Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
LAGEN ANGÅENDE VÅRDNAD OM BARN OCH UMGÄNGESRÄTT ÄNDRAS 1.12.2019
Utbildning för att stödja verkställigheten av lagen. Helsingfors, Kuopio, Uleåborg och Åbo 18.9–
2
TRYGGANDE AV BARNETS UTVECKLING
Mänskliga relationer En trygg vardag osv. BARNETS BÄSTA FÖRSONLIGHET SAMARBETE MELLAN BARNETS NÄRSTÅENDE BEMÖTANDE AV BARNET UTVECKLING AV TJÄNSTERNA
3
Delreformen av lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt
RP 88/2018 rd LaUB 12/2018 rd ShUU 6/2018 rd Ikraftträdande Arbetsgrupps-betänkande (JM:s publikation 47/2017)
4
Mål för reformen Förbättra tillgodoseendet av barnets bästa
Uppdatera lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt så att den motsvarar de förändringar som skett i samhället Stärka barnets delaktighet vid behandlingen av ärenden som rör barnet Effektivisera den rättsliga handläggningen av ärenden som gäller vårdnad om barn och umgängesrätt Obs! Delreform: lagens nuvarande huvudprinciper kvarstår!
5
Vårdnadens innehåll (1 §)
Syftet med vårdnaden har kompletterats enligt följande: En uttrycklig skyldighet för vårdnadshavarna att vårda relationer som är viktiga för barnet relationerna till föräldrarna och andra personer som står barnet nära Barnet ska skyddas mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, försumlig behandling eller utnyttjande föräldraalienation, att försumma umgängesrätten
6
Umgängesrätt (2 §) Syftet med umgängesrätten har preciserats:
att trygga barnets rätt att etablera och upprätthålla ett positivt och nära förhållande med den förälder hos vilken barnet inte bor. Båda föräldrarna är skyldiga att medverka till att umgängesrätten tillgodoses undvika allt som kan inverka skadligt på förhållandet mellan barnet och den andra föräldern.
7
Vårdnadshavarens uppgifter (4 §)
Vårdnadshavaren bestämmer om barnets vård, uppfostran, utbildning, boningsort, fritidsintressen samt i övriga personliga angelägenheter. Med fritidsintressen avses här regelbundna fritidsintressen som kräver engagemang. Val av dagvårdsplats och andra beslut som gäller småbarnspedagogik ingår i besluten om barnets vård och uppfostran. Vårdnadshavare som har gemensam vårdnad fattar besluten tillsammans. Vårdnadshavaren ska i sina beslut beakta barnets åsikt och önskemål. Nytt: vårdnadshavaren ska berätta för barnet om beslut som rör barnet och om andra omständigheter som inverkar på barnets liv.
8
Skyldighet att informera om flyttning (5 a §)
En förälder ska informera den andra föräldern om sin avsikt att byta boningsort, om flyttningen skulle få verkningar med avseende på vårdnaden om barnet eller umgängesrätten. Om den till exempel innebär byte av daghem eller skola eller att det blir svårare att arrangera umgänget. Det väsentliga är att vara förutseende vid flyttning: hur inverkar den på vårdnaden/umgängesrätten? Vem har informationsskyldighet? den förälder hos vilken barnet bor den förälder som barnet har rätt att träffa någon annan person som har anförtrotts vårdnaden om barnet Inga uttryckliga sanktioner, men försummelse kan beaktas vid beslut om boende och umgängesrätt.
9
...skyldighet att informera (5 a §)
Informationen ska lämnas i god tid, minst tre månader före den planerade flyttningen. Inga formkrav på informationen. Informationsskyldigheten gäller inte vid omedelbart och allvarligt hot som riktar sig mot liv, hälsa eller frihet. Informationsskyldigheten avlägsnar inte skyldigheten för vårdnadshavare med gemensam vårdnad att besluta om barnets boningsort tillsammans. En ensamförsörjare beslutar ensam om barnets boningsort, men även han eller hon ska beakta skyldigheten att trygga barnets relationer med personer som står barnet nära.
