Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Test Center – en högre nivå
Sarah Eriksson
2
Sarah Eriksson Teststrateg och testledare
Teststrategier, effektivisering av processer, testledning Erfarenhet från stora komplexa projekt och att arbeta som testledare inom Test Center Konfiguration och utrullning av testverktygen QC och ALM från HP Kravanalys, utbildning, workshops Projektledning Högskoleingenjör IT – Affärssystem ISTQB och PRINCE2 certifierad Arbetat inom IT sedan 2005 varav fyra år i Storbritannien Branscherna detaljhandel, kollektivtrafik och spel
3
Agenda Bakgrund Vad är ett Test Center? Syfte och mål Aktiviteter
Vad det är Syfte och mål Aktiviteter Bakgrund Vad är ett Test Center? Syfte och mål Aktiviteter Samarbetspartners i organisationen För- och nackdelar Hur man lyckas som testledare på ett Test Center Summering Samarbetspartners För- och nackdelar Lyckas som testledare Summering
4
Agenda Bakgrund Bakgrund Vad det är Syfte och mål Aktiviteter Många myndigheter och företag ser etablering av Test Center som ett möjligt angreppssätt för att effektivare arbeta med test för att verifiera kvaliteten i system innan produktionssättning - Tar test till en högre nivå! Samarbetspartners För- och nackdelar Lyckas som testledare Summering
5
Agenda Vad är ett Test Center? Bakgrund Vad det är Syfte och mål Aktiviteter Ett kompetens center som består av olika resurser som är specialiserade inom test En avdelning eller team inom en organisation som har en egen budget och ett eget resultatansvar Varierar i storlek! Samarbetspartners För- och nackdelar Lyckas som testledare Summering
6
Agenda Syfte och mål Bakgrund Vad det är Syfte och mål Aktiviteter Förbättra test- processens effektivitet sänkta kostnader! Ökad kontroll och helhetssyn Samarbetspartners För- och nackdelar Lyckas som testledare Summering Säkerställa kvalitet och tydliggöra risker innan produktionssättningar Fokus på test och ökad testmedvetenhet Stödja projektledare, utvecklare och kravanalytiker
7
Aktiviteter Mål Agenda Teststrategi och testprocess med riktlinjer
Bakgrund Vad det är Syfte och mål Teststrategi och testprocess med riktlinjer Aktiviteter Samarbetspartners För- och nackdelar Dokumentmallar för t.ex. testplaner och testslutrapporter Lyckas som testledare Summering Mål Utbildar, informerar och förankrar i övriga organisationen Rekryterar testresurser Tillhandahåller tjänster och förmedlar testresurser Nyckeltal för uppföljning mäta testprocessens effektivitet
8
Samarbetspartners i organisationen
Agenda Samarbetspartners i organisationen Bakgrund Vad det är Syfte och mål Aktiviteter - Viktigt för att helheten ska fungera! Samarbetspartners För- och nackdelar Lyckas som testledare Krav Summering Processer Projekt Test Center Verktyg CAB/CDB/RM
9
För- och nackdelar Fördelar Nackdelar Agenda
Bakgrund Vad det är Syfte och mål Fördelar En tydlig och medveten satsning på test – sänder ut ”vikten av test” budskapet Tydliggör att test är en egen profession Säkerställer kvaliteten på tester och testdokument SPOC för information och beställning av tjänster Likformighet – jämföra och följa upp nyckeltal för att bedöma testeffektivitet Centralt identifiera förbättringsområden och utföra åtgärder En garant för kvalitet – förutsatt att riktlinjer, dokumentmallar och tjänster används Nackdelar Kan upplevas som dyrt av projektledare – tydliggör kostnader för test Startsträcka för testledare – oftast inte produktspecialiserade Ytterligare ett verktyg att lära sig för utvecklare, kravanalytiker med flera Aktiviteter Samarbetspartners För- och nackdelar Lyckas som testledare Summering
10
Lyckas som testledare på ett Test Center
Agenda Lyckas som testledare på ett Test Center Bakgrund Vad det är Syfte och mål Aktiviteter Samarbetspartners Riktlinjer För- och nackdelar Lyckas som testledare Summering Stöd Låst Dela med sig av erfarenheter Hög testmedvetenhet i organisationen Utvecklande Flexibilitet Gemenskap Agera ambassadör Tydlighet
11
Summering Kompetenscenter bestående av testspecialister
Agenda Summering Bakgrund Vad det är Syfte och mål Aktiviteter Kompetenscenter bestående av testspecialister Ökad kontroll och helhetssyn Öka testprocessens effektivitet Teststrategi, testprocess och test dokumentmallar Tjänster och förmedlar testresurser till övriga organisationen Samarbeta med övriga organisationen Lyckas som test ledare – var flexibel, dela med av erfarenheter och agera ambassadör! Samarbetspartners För- och nackdelar Lyckas som testledare Summering
12
Summering fortsättning
Agenda Summering fortsättning Bakgrund Vad det är Syfte och mål Aktiviteter Etablera en högre nivå för test för att långsiktigt: Erhålla ökad kontroll Få en bättre förståelse för hur mkt pengar som läggs på test Reducera antalet incidenter i produktion Reducera kostnader för drift och förvaltning Kom ihåg: Ett Test Center kan variera i storlek från några få personer till många personer! Samarbetspartners För- och nackdelar Lyckas som testledare Summering
13
Frågor?
14
Sarah Eriksson Sarah.eriksson@it-huset.se 076 8906738
Kontaktuppgifter Sarah Eriksson
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.