Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
JOHANNA BJÖRK Konsulent adhdkonsulent@agrenska.se 031-7509176
3
HYPER/HYPOAKTIVITET ”Lagom” aktivitetsnivå Motorisk oro/Passiv
Uppvarvad/Dagdrömmer Snabb/Långsam Pratsam/Tystlåten Sömn
4
UPPMÄRKSAMHETSSTÖRNING
Koncentration/Fokus Uthållighet Verkar inte lyssna på tilltal Information/Instruktion Svårt att organisera Motivation Lätt distraherad Glömsk
5
IMPULSIVITET Svårt att vänta på sin tur Avbryter och stör andra
Humörsvängningar
6
EXEKUTIVA FUNKTIONER Göra en strategisk plan/strukturera
Bibehålla strategier Skjuta upp impulshandlingar Arbetsminnet Flexibilitet Tidsuppfattning
7
PERCEPTION AUDITIV PERCEPTION: ÖRONEN HÖR HJÄRNAN TOLKAR – ATT TOLKA OM OCH FÖRSTÅ. VISUELL PERCEPTION: ÖGAT SER HJÄRNAN TOLKAR –ATT SE OCH INSE. LUKT, BERÖRING, VÄRME, KYLA OCH SMÄRTA
9
THEORY OF MIND/ MENTALISERING
ATT TÄNKA OM TÄNKANDET ”JAG FÖRSTÅR ATT DU TÄNKER”
10
KOMMUNIKATION Ekotal Konkret ordförståelse Praktiska svårigheter
Icke-verbal kommunikation
11
Skillnaden Pojkar/ Flickor.
Tidigare språkutveckling Mindre aggressivitet Fin motoriskt tidigare utvecklad Bättre imitations förmåga Bättre social förmåga
12
FLICKOR Vid tidig ålder visar fli. motvilja mot skolan
Ensam på rasterna Deltager inte i idrotten Följer undervisn. till år 4-5 Stor frånvaro på högstadiet Svårt att färdigställa uppgifter Lite uppmärksammade i skolan
13
STRATEGIER Kunskap om funktionshindret Grundsyn Individualisera
Hjälpmedel för att kompensera försvårigheterna Förhållningssätt: Respektfullt, tydligt, annorlunda och otraditionellt Organisation
14
Metoder Salutogent tänkande Stötta varandra Enighet/trygghet
Förutsägbarhet Struktur/Tidshjälp Fysisk aktivitet Snabb feedback Utsläckning Möt på ”rätt” nivå Affekt smittar Samarbeta
15
MILJÖ-TID-INNEHÅLL-PERSON
VAR SKA JAG VARA? VAD SKA JAG GÖRA? NÄR SKA JAG GÖRA DET? HUR SKA JAG GÖRA DET? HUR LÄNGE SKA JAG HÅLLA PÅ? MED VEM SKA JAG GÖRA DET? VAD SKA JAG GÖRA SEDAN?
16
INTE BRISTANDE KUNSKAPER
- UTAN PROBLEM MED ATT GÖRA VAD MAN VET BORDE GÖRAS INTE PROBLEM MED ATT VETA - UTAN GÖRA VAD MAN VET VID RÄTT TID SVÅRT ATT TÄNKA SIG FÖR - INTE ATT TÄNKA
17
Bra att tänka på. Tiden Mängden Sortera bort stimuli
Fokus, en sak i taget Planera före Påminn Valsituationer Tydlighet
18
Aktiviteter. Vad är mitt mål? Vad behöver jag för att nå dit?
Vad behöver jag före jag startar? Starta Genomför Utvärdera. Uppnådde jag mitt mål?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.