Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Information SMBF miljökonferens

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Information SMBF miljökonferens"— Presentationens avskrift:

1 Information SMBF miljökonferens 2015-10-21
HULLWASHER Information SMBF miljökonferens ekowasher.com

2 Miljöoptimerad, kostnadseffektiv och mobil båtbottentvätt
HULLWASHER Miljöoptimerad, kostnadseffektiv och mobil båtbottentvätt ekowasher.com

3 Agenda Bakgrund (GBBK problem, Sthlm stads problem) Problembeskrivning Kravbild på tvätten Tvättens tekniska uppbyggnad Filterproblematiken Valideringen av filtren Sammanfattning/frågor ekowasher.com

4 MSE Engineering AB Här kommer en beskrivning av företaget med fokus på att vi har erfarenhet av tekniska lösningar i över 60 år. Vi jobbar mot de mest krävande kunderna och är vana vid att hantera mycket högt ställda miljö och verksamhetsmässiga kraven Huvudkunder är försvarsmakter, stålindustrier mm världen över. Bland produkter kan nämnas ….. Företagets styrka är sk kombi-innovationer. Att kombinera befintlig beprövad teknik från en rad olika områden till nya produkter och marknader. Vi bygger nätverk och samarbetar med specialister inom en rad specialområden som ex. kemi, högtrycks- och vakumteknik. Sedan produceras detta i Småland. Lite allmänna företagsfakta som anaställda etc.. All rights to the material contained within this document are reserved and the information contained in the document is confidential. No part of it may be reproduced or transmitted in any form or by any means without written permission of MSE Engineering AB.

5 Problem Hur säkerställer vi att gifter inte läcker ut i miljön såväl i vatten som på och land? Ett problem som är spritt på många platser över hela Sverige. Klubbar, marinor, varv, privata uppläggningsplatser … Det finns stora mängder farliga ämnen upplagrade i befintligt båtbestånd! Vad är ekonomiskt möjligt och rimligt för klubben? Dessa är de grundläggande problemen och dagens status som måste hanteras NU. För att komma tillrätta med dessa krävs en lösning som hanterar dessa problemställningar. ekowasher.com

6 Grundläggande problemlösning
1 Eliminera källan (ta bort gamla färglager) 2 Minimera källan (miljövänlig bottenfärg) 3 Fånga problemet så nära källan som möjligt (med ”utspädning” multipliceras problemet) Eliminera källan – sluta använda bottenfärg. För att balansera mot andra miljökrav – ökad bränsleförbrukning. Det innebär att båtar med nuvarande teknikstatus måste tvättas i vattnet flera ggr per säsong. Kräver mycket omfattande infrastrukturutbyggnad med 1000-tals bottentvättar. Inte realistiskt idag men naturligtvis eftersträvansvärt. Lösningar som kräver omfattande satsningar på infrastruktur är svåra att genomföra. Man kan jämföra med initiativet med Gasdrift/mackar för personbilar. 2 Minimera källan. Moderna båtbottenfärger. De minimerar utsläppen men kräver alltjämt tvättning 3 Där vi befinner oss idag. Med Hullwasher har vi kommit till minimal utspädning direkt på föroreningskällan dvs tvättningen ekowasher.com

7 Kravbild HULLWASHER Lågt pris Mobil och självförsörjande
Inget avlopp (rutiner för hantering av avfall finns) Befintlig beprövad teknik i ny kombination (låg risk) Ska inte kräva sanering av riskklassad mark Ska inte inkräkta på strandskydd Tillgänglig för alla (båtklubbar/varv/tomtförvaring) Användarvänlig För att en lösning ska bli effektiv och användas krävs följande : - Lågt pris. Då kan krav ställas på ALLA. Även enskilda båtägare. Kan understödjas med ex. att kommuner eller maskinuthyrningar tillhandahåller utrustning. Kostnaden blir inte längre ett skäl för ”dispens” Mobil och självförsörjande. Då kan alla nås. Även där tillgång till vatten, avlopp och el saknas. Ex öar eller otillgängliga platser - Inget avlopp. Det sker inga utsläpp i naturen vid drift. Tömning av filter, tvättvatten och slam sker vid miljöstation. - Befintlig beprövad teknik. Den finns tillgänglig NU och resultatet blir känt och utrustningen driftssäker - Tillgänglig för alla. Förutom det låga priset säkerställs detta bland annat genom att inga speciella krav ställs på att använda, transportera eller hantera utrustningen. - Användarvänlig. utrusningen bör stödja invanda rutiner och metoder för att få acceptans. Den måste vara enkel och säker att handha och inte heller kräva omfattande utbildning eller förkunskaper ekowasher.com

