Ladda ner presentationen
1
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Vem skulle bestämma vilka varor skulle tillverkas och vilket pris gäller? Hur lätt är det att planera produktion för flera millioner människor? Vad är det som stimulerar arbetare? Under lågkonjunktur kan en planekonomi undvika arbetslöshet genom att försäkra jobb? Marknadsekonomi Är kundens köpval ett sätt att rösta på de bästa produkter i marknaden? Vilka företag överlever och växer? Vad händer med anställda som inte jobba tillräckligt hårt? Hur påverkas företagets (och anställdes) effektivitet? Finns det någon sorts osynlig kraft?
3
Marknaden eller marknadsplats?
Marknaden är en mötesplats för säljare och köpare! En marknadsplats en fysisk butik i en köpkvarter en virtuell butik på webben. Vi har möjligheten att köpa (alltså rösta!) från säljare på andra sidan av världen. Marknaden försäljning av en viss typ av produkt försäljning inom ett geografiskt område produkter omkring huvudsaklig produkten En marknad innehåller marknadsplatser!
4
Bilmarknaden olja företag bilförsäljare bilmekaniker (marknadsplats!)
bilförsäkring biltilverkare bilkunder
5
Ekonomins dynamik Marknader är i ständig förändring beroende på att…
kundernas behov ändras de tekniska förutsättningarna förandras nya konkurrenter dyker upp varor och tjänster förändras Olönsamma företag läggs ned och nya företag uppstår. Konjunkturförändringar betyder att de flesta marknader i en ekonomi förändras på en gång. Högkonjunktur efterfrågan stiger företagens produktion stiger arbetslösheten minskar priserna stiger till slut Lågkonjunktur efterfrågan minskar företagens produktion minskar arbetslösheten stiger priserna sjunker till slut
6
Dynamik konjunktur lågkonjunktur högkonjunktur lågkonjunktur
7
Konjunktur och arbetslöshet
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.