10
Föräldraskap och vårdnad om barn
Erkännande av föräldraskap före barnets födelse -> gemensam vårdnad: Om en förälder under graviditeten erkänner sitt faderskap eller moderskap vid en rådgivningsbyrå eller hos barnatillsyningsmannen, blir den som erkänt föräldraskapet automatiskt vårdnadshavare till barnet när föräldraskapet fastställs. Erkännande av föräldraskap efter barnets födelse -> ensam vårdnad: Om föräldraskapet erkänns efter att barnet har fötts, är den mor som har fött barnet ensam vårdnadshavare till sitt barn. Om föräldraskapet upphävs, upphör ställningen som vårdnadshavare, om ställningen som vårdnadshavare har grundat sig direkt på lag (äktenskap eller erkännande av föräldraskap före barnets födelse). Om ställningen som vårdnadshavare har grundat sig på beslut eller avtal, inverkar upphävande av föräldraskap inte på ställningen som vårdnadshavare.
11
Övergångsbestämmelse
Lagändringarna tillämpas från och med ikraftträdandedagen även på ärenden som är anhängiga. Undantag från huvudregeln: Om faderskap/moderskap har erkänts före barnets födelse innan lagen trädde i kraft, men föräldraskapet fastställs vid magistraten först efter ikraftträdandedagen, tillämpas den nu gällande lagen på fastställande av föräldraskapet: den som erkänt föräldraskap blir då inte automatiskt vårdnadshavare.
12
Jäv för vårdnadshavare (5 b §)
En vårdnadshavare får inte företräda barnet i ett ärende där motparten är vårdnadshavaren själv, någon som vårdnadshavaren företräder eller någon annan som är vårdnadshavare för barnet. En vårdnadshavare får inte heller företräda barnet, om vårdnadshavarens och barnets intressen av någon annan orsak kan bli motstridiga. Allmän bestämmelse som tillämpas, när det inte föreskrivits om saken på annat sätt. På grund av detta en precisering i lagen om underhåll för barn: barnets vårdnadshavare får företräda barnet också när motparten är barnets andra vårdnadshavare, om barnet bor hos någondera föräldern (dvs. inte är placerat i vård utom hemmet); jäv anses inte uppstå i sådana fall. -
13
Förordnande av intressebevakare som ställföreträdare för vårdnadshavaren (5 c §)
För barnet kan det förordnas en intressebevakare som i stället för vårdnadshavaren företräder barnet i ett ärende som gäller barnets person, om vårdnadshavaren på grund av jäv eller sjukdom eller av någon annan orsak är förhindrad att företräda barnet, och förordnande av intressebevakare behövs för att saken ska kunna utredas eller för att barnets bästa i övrigt ska kunna tillgodoses. t.ex. om barnet inte bor hos någondera föräldern (dvs. bor hos en extra vårdnadshavare eller är placerat i vård utom hemmet), ska som ställföreträdare för vårdnadshavaren förordnas en intressebevakare för ett avtal om underhållsbidrag. Till övriga delar tillämpas bestämmelserna i lagen om förmyndarverksamhet (bl.a. sökande osv.).
14
10 § Avgörande av ärenden som gäller vårdnad om barn och umgängesrätt
Ett ärende ska avgöras framför allt enligt vad som är bäst för barnet. Det ska fästas avseende vid hur de i 1 och 2 § angivna målen för vårdnaden och umgängesrätten bäst kan uppnås i framtiden. (10 § 1 mom.) När det avgörs hur vårdnaden om barnet ska ordnas, ska det dessutom fästas avseende vid föräldrarnas förmåga att sätta barnets behov framför sina inbördes konflikter. (10 § 2 mom.)
15
10 § Avgörande av ärenden som gäller vårdnad om barn och umgängesrätt
När avgörande träffas om barnets boende och umgängesrätten, ska det utöver det ovannämnda fästas särskilt avseende vid (10 § 3 mom.): barnets ålder och utvecklingsnivå barnets karaktär och anlag eventuella särskilda behov hos barnet avståndet mellan föräldrarnas bostäder föräldrarnas förmåga att tillsammans ta ansvar i frågor som gäller barnet och skydda barnet mot alla former av våld.
