Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avSimon Lindström
1
Varumärkespositionering – hur får man, och håller ihop, ett varumärke
Varumärkespositionering – hur får man, och håller ihop, ett varumärke? Helena Belfrage, Elisabet Wartoft Suniweb 14 september 2011
2
Vad är Linnéuniversitetet?
Varumärket Studentrekryteringen Webben Hur har det gått?
3
Vad är Linnéuniversitetet?
Sveriges nyaste universitet En sammanslagning av Högskolan i Kalmar och Växjö universitet Linnéuniversitetet startade 1 januari 2010
4
Linnéuniversitetet i siffror
Ca studenter 2 000 anställda Cirka 150 utbildningsprogram och kurser Sveriges 5:e största lärosäte (antal studenter)
5
Linnéuniversitetet i Kalmar och Växjö
Universitetet mitt i staden Naturvetenskap starkt forskningsområde Växjö Universitetscampus Humaniora och samhällsvetenskap starka forskningsområden
6
Två lärosäten skulle bli ett universitet…
9
Varumärket
10
Ett nytt varumärke tas fram Fler frågor än svar
Vad står det nya universitetet för? Det fanns ingen ny vision. Vem ska styra bilden av det nya universitetet? Det fanns ingen ny ledning. Hur lyckas sälja ett universitet som inte finns? Universitetet var inte startat. Mängder av undervarumärken i två redan splittrade varumärken – ett trettiotal logotyper fanns framtagna sedan tidigare
11
Ett nytt varumärke tas fram – förutsättningar för att lyckas
Trovärdighet för det nya varumärket internt Internt varumärkesarbete, visionsarbete Förankring, förankring, förankring Transparens under arbetet Stort fokus på studentrekrytering (70% av verksamheten)
12
Gemensam webbplats första utmaning nyttuniversitet.se
14
KOM/KOM-chef deltog i…och drev projekt kring
Ledning Varumärkesgrupp Visionsarbete Invigning Webben Kampanjer; lansering och rekrytering Skyltprojekt Internkommunikation Siffergrupp Osv…
15
Sommaren 2009. Någonting kommer att hända…
16
Visuella identiteten En flora av klassicistiska och modernistiska element, använda i kombination eller vart och ett för sig, svarande upp mot universitetets ambitioner om nyfikenhet, nytänkande, nytta och närhet.
17
Symbol
18
Logotyp Fyra frukter faller ner och berikar Linnéuniversitetet.
19
Logotyp Fyra frukter faller ner och berikar Linnéuniversitetet.
20
Logotyp Fyra frukter faller ner och berikar Linnéuniversitetet.
21
Logotyp
22
Färger Andra element
23
Linnés systematiska uppställningar från Systema Naturae ligger till grund för visitkort och skyltsystem.
24
Intern lansering av varumärket
Tårtkalas med gula tårtor Presentation av grafiska profilen Visionen delades ut till alla anställda Designmanual, strikt regelverk Internwebben gjordes lik externwebben
25
Kalmar-Växjö-perspektivet
26
Första annonsen för Linnéuniversitetet
27
Studentrekrytering
28
Studentrekrytering Utmaning att rekrytera till ett universitet som inte finns Primär målgrupp år, heltidsstudenter Sekundär målgrupp år, distansstudenter, vidareutbildning Koncept med två spår
29
Konceptutveckling Lanseringsbudskap “Människor växer här”
Konceptet utvecklas – “Ett universitet där allt är möjligt”
Parkour, en urban subkultur
Krav på autenticitet – filminspelning på plats
30
Annonser för studentrekrytering
31
Annonser för studentrekrytering
32
Synlighet med fokus på vår egen region
Att göra sig känd på hemmaplan – “vårt” universitet Viktigt att hålla fram Kalmar – Växjö som enat begrepp Dra nytta av ortsbenämningarna och koppla till de två kända varumärkena
33
Webb
34
Före: vissa följde mallen andra byggde eget…
36
Webbprojektet Start maj 2008 Externwebben Lnu.se lanserades maj 2009
Internwebben lanserades under hösten 2009 Fortsatt utvecklingsarbete och studentwebben Mitt Lnu under 2010 Intranätprojekt 2011
37
Användningscentrerat
mål uppgifter Innehåll, funktion tjänster Användare Användningssituation Skillnad på användningscentrerat och användarcentrerat Användningen och de krav den skapar är det viktiga Två huvudtekniker: personas och user stories 37
38
Förstudien Målgruppsanalys
(workshops med deltagare från intressenter internt och externt) Prioritera målgrupper (också i workshops) Personas Identifiera behov Prioritera behov
39
Det jag vill ägna lite tid åt – presentera lösningskonceptet för er.
39
40
User stories En kort beskrivning som klargör en användares behov i en viss situation Fungerar som input till utvecklare Är en följd av personas
41
Gråwebben
42
Det första formutkastet
43
Webbtänket Det enda alternativet - Ni ska synas på Lnu.se
Hårt styrd webb, avvikelser ej möjliga i början. Institutionssidor inte längre ”huvudingångar” Användningsorienterad webb. Ämnes- och utbildningssidor viktigare. Mallar Tuffa diskussioner och styrning kring hur domäner och adresser på webben tillåts. Få redaktörer utbildades. Man fick inte konto utan utbildning.
44
Det redaktionella arbetet och institutionernas arbete
Två ”innehållsproducenter” Många gissningar i början. Byte av material efter hand. Utbildning av redaktörer och leverans av mallar.
45
Exempel – mall för forskningsämne
46
Intern kommunikation om webben
Informatörsnätverk Webbnätverk, workshops Utbildningar Demos Presentationer för ledning, ledande befattningar
47
Resultat
48
Hur har det gått? Från relativt små lärosäten till nummer fem i Sverige Linnéuniversitetet = ett utbildningsuniversitet Attraktivitet hos studenter ett av de viktigaste måtten för att mäta framgång för universitetets varumärke
49
Inför ht 2010, förändring antal 1:a handssökande
50
Inför vt 2011, förändring antal 1:a handssökande
51
Inför ht 2011, förändring antal 1:a handssökande
52
Marknadsandelar, sökande till program och kurser i procent (förstahandssökande alla lärosäten)
2009 52
53
Marknadsandelar, sökande till program och kurser i procent (förstahandssökande alla lärosäten)
2010
54
Marknadsandelar, sökande till program och kurser i procent (förstahandssökande alla lärosäten)
2011
55
Idag på Lnu.se 15-20 000 externa besökare per dag
56
Dagens internwebb Närmare 2000 besökare per dag
Gemensam plats för information
57
Mitt Lnu 14 000 besökare per dag.
En samlingsplats som nås via Lnu.se, för att kunna nå studenter på gemensamt vis.
58
Varumärket - Lnu:s identitet -
”Varumärket blir vad vi gör och fyller det med; våra värden, vår verksamhet, vår kvalitet och vår kommunikation med omvärlden. Bilden av oss skapas i hjärta och hjärna hos våra intressenter i en process där vi måste vara observanta, lyhörda och strategiska. Varumärket blir starkt om bilden av oss är tydlig, om uppfattningar och kommunikation går hand i hand och om vi lever i samklang med de förväntningar som finns. Vårt varumärke bär på ett långsiktigt löfte till våra studenter, lärare, forskare och vår omvärld och vi måste försöka leva upp till det. Alla anställda och studenter kan på olika bidra till att stärka varumärket.”
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.