Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkomna!.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkomna!."— Presentationens avskrift:

1 Välkomna!

2 Bakgrund Fly Me Sweden AB bildades 2003
Första kommersiella flygning 1:a Mars 2004 Flyplansflottan består av fyra Boeing och en Boeing alla leasade Sommar 2007 opererar FlyMe Sweden 6 Boeing and 1 MD87 (damp lease) Fram till 2005 var FlyMe fokuserad på inrikes och charter med låg utnyttjning (4 timmar per flygplan och dag) FlyMe lanserade en helt ny affärsmodell vintern 2005 som kulminerade i introduktionen av tolv Europa destinationer från Göteborg i mars/juni 2006. FlyMe är idag en LCC (lågkostnadsaktör) med mycket begränsad charter verksamhet och utnyttjningen ligger mellan 9 och 10 timmar per flygplan och dag FlyMe har blivit en relevant spelare på den svenska flygmarknaden och har tagit betydliga marknadsandelar (ref. Luftfartsverkets statistik hade FlyMe tredje kvartalet 34% av trafiken mellan Göteborg och Stockholm/Arlanda, och 38% mellan Malmö och Stockholm/Arlanda)

3 FlyMe Europe AB är ett investerings- och holding bolag och handlas på First North i Stockholm
FlyMe Europe AB äger 100% av Fly Me Sweden AB, som är det operationella flygbolaget FlyMe Europe AB har investerat ca 600 MSEK i flygbolaget FlyMe Sweden AB intill slutet av 2006 FlyMe’s strategi är att uppnå skalfördelar (kostnads- och marknadsmässigt) genom tillväxt som säkrar uthållig lönsamhet

4 En tillbakablick över året som gått - och vägen framåt…

5 Highlights 2006 Händelserikt och intensivt år för FlyMe Sweden
Tog ett stort kliv ut i Europa. 12 nya destinationer Startade utrikesbeflygning från Stockholm Ny flexiblare prisstruktur på inrikes Förändringar i organisationen FlyMe fick pris för marknadsföring Ny ägarstruktur Nyemission 147 Mkr. Genomfört medarbetar- och kundundersökning Skapat en ny varumärkesplattform Vision Mission Värderingar Position

6 Några siffror… Antal passagerare har ökat med 73% (helår 2006 vs 2005)
Antal landningar har ökat med 63% (helår 2006 vs 2005) Kabinfaktorn har ökat med 3%-enheter (2006 vs 2005) Omsättningen har ökat med 69% (Jan-Sep 06 vs 05) Flygplansflottan har utökats till 5 individer, 7 fr.o.m S07 Antal anställda har ökat med 86 procent (Sep 06 vs Sep 05)

7 Marknaden Lågprisflyg kommer fortsätta ta marknadsandelar
Efterfrågan ökar på billiga flygbiljetter för att man ska kunna spendera mer pengar på plats (enligt VisitSweden). Fortsatt hård konkurrens, vilket ställer höga krav på oss och vårt totala produkterbjudande Fortsatt prispress Konsolidering av aktörer inom lågprisflyg

8 LCC har haft en snabb utveckling
Började i USA på 70-talet och har utvecklats snabbt i Europa sedan slutet av 90-talet, men framför allt efter 11 september 2001 I 2005 flög 120 miljoner med LCC bolag vilket innebär en tredubbling mellan I 2004 hadde LCC bolagen en marknadsandel på 16% i Europa Prognosen indikerar at motsvarande siffra for 2007 blir minst 20% LCC linjenät 2001 LCC linjenät 2005

9 Utmaningar Fortsätta arbeta målmedvetet för att uppnå en ökad stabilitet i bolaget Ledning och organisation Långsiktig flottplanering Finansiell situation Stärka varumärket genom förbättrad kommunikation & ”living the brand” Brett anslag mot allmänheten genom webben, Kundklubben och annonser. PR-insatser mot branschen och konsumenter Events på flygplatser Fortsatt produktutveckling Fortsatt tillväxt i antal nya linjer och destinationer 3 inrikes linjer (2): GOT-ARN, MMX-ARN, LLA-ARN 21 utrikes linjer (12): GOT 14, ARN 4, MMX 3 Fortsatt tillväxt i omsättning och antal passagerare Lönsamhet under andra kvartalet Förslag om vinstbonusprogram till de anställda

