Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Om samarbetet Syfte LRF och ICA arbetar tillsammans för att möta konsumenternas efterfrågan på mat producerad av svenska råvaror samt tydliggöra de mervärden.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Om samarbetet Syfte LRF och ICA arbetar tillsammans för att möta konsumenternas efterfrågan på mat producerad av svenska råvaror samt tydliggöra de mervärden."— Presentationens avskrift:

1 Om samarbetet Syfte LRF och ICA arbetar tillsammans för att möta konsumenternas efterfrågan på mat producerad av svenska råvaror samt tydliggöra de mervärden som finns i dessa. I gemensamma arbetsgrupper är samarbetet fördjupat inom lönsamma affärer, kvalitetssäkring och märkningsfrågor samt kommunikation och mötesplatser. Mål Det övergripande målet är att LRF och ICA gemensamt ska arbeta för att 75 procent av allt kött som säljs i Sveriges ICA-butiker år 2012 har sitt ursprung från svenska gårdar. LRF och ICA ska också arbeta för att genom differentiering öka värdet på det kött som säljs samt verka för en ökande andel av kött- och mejerivaror samt frukt och grönsaker som säljs är närproducerade år 2012. Samarbetet mellan LRF och ICA

2 Genomförda samarbeten hösten 2008 Smak på lokalt • Projektet har genomfördes i syfte att anordna mötesplatser mellan småskaliga livsmedelproducenter och ICA. • I dagsläget har cirka 35 företag har kommit in i • ICA:s beställningssystem för lokala handlare och leverantörer - Torget. • Målet är 100 leverantörer. Kampanj i Ica-butikerna under oktober • LRF har samarbetat med ICA i butik under oktober månad. Samarbetet har sammanfallit med Ica:s kampanj hela Sveriges Husman med målet att inspirera och lära Ica:s kunder att laga ”svensk” mat med svenska råvaror med fokus på svensk mattradition. • LRF har bidragit till kunskap om svenska råvaror på ledningsnivå, på www.ica.se samt mot ICA:s kunder i butik via foldern Matglädje med Svenska råvaror. • Foldern trycktes i 250 000 ex och är slut på lagret. Bonde i butik • Genomfördes på ett antal ICA maxi med olika engagemang. Ingen statistik i nuläget. • En butik hade 15 producenter på plats. Samarbetet mellan LRF och ICA

3 Middagstipset i TV4 - ett samarbetet mellan ICA och LRF v.36 2008 – v.9 2009 Syfte •Inspirera och sprida kunskap om svensk mat och råvarornas ursprung •Öka intresset för det svenska lantbruket •Skapa en historia kring råvarorna, ”från jord till bord” •Koppla ihop recept ur husmankokboken med svenska råvaror, tillsammans med kunder och lokalproducenter under oktober Mål för LRF •Öka kännedom om bondens vardag •Skapa ökad insikt om bondens roll för maten vi äter •Öka kännedom om svenska råvaor och svensk matlagning Resultat •Det har varit mellan 300 000 - 350 000 tittare på Middagstips per vecka under •ICA/LRF-samarbetet. •Det är svårt att göra jämförelser mellan andra middagstispssändingar men jämfört med en mellanvecka där vi inte sänt ser vi att vi har cirka •20 000-30 000 fler tittare •Av alla som tittar på TV i Sverige under dessa sändningstider tittar drygt 50% på just vårt program vilket är en mycket bra siffra. Samarbetet mellan LRF och ICA

4 Bilagan för ICA/LRF i DN 18 oktober 2008 Syfte • Etablera oktober som den svenska matmånaden. • Förmedla känslan att svensk mat och förtroendet för bonden är högt och ligger i tiden. Mål • Öka intresset för och efterfrågan efter närproducerade och svenska råvaror från vår landsbygd. Resultat • Medelsnitt observationsvärde på DN-bilagor är 55 %. Medelvärdet på LRF/ICA- bilaga var 63 % = 563 220 personer. • 71 % jämfört med snittet 57 % tycket bilagan var mkt intressant (399 885 personer) • 75 % tyckte bilagan tog upp angelägna ämnen • 72 % tyckte informationen var användbar jämfört med snittet 53 %. (404 518 personer) • Nästan hela 50 % har sparat bilagan jämfört med snittet på 24 %. Samarbetet mellan LRF och ICA


Ladda ner ppt "Om samarbetet Syfte LRF och ICA arbetar tillsammans för att möta konsumenternas efterfrågan på mat producerad av svenska råvaror samt tydliggöra de mervärden."

Liknande presentationer


Google-annonser