16
10 § Avgörande av ärenden som gäller vårdnad om barn och umgängesrätt
Ett ärende som gäller anförtroende av vårdnaden om barnet åt båda föräldrarna gemensamt (även uppgiftsfördelning) anförtroende av vårdnaden om barnet åt den ena av föräldrarna (även rätt att få upplysningar) barnets boende hos en förälder, även växelvist boende barnets rätt till umgänge med en förälder ska avgöras i överensstämmelse med vad föräldrarna avtalar, om föräldrarna eller den ena av dem är barnets vårdnadshavare och det inte finns skäl att anta att avgörandet skulle strida mot barnets bästa den s.k. ”föräldrarna vet bäst”-principen Beroende på situationen används information som finns om familjen vid bedömningen av barnets bästa (t.ex. barnskyddet)
17
10 § Avgörande av ärenden som gäller vårdnad om barn och umgängesrätt
Avtal genom vilket det ges rättigheter till andra än barnets föräldrar vårdnadsansvar vid sidan av föräldrarnas boende (även växelvist boende) rätt att få upplysningar uppgiftsfördelning Vid den tidpunkt när avtalet ingås ett behov som utgår från barnets bästa Dessa var tidigare s.k. ostridiga ärenden i tingsrätten
18
10 § Avgörande av ärenden som gäller vårdnad om barn och umgängesrätt
Om pågående bedömning av servicebehovet hos socialvården/barnskyddet eller klientskap inom barnskyddet fastställelse av avtal förutsätter samarbete med ovannämnda aktörer 20 § i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården Placering i närståendenätverk med stöd av 32 § i barnskyddslagen samarbete med barnskyddet
19
10 § Avgörande av ärenden som gäller vårdnad om barn och umgängesrätt
En förälders sambo eller make/maka kan bli vårdnadshavare vid sidan av föräldern/föräldrarna båda föräldrarna/en förälder och vårdnadshavaren avtalsparter inget klientskap hos barnskyddet bedömning av barnets bästa genom diskussion mellan föräldrarna och den som avses bli vårdnadshavare vid sidan om dem vid behov sektorsövergripande samarbete
20
Stärkt delaktighet för barnet
Barnatillsyningsmannens uppgifter vid fastställelse av avtal (8 §) Barnets bästa samt dess önskemål och åsikt ska beaktas vid prövning av huruvida avtalet kan fastställas. Det är föräldrarnas uppgift att samtala om saken med barnet innan avtalet upprättas, och den som fastställer avtalet ska fråga föräldrarna om så har skett. Föräldrarna ska instrueras att diskutera med barnet. Utnyttjande av föräldraplan.
21
Stärkt delaktighet för barnet
Avsikten är att utreda barnets åsikt om det som föräldrarna avser avtala om i fråga om vårdnaden om barnet och umgängesrätten. Föräldrarna förhandlar om innehållet i avtalet. Barnet deltar inte i avtalsförhandlingen. I specialsituationer ska barnatillsyningsmannen samtala med barnet, om barnet samtycker till detta och det behövs för att utreda barnets önskemål och åsikt. Ett samtal behövs exempelvis om föräldrarna ger motstridiga uppgifter om barnets åsikt.
22
Stärkt delaktighet för barnet
Utredande av barns åsikt (11 §), samtal med barnet Om ett samtal med barnet blir aktuellt, ska följande beaktas: tillstånd av båda vårdnadshavarna för samtal med barnet platsen för samtalet ska vara barnvänlig, men ändamålsenlig språket vid samtalet ska anpassas till barnets ålder och utvecklingsnivå för barnet ska förklaras vad syftet med samtalet är och berättas om det pågående förfarandet
23
Stärkt delaktighet för barnet
man förklarar för barnet hur barnets åsikt inverkar på saken man påminner om att barnet inte fattar några beslut utan att det är föräldrarnas uppgift och på deras ansvar man berättar för barnet att han eller hon inte måste säga någonting samtalet med barnet sker utan föräldrarna. Samtal som pararbete t.ex. två barnatillsyningsmän en barnatillsyningsman och en socialarbetare som gör utredningar
24
Stärkt delaktighet för barnet
Anteckning om utredandet av barnets åsikt i avtalet: Föräldrarna har samtalat med barnet och förmedlat informationen om barnets önskemål och åsikt till barnatillsyningsmannen. Barnatillsyningsmannen eller en annan person som har svarat för beredningen av avtalet har samtalat personligen med barnet. Det går inte att utreda barnets åsikt, motivering: barnets ålder, utvecklingsnivå, funktionsnedsättning (tolkning), vägran
25
Stärkt delaktighet för barnet
Hörande av barnet vid utredning det samtal som förs med barnet utgör en central del av utredningen barnet ska höras personligen, om det med beaktande av barnets ålder och utvecklingsnivå är möjligt och barnet samtycker till det barnet behöver inte höras, om det är uppenbart onödigt (t.ex. om utredningen handlar endast om vårdnadsform) det ska förklaras för barnet att han eller hon har möjlighet att bli hörd även i domstol. Om barnet önskar bli hörd i domstol, ska detta skrivas in i utredningen.
