Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Att skapa ett scenario Del två. Att nå målet Spelledarens vision av spelarnas agerande: A B Spelarnas faktiska agerande: A B C.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Att skapa ett scenario Del två. Att nå målet Spelledarens vision av spelarnas agerande: A B Spelarnas faktiska agerande: A B C."— Presentationens avskrift:

1 Att skapa ett scenario Del två

2 Att nå målet Spelledarens vision av spelarnas agerande: A B Spelarnas faktiska agerande: A B C

3 Hur får jag spelarna att gå dit jag vill?

4 Skapa och utnyttja spelledarpersoner • SLP går att använda på många sätt: - Agera som antagonister/protagonister. - Föra handlingen framåt. - Skapa sammanhållning i gruppen. - Bidra till stämningen. - Lära spelarna om världen.

5 Dark Link Hjältens mörka spegelbild som måste besegras – symbol för egna inre tvivel och svagheter. Ganondorf ”The Big Bad”, har den ultimata onda planen för att ta över världen. Skull Kid Egentligen inte en ond person, men sätter däremot undergången i rullning. Link Vår hjälte! Zelda Ber Link om hjälp med att rädda världen. Symboliserar det hjälten strävar efter. Malon Hjälper Link på traven och symboliserar folket som behöver hjälp. Sheik Mystisk person som kommer med goda råd och konkret hjälp. Tingle Hjälper till när det passar honom men är inte inblandad i kampen. Midna Har en egen agenda, men hjälper Link så länge han stödjer den.

6 Att skapa en spelledarperson Namn:Nefarim Yrke:Smugglare Agenda:Vill tjäna pengar Personlighet:Tolererar inte att bli lurad, har kort stubin, är impulsiv Färdigheter:Svärdskamp, värdera föremål, orientering, överlevnad… Ägodelar:45 silvermynt, ett antal amuletter, kroksabel, stjärnkarta Bakgrund:Uppvuxen i en familj med många syskon; yngsta brodern dräpt av…

7 Att driva handlingen åt rätt håll • Dela ut lappar med hemlig information – någon av rollpersonerna ”erinrar sig något från sin barndom” eller liknande. • Låt rollpersonerna drömma eller bli besatta. • Skapa redan i förväg en intrig eller ett uppdrag åt en viss spelare. • Tvinga rollpersonerna att handla genom yttre hot eller faror – låt själva omgivningen driva dem åt rätt håll.

8 Vad behövs mer? Fundera över vilka byggstenar du vill ha i ditt eget äventyr din egen en kampanj. Vad gör den spännande och underhållande? Fundera också över vilka ingredienser som behövs för att historien ska rulla på och för att spelarna ska kunna nå målen du eller de själva har satt upp.


Ladda ner ppt "Att skapa ett scenario Del två. Att nå målet Spelledarens vision av spelarnas agerande: A B Spelarnas faktiska agerande: A B C."

Liknande presentationer


Google-annonser