Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Film i särskolan Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
2
Mer än film! Klangfärg www.vgregion.se/klangfärg
Danskonsulenter Klangfärg Filmkonsulenter Konst- och kulturutveckling, Västra Götaland Konstkonsulenter Mångfaldskonsulent Barn- och ungdomskonsulent Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
3
Att se film på bio Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
Särskilda skolbiovisningar? Eller egna visningar? Genre, längd och tema, vad passar just era elever? Filmhandledningar är ett pedagogiskt stöd: Sammanhanget är viktigt. Anknyt till filmen både före & efter. Film som igångsättare för tema? Väcker tankar & känslor! Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
4
Vilka filmer? Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
Tänk på att du behöver rättigheter (institutionell rättighet) för de filmer som visas i klassrum eller på något annat sätt. Vilka filmer? Här hittar du filmer: Leta gärna efter kortare filmer: Grodan, Ska vi bli ihop? Badbollen.. Exempel på filmer som kan vara bra: Bombay Dreams – glad, enkel handling 25 ungar och en pappa – mysig, textad dock Den röda ballongen – utan dialog Wall-E – enkel och tänkvärd Charile Chaplins filmer Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
5
Att göra Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
Vad har vi för teknik? Kamera? Scanner? Finns gratisprogrammet som Moviemaker i vår dator? Filmkameror? Utgå ifrån tekniken- vad kan vi göra med det vi har? Vilken metodik vill vi använda? Animation. Filma med klipp i kamera eller kanske Digitala Berättelser? Extra resurser kan fås genom att söka pengar från Kulturrådet– “Skapande skola” för årskurs 4-9 Varje kommun har öronmärkta pengar som kan användas till kultur, ex. filmprojekt. Kolla med din kommunala samordnare! Hittas här: Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
6
Digitala berättelser - en personlig berättelse - en minut lång - bygger på egna bilder och den egna rösten - enkelt att göra Rum för berättande: 1. Hitta din historia Skriv ned det du vill berätta i form av manusstolpar 2. Hitta bilder (klipp ut, låna från internet, ta egna, ta med hemifrån, skapa egna) Välj ut de bilder du vill ha med i din film. 3. Gör ett bildmanus (bildmanusark, finns att ladda ner på nätet Lägg ut bilderna på ett stort pappersark och skriv texter utifrån manusets stolpar till varje bild. Företaget Dole vill stoppa Malmöfilmen ”Bananas!” från att visas på Los Angeles filmfestival. Men festivalen kommer trots hoten att visa filmen utom tävlan, med en efterföljande debatt. Som Sydsvenskan tidigare berättat har Fredrik Gerttens dokumentär ”Bananas!” stoppats från att tävla på Los Angeles Filmfestival. Anledningen är att företaget Dole hotar att stämma festivalen. – Vi har sagt till alla att den här filmen är en bluff. Kanske inte filmen i sig, men dess innehåll. Och vi har bett filmfestivalen att inte visa den, säger Doles advokat Michael Carter till Sydsvenskan. Filmen skildrar en rättsprocess där bananarbetare företrädda av advokaten Juan Dominguez vill få upprättelse för sina skador av giftet DBCP.
7
Sen då? 4. In med allt i datorn (Scanner)
Skanna in dina stillbilder, fotografer och filma och läs in det i datorn. 5. Spela in din röst ( mikrofon) Prata in din berättelse direkt i datorn eller kameran. 6. Grovredigera ( gratisprogram MovieMaker PC eller Imovie Mac) Lägg bilderna på rätt ställe i berättelsen 7. Finredigera Skapa texter, effekter och lägg in musik om det behövs. 8. Visa filmen Företaget Dole vill stoppa Malmöfilmen ”Bananas!” från att visas på Los Angeles filmfestival. Men festivalen kommer trots hoten att visa filmen utom tävlan, med en efterföljande debatt. Som Sydsvenskan tidigare berättat har Fredrik Gerttens dokumentär ”Bananas!” stoppats från att tävla på Los Angeles Filmfestival. Anledningen är att företaget Dole hotar att stämma festivalen. – Vi har sagt till alla att den här filmen är en bluff. Kanske inte filmen i sig, men dess innehåll. Och vi har bett filmfestivalen att inte visa den, säger Doles advokat Michael Carter till Sydsvenskan. Filmen skildrar en rättsprocess där bananarbetare företrädda av advokaten Juan Dominguez vill få upprättelse för sina skador av giftet DBCP.
8
Och varför? Ger träning i att samarbeta! Ger en social träning!
Eleven får ett nytt förhållande till rörlig bild som hjälper denne att analysera film. Särker den egna identitet Stärker självkänsla Ökar förmågan att kommunicera! Är språkutvecklande! Prövar nya röster, nya roller och nya sammanhang (Får en möjlighet att synas utan att behöva stå där själv) Visningar ger bra koppling mellan skola och hem Företaget Dole vill stoppa Malmöfilmen ”Bananas!” från att visas på Los Angeles filmfestival. Men festivalen kommer trots hoten att visa filmen utom tävlan, med en efterföljande debatt. Som Sydsvenskan tidigare berättat har Fredrik Gerttens dokumentär ”Bananas!” stoppats från att tävla på Los Angeles Filmfestival. Anledningen är att företaget Dole hotar att stämma festivalen. – Vi har sagt till alla att den här filmen är en bluff. Kanske inte filmen i sig, men dess innehåll. Och vi har bett filmfestivalen att inte visa den, säger Doles advokat Michael Carter till Sydsvenskan. Filmen skildrar en rättsprocess där bananarbetare företrädda av advokaten Juan Dominguez vill få upprättelse för sina skador av giftet DBCP.
9
Att synas Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
Alla behöver vi bekräftelse! Alla behöver vi känna att andra har sett och hört oss. Visa filmerna! Kanske på biograf som förfilm? Eller annordna en festival? Bjud in föräldrar eller andra! Vidga vyerna – publicera på Internet eller filmfestivaler Kanske frame? Regionens egen filmfestival för unga. Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.