26
Stärkt delaktighet för barnet
Hörande av barn i domstol och sakkunnigbiträde Huvudregeln är att barnet hörs i samband med utredning av barnets förhållanden. Om barnet hörs i domstol, kan ett sakkunnigbiträde anlitas vid hörandet. Sakkunnigbiträdet bistår endast domaren i att bemöta barnet. Biträdet deltar inte i beslutsfattandet. Domaren har huvudansvaret för hörandet av barnet vid rättegång. Man kan enhetsvis komma överens om vilka biträden som vid behov bistår vid hörande.
27
Utvidgat tillämpningsområde för avtal
Utöver nuvarande avtal kan socialmyndigheterna fastställa avtal mellan föräldrarna om uppgiftsfördelning mellan vårdnadshavarna växelvist boende stöttat eller övervakat umgänge eller övervakade byten att ge den som inte har vårdnaden eller någon annan person rätt att få upplysningar om barnet en extra vårdnadshavare och barnets boende hos den extra vårdnadshavaren
28
Fördelning av uppgifterna mellan vårdnadshavarna
Vid gemensam vårdnad är utgångspunkten att båda vårdnadshavarna har alla de rättigheter som hör till vårdnaden. Vårdnadshavare som har gemensam vårdnad kan avtala om fördelning av uppgifter sinsemellan, om barnets bästa så kräver. Exempel: X beslutar ensam om hälso- och sjukvård, medan föräldrarna beslutar gemensamt om andra frågor. Uppgifterna kan fördelas endast vid gemensam vårdnad. Ensam vårdnad kan inte delas upp. Ett avtal om fördelning av uppgifter kan inte gälla skötseln av ekonomiska ärenden. Skötsel av ekonomiska ärenden är intressebevakning, inte vårdnad om barnet.
29
Rätt att få upplysningar om barnet
Föräldrarna kan avtala om rätt att få upplysningar om barnet: ”X har samma rätt som vårdnadshavaren att få sekretessbelagda uppgifter om barnet” kan ges till en förälder som INTE är vårdnadshavare möjliggör föräldraroll och kan minska konflikter kan ges även till någon annan person som har gett sitt samtycke till detta kan främja möjligheterna för en person som står barnet nära att delta i vårdnaden och fostran av barnet ”lätt version” av vårdnadshavare vid sidan av föräldrarna
30
...Rätt att få upplysningar om barnet...
Rätten att få upplysningar om barnet kan vara av allmän natur Den kan också bestämmas mer specifikt och avgränsas till att gälla vissa frågor (t.ex. hälso- och sjukvård) eller vissa aktörer (t.ex. daghemmet). Kan endast gälla aktörer som har tystnadsplikt enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet eller någon speciallag: kan inte gälla t.ex. idrottsföreningar, som inte har tystnadsplikt enligt lag. Rätten att få upplysningar om barnet kan aldrig vara mer omfattande än vårdnadshavarens rätt att få upplysningar.
31
...Rätt att få upplysningar om barnet
Enbart rätten att få upplysningar medför inte gemensam vårdnad. Vid gemensam vårdnad behövs inget separat förordnande om rätten att få upplysningar: båda vårdnadshavarna har rätt att få sekretessbelagda upplysningar om barnet i alla frågor, även om de uppgifter som ingår i vårdnaden har delats upp mellan vårdnadshavarna
32
Anteckningar i befolkningsdatasystemet
I befolkningsdatasystemet antecknas bl.a. barnets vårdnadshavare att vårdnadshavarna har slutit avtal om fördelning av uppgifter och dess innehåll uppgifter om rättigheter att få upplysningar om barnet boendearrangemang (hos vem barnet bor), även växelvist boende barnets officiella bostad
33
Avtalsparter och samtycken
Avtalsparter är föräldrarna och i vissa fall någon annan person. Beroende på situationen krävs samtycke av vissa personer för att avtalet ska kunna fastställas (8 § 4 mom.) Med personer som ger sitt samtycke avses andra personer än de som är parter i det avtal som ska fastställas. Samtycke krävs av en person som har vårdnaden vid sidan av föräldrarna (t.ex. vid fastställelse av umgängesrätt) den person för vilken det tidigare fastställts rätt att få upplysningar om barnet, om det genom avtalet görs ingrepp i denna rätt t.ex. om avtalet innebär att personen fråntas rätten att få upplysningar eller rätten ändras en i 9 c § avsedd person som står barnet särskilt nära, om det för barnet har fastställts rätt att träffa personen och om avtalet kan inverka på hur umgängesrätten tillgodoses.