8 PRINCIPEN för HULLWASHER
Ideskiss för två år sedan Detta är lösningen. Den är baserad på befintlig beprövad teknik i en ny innovativ kombination. Något som kännetecknar framgångsrika och väl fungerande system Den består av följande huvudbeståndsdelar. ’* Kärnan är en konventionell trekammarbrunn. Där föroreningar och slam sedimenteras i botten. Tanken innehåller ca 300 l vatten. I vattnet koncentreras biocider och fria metalljoner. Tanken töms med långt tidsintervall genom slamsugning eller utrustningen körs till miljöstationen och töms. Normalt årligen * Från 3:e kammaren pumpas vatten genom ett finfiler varvid partiklar större än 5my frånskiljs. Som option för den som genomför ett stort antal tvättar under säsongen finns ett steg-2 filter som reducerar de ämnen som inte kan filterfrånskiljas. Om steg-2 rening är installerad överströmmar överskottet åter till tanken kontinuerligt och sänker halten av vattenlösliga gifter. Vattnet matas via extra finfilter vars funktion är att säkerställa att inga föroreningar går in i nästa steg * Högtryckspumpen. Denna är av industriell typ där spruttrycket kan justeras beroende på underlagets tålighet och nedsmutsning * Vatten under högt tryck matas till tvättmunstycket * Tvättmunstycket är speciellt utformat för effektiv rengöring. Det är försett med en kåpa som kan liknas vid ett dammsugarmunstycke. Detta samlar med hjälp av undertryck upp vattnet och allt det material som spolas bort från ytan. Färg, påväxning etc. I stort sett inget vatten eller ånga sipprar ut eller blåser bort. Till skillnad från ex. en spolplatta som får ett stort giftläckage till omgivningen vid blåsig väderlek om den inte är inbyggd. Arbetsmiljön blir också mycket bättre. I princip kan man tvätta båten i finskorna co utan att andas in de giftiga vattenångorna. *I returledningen förs vattnet och föroreningarna åter till utrustningen. * I ett grovfiler frånskiljs huvuddelen av färgen och de övriga resterna. Innan vattnet återförs i 1:a kammaren för att återcirkuleras. Anledningen till grovfiltreringen är att man på ett enkelt och rationellt sätt kan samla upp huvuddelen. På så vis kan man trots den relativt lilla tanken undvika alltför frekventa tömningar. Filter byts snabbt och enkelt. Dessa placeras i förpackning för miljöfarligt avfall och lämnas till miljöstation. * En vacumpump/fläkt genererar undertryck för återmatningsfunktionen Hela systemet är elektriskt och ansluts till 3-fas uttag. Om landström saknas kan det utrustas med inbyggt elverk. Den lilla vattenmängd som förbrukas fylls på via anslutning med nivåventil. På så vis hålls vattennivån korrekt. Det går även att använda sjö eller havsvatten. En hög salthalt kan dock påverka pumparnas livslängd. Genom en förseglad bottenventil kan systemet tömmas vid miljöstation. Hela systemet ryms i en standard EU-släpkärra med totalvikt 750 kg. Det innebär att det kan framföras med i stort sett vilken bil som helst av en förare med vanligt B-körkort. ekowasher.com

