Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avRoland Fransson
1
Innehåll: Nytt och rätt på söktjänstfronten •Introduktion •Vad händer när jag gör en sökning? •Olika typer av sökverktyg •Största söktjänsterna •Liten användarundersökning •Google –Viss kritik –PageRank vs Content Analysis •Värdering •Toolbars •Söktips •Uppdatera sig själv •Framtid Detta tar vi inte upp! •Sökalgoritmer •Specifika tekniska aspekter •Historik
2
Olika typer av sökverktyg •Kravlare - robotar –T.ex. Google, Teoma •Kataloger - människor –T.ex. Open Directory, Yahoo! •Metasökmotorer –T.ex. Dogpile, Vivísimo •Visualisering –Map.net –KartOO –WebBrain
3
Sökverktyg söker aldrig i själva webbsidorna utan i kopior som de har sparat i ett index. •Det finns många webbsidor som de stora sökmotorerna inte kan eller vill indexera ("Den osynliga webben") –Sidor som skapas med hjälp av databaser –Sidor bakom lösenord –Olänkade sidor –Bara delar av dokumenten tas med
4
Varför får man olika resultat olika dagar? •Alla sökverktygsindex uppdateras kontinuerligt, men de nyaste sidorna har ofta inte hunnit komma med. –Internetbrus.com visar när ett sökverktyg senast indexerade deras sida –Google har en cachefunktion som gör att du kan titta på gamla sidor som försvunnit. •Metasökverktyg är beroende av att de sökverktyg de anropar svarar snabbt, annars kommer deras resultat inte med i sökningen.
5
Google •Om Google –Google-Watch –Greg Notess Review •Labs.google •Google Fight •Söka inom en URL •Image search •Office-filer & pdf
6
Att veta om •Cookies – ger din dator ett unikt ID nummer som läses av och sparas •Sparad information –Cookie ID –Internet IP adress –Tid/Datum –Söktermer –Konfigurationer •Avslöjar inte vad informationen används till •Google Toolbar = Spyware. –Skickar ”hem” information för varje sida du besöker –Uppdaterar utan att fråga – full access till din hårddisk! T.o.m. Microsoft frågar! •Cache sparas. Kul för surfare – inte så kul för webbmaster! •Om du försöker utnyttja Google’s svagheter för att öka antalet externa referenser till din sida så kan du bestraffas av Google och tas bort helt och hållet. Det finns inga dokumenterade regler för detta och det finns inget sätt att överklaga. •Reklamintäkter –Utlöses av valda sökord •Skydd av användaren
7
Problemet PageRank •Den primära rankingalgoritmen har mer att göra med popularitet än med kvalitet •Ranking – eller ordningen av sökresultatet är bevisligen av större vikt än hur själva söksträngen utformas och användaren tittar inte på fler än i genomsnitt 20 träffar. •Fungerar: Länk mellan sida A till sida B räknas som en röst men PageRank analyserar även den som ”lägger rösten” – om den i sig har många ”röster” så väger dess röst tyngre. •Svårt att ta sig ur en låg PageRank •Google hävdar demokrati men i praktiken ges fler röster till de rika…
8
Toolbars •Google Toolbar •Ultrabar •Copernic
9
Vem betalar? •Reklam •Man får högre rankning ju mer man betalar –Overture •Webbsökverktyget som demo –Stänger av sig när de fått en kundkrets...? •Northernlight •Oingo
10
Tips •Uteslut det du söker •Gissa url:ar •Sök med mer än ett verktyg •Lägg dig till med en testsökning •Sökverktygens egna hjälpsidor •Svenska verktyg för svenska webbsidor –http://eniro.se/ –http://katalogen.sunet.se/ –http://www.yahoo.sehttp://www.yahoo.se –http://www.altavista.se –Google har en svensk variant
11
Lär dig mer och håll dig uppdaterad - Nybörjare •Googles egna söktips •Skoldatanätet •Greg Notess Basic Internet Searching •Fler... http://websearch.about.com/cs/howtosearch/http://websearch.about.com/cs/howtosearch/
12
- När du kan mer •Prenumerera på nyheter –Search Engine Watch –Mary-Ellen Bates –Websearch.about.com •Läs på –Internetbrus –Greg Notess •Search Engine Showdown •Advanced Internet searching –About.com
13
Trender..? •Sökverktyg med grafiskt presentationssätt •”Vortaler” – vertikala sökverktyg som går på djupet inom ett begränsat ämnesområde •Natural Language Process
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.