34
Samtycken Om barnet har en/flera extra vårdnadshavare vid sidan av föräldrarna, krävs samtycke av denna/dessa extra vårdnadshavare när avtal ingås om umgängesrätt med en förälder boende hos någondera föräldern ändring av vårdnadsform från ensam vårdnad till gemensam vårdnad eller från gemensam vårdnad till ensam vårdnad en annan persons rätt att få upplysningar om barnet rätten att få upplysningar om barnet för en förälder som inte är vårdnadshavare.
35
Extra vårdnadshavare och barnets boende hos en extra vårdnadshavare
Föräldrarna kan med någon annan person avtala om att 1) vårdnaden om barnet vid sidan av föräldrarna eller den ena föräldern anförtros personen i fråga, eller 2) personen i fråga har samma rätt som vårdnadshavaren att få sekretessbelagda upplysningar om barnet av myndigheter och privata tjänsteproducenter antingen i alla frågor eller i de frågor som anges i avtalet. Föräldrarna kan med denna extra vårdnadshavare avtala om att 1) barnet bor hos vårdnadshavaren i fråga, eller 2) barnet bor växelvis hos föräldrarna eller den ena föräldern och hos vårdnadshavaren i fråga. Om barnet har två eller flera vårdnadshavare, kan de besluta om den inbördes fördelningen av uppgifterna. Muutos aiempaan, jossa huolto ja asuminen voidaan järjestää muun henkilön kuin vanhemman tuella vain tuomioistuimen päätöksellä. (HE s. 43) HUOM: VAIN TUOMIOISTUIN VOI TEHDÄ PÄÄTÖKSEN LAPSEN HUOLLON USKOMISESTA VANHEMPIEN SIJASTA JOLLEKIN TOISELLE HENKILÖLLE.
36
Att beakta när det gäller extra vårdnadshavare
I vilka situationer det är ändamålsenligt Syftet med vårdnaden (lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt) Ett behov som utgår från barnets bästa Förutsätter gott samarbete mellan vårdnadshavarna Föräldrarna har fortsatt underhållsansvar. Den extra vårdnadshavaren är inte underhållsskyldig. En extra vårdnadshavare har samma rättigheter och skyldigheter som en vårdnadshavare. .
37
Att beakta när det gäller extra vårdnadshavare:
relationen mellan barnet och den som blir extra vårdnadshavare: bestående, ömsesidig och trygg eller håller på att utvecklas till en sådan relation (när det är fråga om en baby eller ett litet barn) den som blir extra vårdnadshavare ska ha en betydande och etablerad roll i barnets liv vilka förutsättningar att vara vårdnadshavare har den som avses bli extra vårdnadshavare klarar alla av att samarbeta väl i frågor som gäller barnet?
38
Beslut om vårdnaden om barn och umgängesrätt medan barnet är omhändertaget (11 a §)
Bestämmelser om avgörande av ärenden som gäller vårdnad om barn och umgängesrätt medan barnet är omhändertaget finns i 46 § i barnskyddslagen (417/2007). Om ett avgörande i ärendet på grund av omhändertagandet är onödigt med tanke på barnets bästa, kan socialnämnden lämna avtalet utan fastställelse eller domstolen avslå ansökan. Ett av socialnämnden fastställt avtal eller en domstols beslut om vårdnad om barn och umgängesrätt inverkar inte på omhändertagandet eller dess innehåll. Bestämmelser om domstolens rätt att få uppgifter om barnet av socialmyndigheterna finns i 18 § i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000).
39
Avtal om umgängesrätt (7 a §)
Föräldrarna kan avtala om att barnet har rätt att hålla kontakt med och träffa den förälder hos vilken barnet inte bor. Om barnet har endast en förälder, kan denna ingå ett ovannämnt avtal med en person som vid sidan av föräldern är barnets vårdnadshavare.
