Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Fråga i butiken innan köpet. Viktigt att det skrivs på kvittot. Lämna tillbaka varan innan överenskommen tid Då får du pengarna tillbaka BYTESRÄTT Ingen lag! Fråga i butiken innan köpet. Viktigt att det skrivs på kvittot. Lämna tillbaka varan innan överenskommen tid Då får du byta till annan vara eller få ett tillgodokvitto. TILLGODOKVITTO Gäller i 10 år om inget annat står på kvittot. Du kan tappa kvittot eller att butiken lägger ner/går i konkurs!
2
Handla på Internet Fördelar:
Du kan sitta hemma och behöver inte ha nära till butiken Du kan köpa saker från hela världen Det är lätt att jämföra priser mellan affärer Du kan hitta priser som är lägre än i ”vanliga” affärer Du har alltid 14 dagar på dig att ångra köpet om du handlar inom Sverige och minst 7 arbetsdagar på dig att ångra dig inom EU Nackdelar: Det är svårt att skaffa sig en riktigt bra uppfattning om vissa av produkterna då du inte kan se dem på riktigt Du får ingen personlig service Ibland kan det vara svårt att via dator avgöra om en nätbutik är seriös eller ej Det kan ta tid att få varorna levererade Det kan vara krångligt att returnera felaktiga varor Det kan vara svårt att få en uppfattning om slutpriset (frakt,expeditionsavgift, moms, tull) Risk för att för små lokala butiker försvinner (konkurrens)
3
Checklista för handel på Internet
Företaget ta reda på fakta om företaget (namn, adress, epost, telnr, land. Kundmottagning för frågor, klagomål Totalpris Vad är inräknat i priset? Porto, expeditionsavgift, moms, tull Personuppgifter Undersök företagets användning av dina uppgifter. Bestäm dig för om du vill lämna ut sådan information. Betalning Lämna bara ut kontonummer om det ska användas till betalning. Skicka inte kortnummer via e-post. Kontrollera alltid ifall det är seriöst företag innan du lämnar ut information om kontokort. Skriv ut och spara För att kunna bevisa att du har beställt, skriv ut och spara din beställning, marknadsföringen och bekräftelse. Spara e-post från företaget. Företaget är skyldig att skicka en bekräftelse.
4
Konsumentinformation
Objektiv opartisk och korrekt , fördelar och nackdelar med en vara Vara till köphjälp för oss konsumenter Konsumentverket en statlig myndighet , Kommunal konsumentvägledare Vma Katarina Lilja Kommunhuset, (frågor, tvister) Tvprogram Plus, Tidning Råd&Rön mm
5
Lagen gäller i 3 år (som reklamationstiden).
Konsumentköplagen används när det är fel på varan eller beställd vara är försenad. Lagen gäller i 3 år (som reklamationstiden).
6
Gäller lösa saker som t ex
Livsmedel, kläder, möbler och bilar av affärsidkare. Gäller inte Privatpersoner emellan Fastigheter, bostadsrätter Aktier, obligationer, livförsäkringar
7
Säljaren har rätt att, i första hand, erbjuda dig att reparera varan.
För att säljaren ska ansvara för ett fel på varan sak det ha funnits där redan på du köpte varan. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ett ursprungligt fel. Säljaren behöver inte ta ansvar för fel om han kan bevisa att du har orsakat felet genom att du, till exempel, inte följt skötselanvisningen eller varit oaktsam.
8
Att reklamera (klaga) på en vara
1. Gå först till företaget som sålt eller utfört tjänsten och begär en rättelse. 2. Vägrar företaget ge dig rättelse bör du kontakta konsumentvägledaren i din kommun. 3. Kan du inte få hjälp där, kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och göra en skriftlig anmälan. 4. ARN kontaktar företaget som får yttra sig. Kan man fortfarande inte komma överens prövar nämnden vem som har rätt. Därefter får du och företaget en rekommendation om hur ni ska lösa tvisten. DET ÄR VIKTIGT ATT Reklamera så snart du upptäcker felet eller förseningen. Spara kvittot REKLAMATIONSTIDEN ÄR HÖGST 3ÅR
9
Kommunal konsumentvägledare
Katarina Lilja
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.