Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMalin Isaksson
1
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd
2
Detta är Svensk Handel Svensk Handel har 13 000 medlemsföretag med 23 000 arbetsplatser där 300 000 människor är verksamma
4
Allt fler väljer Sverige som besöksmål ■Gränshandel ■Shopping och natur ■Design och stories ■Flest från grannländerna
5
Turismkonsumtionen har ökat med nästan 70 procent på tio år Total turismkonsumtion i Sverige (kronor)
6
Utländska turisters konsumtion växte snabbast
7
Turism – ryggraden i svensk exportindustri? ■Exportvärdet för turism översteg år 2010 det samlade exportvärdet för järn, stål och svenska personbilar ■Exportvärdet för turismsektorn uppgick till 87,1 miljarder kronor år 2010 och ökade därmed med 1,7 procent sedan år 2009 ■Utländska turisters konsumtion i Sverige bidrog med momsintäkter på 12,8 miljarder kronor till statskassan, vilket var en ökning med 1,6 procent sedan året innan
8
Nästan hälften av turisternas konsumtion tillfaller handeln Fördelning av turismens totala konsumtion 2010 (miljarder kronor)
9
Vad är shoppingturism? Konsumenten reser längre för att handla vissa varor än vad som egentligen behövs ■Resans primära mål är shopping, till exempel IKEA i Sundsvall, Gekås i Ullared eller Lager 157 i Gällstad ■Shopping ingår som en del av resan, till exempel den som besöker kasinot i Sundsvall köper kläder och prylar i Sundsvalls city eller kryssningsresenären i Stockholm som köper med sig svenskt glas
10
Vad driver shoppingturismen? Varor Specifika varor Souvenirer/ hantverk Tax-free Destination Specifika produkter Berömda shoppingdistrikt Temashopping Festivaler Berömda individuella köpcentrum Priser Höga priser hemma, låga på destinationen Prisjägare Billiga destinationer
11
Shoppingturismen växer snabbare än både handel och turism
12
Shopping en allt viktigare del av resan
13
Drygt var tionde krona i detaljhandeln kommer från turister Turismens andel av detaljhandelns omsättning år 2000-20010 i procent
14
Var sker shoppingen? ■Storstäderna ■Gränstrakter ■Stora turistdestinationer ■Sommarkommuner ■Vinterkommuner ■Sundsvall, Umeå, Haparanda
15
Stark ökning för svensk shoppingturism ■Svensk shoppingturism omsatte 80 miljarder kronor år 2010, vilket innebar en fördubbling jämfört med år 2005 ■30 procent av turisternas utlägg hamnar i handeln. Motsvarande andel var 25 procent år 2005 ■12 procent av handelns totala omsättning genereras av turister
16
Svensk Handel aktiv inom turism ■Svensk Turism och Visit Sweden ■Nationell strategi ■SveDest – nytt bolag för destinationsutveckling ■Turismbarometer med SHR och TransportGruppen ■Stockholmsmodellen 2020 ■Shoppingturismrapport
17
Tack för att ni lyssnade! Yvonne Ingman yvonne.ingman@svenskhandel.se yvonne.ingman@svenskhandel.se 010-47 18 548, 0702-90 23 06
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.