40
Stöttat och övervakat umgänge samt övervakade byten 9 b §
Föräldrarna kan avtala om att umgänget mellan barnet och en förälder ska ske som stöttat umgänge eller övervakat umgänge, eller att umgängestillfället ska inledas och avslutas under övervakning (övervakade byten). Socialnämnden kan fastställa avtalet, om stöd eller övervakning behövs av grundad anledning med tanke på barnets bästa. Övervakat umgänge kan fastställas endast om stöttat umgänge eller övervakade byten inte räcker för att trygga barnets bästa. Om det finns grundad anledning att befara att barnet olovligen kommer att föras bort från landet, kan domstolen som förutsättning för övervakat umgänge bestämma att den förälder som barnet har rätt att träffa ska överlåta sitt giltiga pass och ett sådant giltigt pass för barnet som föräldern innehar samt övriga resedokument till övervakaren för den tid umgänget varar.
41
När det avtalas eller bestäms att umgänget ska vara stöttat eller övervakat eller att bytena ska ske under övervakning, bör det samtidigt avtalas eller bestämmas tillräckligt detaljerat om tidpunkt, längd och andra villkor för umgänget. Barnets bästa och socialväsendets möjligheter att stödja och övervaka umgänget ska beaktas. Situationen avviker från det normala och är resurskrävande för såväl barnet, föräldrarna som myndigheterna. Arrangemanget får inte pågå längre än nödvändigt.
42
Växelvist boende i lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt
Föräldrarna kan avtala om/domstolen kan besluta att barnet ska bo växelvis hos vardera föräldern hos föräldrarna och en extra vårdnadshavare hos den ena föräldern och en extra vårdnadshavare Växelvist boende = barnet bor lika mycket eller nästan lika mycket hos vardera föräldern: minst 40 % av kalenderåret inklusive lov och högtider. När beslut fattas ska 10 och 11 § i lagen beaktas.
43
Närmare förordnanden om växelvist boende och umgängesrätt (7 b och 9 a §)
Närmare villkor i avtalet: bl.a. hur ofta barnet ska flytta mellan föräldrarna och hur boendet ska ordnas under lov och helger. T.ex. vid avtal om umgängesrätt åtminstone en plan för hur ofta och hur umgänget ska ordnas under en månad osv. I avtalet om växelvist boende ska det antecknas vilketdera hemmet som ska anmälas till magistraten som barnets officiella bostad. Barnet kan även vid växelvist boende ha endast en officiell bostad. Det slutliga beslutet om barnets officiella bostad fattas av magistraten. Den officiella bostaden inverkar på hur vissa offentliga tjänster och förmåner bestäms (se nedan).
44
...om växelvist boende och umgängesrätt (7 b och 9 a §)
Domstolen kan vid behov bestämma hur ansvaret för barnets transporter och resekostnader ska fördela sig mellan de delaktiga. Vem sköter transporten eller vem betalar biljetter för ett barn som reser på egen hand. Fördelning av rese- och övernattningskostnader för den förälder som barnet har rätt att träffa Det fastställs vem som svarar för vad. Förordnandet innebär inte en verkställbar betalningsskyldighet! Vid ansvarsfördelningen ska de delaktigas förmåga att svara för transporterna eller kostnaderna samt övriga omständigheter beaktas. utgångspunkten är att ansvar och kostnader delas mellan föräldrarna (2 §: vardera föräldern ska medverka till att umgängesrätten tillgodoses) Vid fördelningen av kostnadsansvaret kan principerna för bestämning av underhållsbidrag iakttas i tillämpliga delar. Övriga omständigheter: för ökade resekostnader svarar i första hand den som fattat det beslut som lett till att kostnaderna för umgänget har ökat. Om kostnaderna är små, behövs inget särskilt förordnande. Motsvarande saker i avtal som fastställts av socialnämnden.
45
Växelvist boende och sociala förmåner/tjänster
Bestämmelsen om växelvist boende är ett första steg, som man hoppas leder till ändringar i speciallagar om förmåner och tjänster. Nuläget har utretts i social- och hälsovårdsministeriets rapport 18/2018 ”Etuudet ja palvelut lasten vuoroasumistilanteissa”. (Skrivningarna i regeringsprogrammet) Några noteringar om nuläget: Barnbidrag: betalas endast till den ena föräldern (föräldrarna kan avtala om till vilkendera det ska betalas, i sista hand avgör anteckningen i befolkningsdatasystemet) Skola: Anteckningen i befolkningsdatasystemet kan inverka på vilken närskola kommunen anvisar barnet till. Skoltransport: kommunen är skyldig att ordna skoltransport endast från den adress som är antecknad i befolkningsdatasystemet, men kan ordna även i större utsträckning. Allmänt bostadsbidrag: hushållsbaserat, barnet kan höra till endast ett hushåll åt gången.