9 PRINCIPEN för HULLWASHER
Detta är lösningen. Den är baserad på befintlig beprövad teknik i en ny innovativ kombination. Något som kännetecknar framgångsrika och väl fungerande system Den består av följande huvudbeståndsdelar. ’* Kärnan är en konventionell trekammarbrunn. Där föroreningar och slam sedimenteras i botten. Tanken innehåller ca 300 l vatten. I vattnet koncentreras biocider och fria metalljoner. Tanken töms med långt tidsintervall genom slamsugning eller utrustningen körs till miljöstationen och töms. Normalt årligen * Från 3:e kammaren pumpas vatten genom ett finfiler varvid partiklar större än 5um frånskiljs. Som option för den som genomför ett stort antal tvättar under säsongen finns ett steg-2 filter som reducerar de ämnen som inte kan filterfrånskiljas. Om steg-2 rening är installerad överströmmar överskottet åter till tanken kontinuerligt och sänker halten av vattenlösliga gifter. Vattnes matas via extra finfilter vars funktion är att säkerställa att inga föroreningar går in i nästa steg * Högtryckspumpen. Denna är av industriell typ där spruttrycket kan justeras beroende på underlagets tålighet och nedsmutsning * Vatten under högt tryck matas till arbetsmunstycket * Arbetsmunstycket är speciellt utformat för effektiv rengöring. Det är försett med en kåpa som kan liknas vid ett dammsugarmunstycke. Detta samlar med hjälp av undertryck upp vattnet och allt det material som spolas bort från ytan. Färg, påväxning etc. I stort sett inget vatten eller ånga sipprar ut eller blåser bort. Till skillnad från ex. en spolplatta som får ett stort giftläckage till omgivningen vid blåsig väderlek om den inte är inbyggd. Arbetsmiljön blir också mycket bättre. I princip kan man tvätta båten i finskorna co utan att andas in de giftiga vattenångorna. *I returledningen förs vattnet och föroreningarna åter till utrustningen. * I ett grovfiler frånskiljs huvuddelen av färgen och de övriga resterna. Innan vattnet återförs i 1:a kammaren för att återcirkuleras. Anledningen till grovfiltreringen är att man på ett enkelt och rationellt sätt kan samla upp huvuddelen. På så vis kan man trots den relativt lilla tanken undvika alltför frekventa tömningar. Filter byts snabbt och enkelt. Dessa placeras i förpackning för miljöfarligt avfall och lämnas till miljöstation. * En vacumpump/fläkt genererar undertryck för återmatningsfunktionen Hela systemet är elektriskt och ansluts till 3-fas uttag. Om landström saknas kan det utrustas med inbyggt elverk. Den lilla vattenmängd som förbrukas fylls på via anslutning med nivåventil. På så vis hålls vattennivån korrekt. Det går även att använda sjö eller havsvatten. En hög salthalt kan dock påverka pumparnas livslängd. Genom en förseglad bottenventil kan systemet tömmas vid miljöstation. Hela systemet ryms i en standard EU-släpkärra med totalvikt 750 kg. Det innebär att det kan framföras med i stort sett vilken bil som helst av en förare med vanligt B-körkort. ekowasher.com

10 HULLWASHERs filteruppbyggnad
Grovsil µ Knivfilter µ Finfilter µ Partikelfilter högtryckspump 5 µ Filter med aktivt kol 12 kg/40 liter Filter med avjoniseringsmassa 18 kg/40 liter Så ser filtersammansättningen ut idag. Kan komma att revideras vad gäller knivfiltrets storlek/kapacitet. Utredning pågår. ekowasher.com

11 HoVs rekommenderade gränsvärden
HoVs rekommendationer förefaller samtliga tillsynsmyndigheter acceptera. Notera att riktvärdena är angivna med vikt/volymsenhet! Har en viss betydelse för fortsättningen. ekowasher.com

12 Validering Valideringen genomfördes i fyra faser med följande syften:
Skede 1 innebar insamling av analysdata från ett antal båtar med olika typer av biocidfärger + validering av den mekaniska reningen Skede 2 innebar att, med analysresultatet som grund, utrusta HW med ett optimerat filterarrangemang för kemisk rening och partikelfiltrering Skede 3 innebar validering av uppnådda resultat i skede 2 Skede 4 genomfördes med det primära syftet att utvärdera knivfiltrets kapacitet att partikelseparera polerande färger. Skede 5. Genomföres i helgen med syftet att dels validera Skede 3 genom att tvätta nyupptagna båtar målade med Lotrecs hårda Östersjöfärg Nautica dels att validera den mekaniska reningen på nyupptagna båtar och då inte minst båtar med polerande färg. ekowasher.com

