Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

© Kamél Consulting & Chrysalis 2006 SAST Testledarskapet i förändring – eller Så blir du den bästa testledaren i vår spännande värld! Elisabeth Kamél &

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "© Kamél Consulting & Chrysalis 2006 SAST Testledarskapet i förändring – eller Så blir du den bästa testledaren i vår spännande värld! Elisabeth Kamél &"— Presentationens avskrift:

1 © Kamél Consulting & Chrysalis 2006 SAST Testledarskapet i förändring – eller Så blir du den bästa testledaren i vår spännande värld! Elisabeth Kamél & Marlene Wikström 2006-09-21

2 © Kamél Consulting & Chrysalis 20062006-09-21 Fakta om föredragshållarna Marlene Wikström •Arbetat inom IT-branchen sedan 1985, både som konsult och fast anställd. •Systemvetare 1985 •Erfarenhet av försäkring, spel, telekom, verkstadsindustri etc. •Flerårig erfarenhet bla som projektledare och som beställningsansvarig inom outsourcing. •ITIL Foundation certifierad. •Fokus: –Processutveckling –Kravhantering –Testprocesser –Projektledning Marlene arbetar numera som konsult inom egna bolaget Chrysalis. Kontaktuppgifter: Marlene.wikstrom@telia.com 070-2187687Marlene.wikstrom@telia.com

3 © Kamél Consulting & Chrysalis 20062006-09-21 Fakta om föredragshållarna Elisabeth Kamél –Verksamhetsbakgrund inom finans, handel, administration och vård –Systemvetare 1996 –Konsult med erfarenhet inom försäkring, telecom och verkstadsindustri –Olika ledarroller såsom projektledare, affärsledare och enhetschef •Fokus: Hur få bättre styrning på IT-verksamheten? –Kravhantering –Testprocesser –Processutveckling •Konsult med förståelse för såväl affär som IT •Projektledning Efter mer än 20 år som anställd i stora företag som IBM, Telia och TietoEnator driver Elisabeth nu Kamél Consulting. Kontaktuppgifter: elisabeth.kamel@telia.com 070-2595830elisabeth.kamel@telia.com

4 © Kamél Consulting & Chrysalis 20062006-09-21 Historik Hur har systemutvecklingen förändrats genom åren? 1.Automatiserade rutiner 2.Snabbare processer och transaktionsflöden 3.Statistik och ekonomiflöden

5 © Kamél Consulting & Chrysalis 20062006-09-21 2000-talet •Standardiserade systemlösningar •Globala verksamheter – samma lösning –Amerikansk kultur kontra europeisk •Anpassas till egna – lokala - verksamheten •Outsourcing – offshore

6 © Kamél Consulting & Chrysalis 20062006-09-21 Omgivningen •Tidszoner •Olika språk •Olika kulturer och arbetssätt •Många externa aktörer inblandade •Utrullning ska ske successivt och kräver ofta lokala anpassningar –Olika konfigureringar, olika gränssnitt, legala krav

7 © Kamél Consulting & Chrysalis 20062006-09-21 Outsourcing Testledarens planeringsarbete påverkas av •Outsourcing av –Driftsverksamhet –Systemutveckling –HelpDesk •Leverantör i annat land

8 © Kamél Consulting & Chrysalis 20062006-09-21 Standardsystem Planeringsarbetet påverkas av •Gränssnitt till många, ibland olika, system •Olika arbetsprocesser i olika länder •Koordinering med leverantör –standardsystem, drift, förvaltning •Global användning på olika sätt •Uppgradering till nya versioner

9 © Kamél Consulting & Chrysalis 20062006-09-21 Test i förvaltning •Vidareutveckling – nya versioner –Standard eller egenutvecklat •Stora krav på Configuration Management –Versionshantering •Programvara (olika i olika länder) •Testfallen

10 © Kamél Consulting & Chrysalis 20062006-09-21 Krav på egenskaper En kompetent testledare –Mycket bra koordineringsförmåga –Förståelse för olika perspektiv –Lätt för att sätta sig in i verksamheter –God förhandlingsförmåga –Diplomatisk och förmåga att få många att samverka –Förmåga att hålla kvar fokus – uthållig men diplomatisk

11 © Kamél Consulting & Chrysalis 20062006-09-21 Och så ska vi testa också… Mer specialiserad kompetens hos testarna –Specifik verksamhetskompetens –Teknisk kompetens –Testmiljö-kunskap –Configuration Management

12 © Kamél Consulting & Chrysalis 20062006-09-21 Hemska tanke om… •Vi glömmer att kolla outsourcing •Vi inte förstår vad en viss klausul i avtalet innebär för test •Vi trodde att vi förstod vad leverantören sa •Vi missar en release uppgradering av ett annat system •Vi missförstod ett lands arbetsprocess…

13 © Kamél Consulting & Chrysalis 20062006-09-21 Vårt budskap •Se till att du har ledningskompetens! –Kräv utbildning, mentor •Se till att ha mycket god språk kunskap! •Se till att ha avtalskompetens! –Utbilda dig eller stärk teamet med specifik kompetens •Planera ditt testgenomförande noga! •Kom ihåg Configuration Management!

14 © Kamél Consulting & Chrysalis 20062006-09-21 Vår lösning – det här behöver du •LEDARUTBILDNING! –God självinsikt •Mycket goda språkkunskaper –Säkerställ att du kan vara diplomatisk på engelska –Var säker på att du lyckas - träna ofta •Tillräcklig planeringstid! •Ditt team –Ta vara på engagemang och kompetens –Fira så fort det finns möjlighet –Håll ihop gänget


Ladda ner ppt "© Kamél Consulting & Chrysalis 2006 SAST Testledarskapet i förändring – eller Så blir du den bästa testledaren i vår spännande värld! Elisabeth Kamél &"

Liknande presentationer


Google-annonser