10 Fokusområder Marknad & Kunder ”Every day profit & loss mentality”
Allas involvering och engagemang

11 Björn Olegård – Ordförande
Organisation Styrelser Management FlyMe Europe AB Björn Olegård – Ordförande Staffan Edh Thommy Nilsson FlyMe Sweden AB Finn Thaulow – Ordförande Björn Olegård Fff -Piloter -Kabinpersonal Marktjänster Trafikkontor Säkerhet Träning -Kvalitet -Route Management -Yield Management -Marketing -Marknad Sverige Marknad International Call centre Passagerarservice

12 FlyMe fortsättar att växa….
April 2007 December 2006 Juni 2006 December 2005

13 Affärsmodell Erbjuda säkra, punktliga och kundvänliga produkter till attraktive priser Enkel och smidig on-line booking (95%+) Ge god service till alla kunder Erbjuda reserelaterade produkter på hemsidan för att skapa sidointäkter Bli det föredragna flygbolaget på de linjer vi opererar Inrikes: affärs- och privatresenären Internationella linjer: privatresenären Affärsidè Målgrupper

14 Destinationer väljs på basis av:
Inrikes: Affärs- och privatresenärens behov Internationella destinationer: Privatresenärens behov Bra ledarskap, motiverad personal och nöjda kunder Hög utnyttjning av all kapasitet Försäljnings-strategier Rätt destinationer och tidtabeller genom noggrann uppföljning Stordriftsfördelar Sidointäkter Hedging strategier Framgångs- faktorer

15 Mission Vad är vår roll? Största möjliga nytta, största möjliga värde för största möjliga antal människor

16 ”We challenge ourselves to upgrade people's lives.”
Utmanare Lågpris FlyMe-andan MISSION/CORE PURPOSE – VÅR ROLL

17 Mission Vår mission handlar om att ge fler möjligheter att uppleva mer. Genom att resa, se mer och vidga dina vyer växer du som människa. Men det handlar inte bara om målet med resan. Det är på resan till målet som vi kommer in och kan göra skillnad. Varje moment från bokning till mål är ett sanningens ögonblick då vi antingen stärker våra gästers positiva upplevelse eller drar ner den. Vi gör inte skillnad på folk och folk, vi uppgraderar upplevelsen för alla. Vi vill berika människors liv genom hela resan från början till slut.

18 Värderingar Hur arbetar vi?

19 F Family spirit L Low cost - Low Fare Y You make a difference M Mission to challenge E Ease & Simplicity

20 Visionen Ska vi ha kvar denna visionen eller inte? Processa fram en ny vision eller behåll den som kan driva verksamheten och vara utmanande de närmaste åren. Stäm av med modellen. Vart ska vi?

21 ”To be Europe’s most treasured airline.”
VISION – VÅR FRAMTID

22 Vision Vår vision är att bli Europas mest uppskattade flygbolag. Om kunderna värderar oss högst av alla kommer vi att fortsätta växa, ta marknadsandelar och uppnå långsiktig lönsamhet. Vi vill bli erkända för en personlig och hjärtlig miljö, prisvänliga flygbiljetter och en självklar smidighet. Vi vill inte bara att omvärlden ska gilla oss, de ska älska oss. Även våra medarbetare och aktieägare ska känna sann stolthet och glädje.

23 Positionen Här är vi!

24 ”Resglädje.” Lågpris Ungt Engagemang Enkelhet Utmanare FlyMe-andan
POSITION – VÅR INMUTADE, SÄRSKILJANDE PLATS

25 Tack för uppmärksamheten!
FlyMe är ett flygbolag som växer, stimulerar och frigör marknaden! Ett flygbolag som behövs på den svenska flygmarknaden! Ett flygbolag som bryr sig och vill skapa äkta Resglädje!


Ladda ner ppt "Välkomna!."

Liknande presentationer


Google-annonser