivningslagen Följer upp om och i vilken omfattning kunskapstesten används Kartlägger vilka kunskapstest som används
9
FI:s undersökning visar att det är svårt för kunden att bedöma rådgivarens kompetens. Företagen kan idag anpassa kunskapskraven efter verksamheten Behov av harmoniserade krav på utbildning och erfarenheter. Kraven på rådgivaren desamma oberoende av företaget man arbetar för. I MiFID behandlas rådgivning som ett särskilt tillstånd Kompetenskrav
10
Diskussionspunkter kompetenskrav Finns det nackdelar med att olika kunskapstest används? Behövs det mer detaljerade krav på kunskap och praktisk erfarenhet? Används flera titlar på rådgivare? Finns det problem med att olika företag använder olika krav för att få kalla sig rådgivare? Finns det fördelar med en auktorisation av rådgivare?
11
Underlag diskussion Ekonomiska uppgifter hämtas inte in enligt 17% av besök och 15% av intervjuer Uppgifter om kunskaper och erfarenheter hämtas inte enligt 24% av besök och 20% av intervjuer Ingen dokumentation enligt 30% av besök och 22% av intervjuer Dokumentation värdefull enligt 78% av besök och 84% av intervjuer FI:s slutsatser: Svårt att dra skiljelinjen Kunskapen brister Rådgivningssituationen tolkas för snävt
12
Diskussionspunkter Är det svårt att dra skiljelinjen mellan rådgivning och försäljning? Varför gör man inte en vidare tolkning av rådgivningslagen och följer kraven i fler situationer? Varför tar inte rådgivaren alltid in nödvändiga uppgifter om kunden? Upprättas dokumentation utan att lämnas ut? Vad är orsakerna till att rådgivningslagen inte följs?
13
Frågor och synpunkter kan ställas till ann-christine.ihrfelt@fi.se eller helena.pettersson@fi.se ann-christine.ihrfelt@fi.sehelena.pettersson@fi.se Tack!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.