Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
Svensk Handel + Konsumentverket
= SANT
3
broschyr checklistor e-utbildning test (ej klar) handledning (ej klar)
Butik för alla broschyr checklistor e-utbildning test (ej klar) handledning (ej klar)
4
Detta vill vi förmedla Väcka nyfikenhet Ge konkreta tips
Inspirera till åtgärder Bredda synen på funktionsnedsättning Informera om lagkrav Gör nåt!
5
Våra primär målgrupper
1. Butikskedjor 2. Centrumledare/Köpcentrumledare 3. Personer i kommunerna som jobbar med tillgänglighetsfrågor 4. Handikapprörelsen
6
Målsättning 1. Butiksägare ska öka sin kunskap om tillgänglighetsfrågor 2. Butiker ska bli mer tillgängliga
7
Telefonundersökning med 500 butiksägare
8
Vad innebär bra tillgänglighet i butik för dig
Vad innebär bra tillgänglighet i butik för dig? (man kan kryssa flera alternativ) 3 % 16 % 12 % 6 % 66 % 1 % 42 % Enkelt att betala Lätt att hitta Bra belysning Enkelt att plocka varor Tydlig skyltning Framkomlighet Bra ljudmiljö Annat
9
Vanligaste svar under ”Annat” n=212
1. Ligger centralt 40 2. Alla ska kunna komma in 35 (hiss, ramp, markplan, bred entré, dörröppnare) 32 3. Parkering 18 4. Öppettider 15 5. Personal (trevlig/tillgänglig/mycket)
10
Har du tagit del av information eller sökt råd om hur tillgängligheten i din butik kan förbättras ?
11
Var eller från vem har du fått information? 138 svar
Kommunen % Handikapporganisationer 9 % Fastighetsägaren 6 % Svensk Handel 5 % Övriga % Annat %
12
Vanligaste svar under ”Annat” n=63
1. Från kedjan/organisationen 26 2. Internet 7 3. Arbetsmiljöverket 2 Och från många andra olika ställen
14
Tack för mig! anna-carin.widmark@konsumentverket.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.