Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…"— Presentationens avskrift:

1 Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…

2 Varför regler och valutor?  Skapa jämförbarhet med sig själv och med andra  Jämförbarhet vid visst tillfälle eller över tiden  Skapa ordning och reda för köpare och säljare  Möjliggöra utvärderingar av innehållet

3 Vad kännetecknar en medievaluta?  Den är accepterad och använd av en hel bransch  Medvetenhet finns om att resultat fås från en modell av en verklighet  Enighet råder om att mätresultaten gäller i alla lägen

4 Valutor i andra sammanhang, exempel  Radio - RUAB  Print Orvesto TS  Outdoor JC Decaux Clearchannel  Internet NMR KIA MMS  Film IMDb

5 MMS tv-valuta  Tv-tittande i hemmet  Individer  Vikt - representationstal  Inkluderar gäster  Närvarande i rummet  Tv-dygn 02:00 – 25:59  15 sekunder  Tittarpass  Kampen om minuten

6 MMS tv-valuta mått  Tittartidsorienterade  Räckviddsorienterade  Dagliga; enskilda eller snitt  Över tiden; räckvidd och frekvens

7 Tittartidsorienterade mått  Rating (genomsnittlig publikstorlek) i tusental och %  Tittartid i minuter  Share (tittartidsandel) i %

8 Räckviddsorienterade mått  Reach (räckvidd) i tusental och %  Program, dag, dagdel, vecka  Sett något allsminst 1 min  Sett programminst 3 sammanhängande min  Sett dag eller del av dagminst 5 sammanhängande min  Veckoräckviddminst 15 sammanhängande min

9 Räckvidd över tiden; reklamkampanj  Följa en uppsättning panelindivider över tiden  Mittendagen eller närmast senaste  Beräkning av antal träff per panelindivid  Reach 1 minut  Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt 1+ 2+ 3+  Genomsnittlig frekvens 3,1415  NBD-korrigering kompenserar och förvirrar

10 Räckvidd över tiden; veckoräckvidd kanal  Följa en uppsättning panelindivider över tiden  Serien utgörs av veckans sju hela dagar  Torsdagen blir paneldag  Beräkning av antal träff per panelindivid och veckodag  Reach 15 minut  Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt 1+  NBD-korrigering kompenserar och förvirrar

11 Beräkningsregler i detalj Exempel klippt och klistrat från mms.se/tekniska beskrivningar  Sum of weights of the possible panel-viewers  The value of the target-module and panel in question is computed by summing the weights in the ORPI-RP-file. Guests are to be excluded.  Rating  Each viewing in the ORPI-RV-file is compared to the slot being measured and each actual target-module and panel accumulators A are updated by a formula: (number of matching minutes * weight of panel-member).  When all viewing is processed relative ratings Rr are calculated in the following manner:  Rr = (A / (length of the object of measuring in minutes) ) / (sum of weights of possible panel-viewers for current module and panel). Then absolute values Ra are calculated as  Ra = Rr * (universe-size of current module and panel).  Average viewing-time  Each viewing in the ORPI-RV-file is compared to the slot being measured and each actual target-module and panel accumulators A are updated by a formula: (number of matching minutes * weight of panel-member).  When all viewing is processed average viewing-time T is calculated in the following manner:  T = (A / (sum of weights of possible panel-viewers for current module and panel).  Share  Each viewing in the ORPI-RV-file is compared to the slot in a specific channel being measured and each actual target-module and panel accumulators A are updated by a formula: (number of matching minutes * weight of panel-member). At the same time the total viewing in all channels (82-video and 75-games not included) are accumulated into At.  When all the viewing is processed the share-values Sr are calculated in the following manner:  Sr = (A * 100 / At).

12 Exempel på definitioner  En spot ärver sin startminuts värden  Ett reklamblock består av sammanhängande äkta spottar  Ett reklamblocks första minut är första spottens startminut och blockets sista minut är sista spottens startminut  Kampen om minuten vinns av längsta annars senaste passet  Räckvidder 1, 3, 5, 15 minuter  Konsolidering sker direkt efter första dygnet  Totalt tv-tittande är allt utom vissa (namngivna) källor  Publicering ska ske i jämna 5-tusental eller med tiondels procent  Månad och år består av ett exakt antal veckor  Mån-tors, fre-sön

13 Variabelklasser  Klass 1viktade”universumtal” som bas - fixt  Klass 2fria”bastal” som bas - fixt  Klass 3intressevariablersumma vikter som bas - flyt

14 Variabler klass 1 viktade Ålder/kön28 olika modulerex Kvi 40-44 Familjesituation -3-19 år -Vuxen 20-44 i hh utan barn -Vuxen 45+i hh utan barn -Vuxen 20+i hh med barn 0-6 -Vuxen 20+ i hh med barn 7-19 Urbaniseringsgrad -Storstad 3-34 -Storstad 35+ -Tätort 3-34 -Tätort 35+ -Landsbygd

15 Variabler klass 2 fria InköpsansvarigHushållsinkomstIndividinkomst SVT-regionICA-regionTV4-region TV3-regionHushållsstorlekUtbildning BoendeformAntal barn i hhTittarkomsumtion ArbetstidSysselsättningPC i hemmet Internet i hemmetInspelningsbar HDDistributör FritidshusEtniskt ursprungMottagningssätt Antal tv-apparater

16 Variabler klass 3 typ intresse  Andra kulturer, folkliv, vanor  Dansa (dansband, gammaldans, disco mm)  Fotografera, filma, videofilma  Gå på restaurant, café, pub  Sport/idrott – gå på matcher, tävlingar  Vardagsekonomi, vardagsjuridik  Hälsa, friskvård, sjukdomar  Litteratur, läsa böcker  Musik – dansband, schlager  Måla, teckna  Semestra i Sverige  Sport/idrott – träna, motionera själv  Balett, modern dans  Datorer, informationsteknologi  Friluftsliv, ute i naturen, äventyrsresor  Gå på teater  Jakt och fiske  Lotterier, tippa, trav  Musik – folkmusik, worldmusik  Nöjesvärlden, artister, shower, evenemang  Semestra utomlands  Historia  Kungahuset  Mode, kläder, skönhetsvård  Musik – pop, rock, hiphop, soul  Religion, livsåskådning  Språkfrågor  Bilar, motor  Djur och natur  Gå i kyrkan  Handarbeta, sy kläder  Konst, konstutställningar  Matlagning, prova nya maträtter  Musik – jazz  Ordna fester, träffa vänner  Sjunga, uppträda, körsång  Teknik, vetenskap  Bygga, reparera, snickra  Ekonomi, aktier, affärer  Gå på bio  Heminredning, måla, tapetsera, dekorera  Kulturfrågor, kulturdebatt  Miljöfrågor  Musik – klassisk, seriös, opera  Politik, samhällsfrågor  Spela musikinstrument  Titta på TV  Trädgård, växter, odling  Båtar, segling, navigering, båtliv  Familj, samlevnad, relationer  Gå på museum, besöka historiska platser

17 Men vad föregår allt detta vi sett hittills? Hur kom hushållet på plats? Vad är det här för begrepp:  Panel  Matriser  Celler  Basundersökning  Rekrytering  Kontrollvariabler  Pay/nopay  TVM5  Bannerigenkänning Pirjo HJÄLP!!!


Ladda ner ppt "Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…"

Liknande presentationer


Google-annonser