13 Validering info@ekowasher.com ekowasher.com
Skede 1: test av tvättförmåga Vattenprover efter varje tvätt. Totalt 7 båtar (x-axel) ekowasher.com

14 Validering info@ekowasher.com ekowasher.com
Skede 2: test av reningsförmåga Hos jonbytarfiltret. Startvatten kommer från skede 1, föregående bild. Tid för rening på x-axeln . ekowasher.com

15 Validering info@ekowasher.com ekowasher.com
Skede 2: test av reningsförmåga Hos jonbytarfiltret. Startvatten kommer från Skede 1, föregående sida. Tid för rening på x-axeln ekowasher.com

16 Validering info@ekowasher.com ekowasher.com
Skede 2: test av reningsförmåga hos jonbytarfiltret. Startvatten kommer från skede 1. Tid för rening på x-axeln Så här ser Hullwasher 6000 ut. Allt ryms i en släpvagn. Den kan också monteras stationärt för et varv eller marinor alternativt montera ex. på pick-up för ambullerande verksamhet. ekowasher.com

17 Validering info@ekowasher.com ekowasher.com
Skede 3: test av reningsförmåga hos jonbytarfiltret, hård färg Startvatten = kranvatten Tvättning första 30 minuter, med efterföljande rening Så här ser Hullwasher 6000 ut. Allt ryms i en släpvagn. Den kan också monteras stationärt för et varv eller marinor alternativt montera ex. på pick-up för ambullerande verksamhet. ekowasher.com

18 Validering info@ekowasher.com ekowasher.com
Skede 3: test av reningsförmåga hos jonbytarfiltret, hård färg Startvatten = kranvatten. Tvättning första 30 minuter, med efterföljande rening ekowasher.com

19 Sammanfattning validering
Syftet med valideringen uppnåddes. Vi fick representativa värden på olika typer av biocidfärg i båtbottnar. De kemiska filtren (jonbytarfiltret) fungerar enligt förväntan dvs. reduceringen av Zn och Cu är mycket effektiv. Vid analysen av vattenproven framkom inga mätbara värden av TBT och Irgarol. Polerande västkustfärg ger en hög belastning på jonbytarmassan. Den mekaniska filtreringen behöver modifieras (på gång). ekowasher.com

20 forts. sammanfattning validering
Med utgångspunkt i analysresultatet kan konstateras att ca 400 båtar kan tvättas mellan filterbyten förutsatt att de är målade med hård bottenfärg. Tvättvattnets belastningsnivåer ligger under HoV´s rekommenderade gränsvärden. Spillet från Hullwasher, jämfört med spillet från spolplatta är försumbart HoVs rekommenderade gränsvärden baseras på vikt/volym. Det anser vi är fel. Bör vara vikt/tvättad yta. ekowasher.com

21 Rekommendationer M.h.t. att polerande färg konsumerar jonbytarmassa i stor omfattning jfr. med hård färg – överväg förbjud att använda polerande färg TBT (tributyltennhydrid, en mycket giftig organisk förening) kan finnas på äldre båtar utan att ägaren vet om det. Överväg att införa ett ”båtbottencertifikat” där ägaren intygar att hens båt är fri från förbjudna ämnen. Borde rimligen kunna betraktas som en värdehandling. ekowasher.com

22 HULLWASHER I ekowasher.com

23 HULLWASHER innebär Låg kostnad jfr. med spolplatta med 3-stegsrening
Mobilitet med möjlighet till samutnyttjande Mindre spill och därmed effektivare rening Rationell upptagning utan att sinka t.ex. kran Restvärde Omedelbar tillgänglighet Ingen konflikt med strandskydd Inget behov av marksanering ekowasher.com

24 Kontakt: Bertil Björkman Mobil: ekowasher.com

25 Miljöoptimerad, kostnadseffektiv och mobil båtbottentvätt
HULLWASHER Miljöoptimerad, kostnadseffektiv och mobil båtbottentvätt ekowasher.com


Ladda ner ppt "Information SMBF miljökonferens"

Liknande presentationer


Google-annonser