46
Växelvist boende i lagen om underhåll för barn
underhållsbidrag kan betalas även vid växelvist boende (= boende ersätter inte automatiskt underhållsbidrag) underhållsskyldighet kan fastställas för vilken som helst av föräldrarna: enligt lagen om underhåll för barn har det ingen betydelse hos vilkendera föräldern barnet har sin officiella bostad anvisningen om underhållsbidrag kan vid växelvist boende iakttas endast i tillämpliga delar (RP s. 68 och KKO 2010:37 och 38). Det umgängesavdrag som avses i anvisningen är som sådant för litet Diskussion med föräldrarna om bl.a. hur man i fortsättningen sköter barnets utgifter utöver ”mat och boende” (klädköp, avgifter för hobbyer, försäkringar, telefonkostnader) Prövning från fall till fall!
47
Växelvist boende och underhållsstöd
Enligt lagen om underhållsstöd (kan det) betalas underhållsstöd till ett barn, om den underhållsskyldige försummar att betala underhållsbidrag den underhållsskyldige har bristande försörjningsförmåga. Enligt 8 § i lagen om underhållsstöd betalas underhållsstöd inte, om barnet bor hos den underhållsskyldige. FPA:s preliminära åsikt: Vid växelvist boende beviljas endast ett underhållsstöd. Barnet anses bo hos den förälder hos vilken barnet har sin officiella bostad -> Underhållsstöd betalas inte, om barnet har sin officiella bostad hos den underhållsskyldige.
48
Utredning av förhållandena (16 och 16 a §)
Domstolen ska närmare ange i vilka frågor utredning särskilt behövs. Domstolen ska ange en tidsfrist för utredningen. Utredningen ska inledas utan dröjsmål: de berörda ska kontaktas så snart som möjligt efter att begäran om utredning har inkommit. Den som gör utredningen ska vid behov hänvisa barnet och familjen till sådana stödtjänster som anges i socialvårdslagen (t.ex. en stödperson, 28 § i socialvårdslagen). Domstolen kan kalla den som gjort utredningen till domstolen för att höras. inte längre en parts vittne, utan sakkunnig Den som gör utredningen har en viktig roll: bevakar barnets intressen och förmedlar barnets åsikt till domstolen.
49
Barnets rätt att träffa en annan person än sin förälder (9 c §)
För barnet kan fastställas rätt att träffa en person som står barnet särskilt nära (genom domstolsbeslut) Förutsättning: barnet och personen i fråga har ett etablerat förhållande som kan jämställas med förhållandet mellan ett barn och en förälder Definitionen av närstående person är snäv RP: det fordras ett långvarigt och nära umgänge, t.ex. att personen i fråga bott i samma hushåll som barnet och dagligen deltagit i barnets vård och uppfostran under den tiden (boende är inte en absolut förutsättning) Enbart släktskap eller ”vanligt” far- eller morföräldraskap räcker inte.
50
...Barnets rätt att träffa en annan person än sin förälder (9 c §)
Skyddet för familjelivet samt barnets bästa måste övervägas (LaUB 12/2018 rd): skyddet för familjelivet för barnet och den som bor med barnet; intressena och skyddet för barnet och den person som står barnet särskilt nära Barnets önskemål och åsikt ska utredas (10 och 11 §) Domstolen kan med stöd av 16 § inhämta socialnämndens utredning Bör fastställas bara när det i det enskilda fallet behövs och är motiverat med tanke på barnets bästa (LaUB och ShUU 6/2018 rd)
51
Beaktande av barnets vilja vid verkställighet av beslut
2 § i lagen om verkställighet av beslut… Åldersgränsen 12 år är inte längre lika absolut. ”Om barnet motsätter sig ska, när betydelsen av detta bedöms, särskilt avseende fästas vid de motiveringar barnet ger för att det motsätter sig samt vid huruvida barnets motstånd med beaktande av de omständigheter som kommit fram i ärendet kan anses basera sig på barnets självständiga vilja.” Det ska finnas en motivering till att barnet motsätter sig. Myndigheten ska säkerställa att det är barnets självständiga åsikt som ingen har påverkat på olämpligt sätt (övertalning, manipulering osv.)
52
Förordning, blanketter, stöd för verkställigheten
Lagändringarna medför ändringar i förordningarna 556/1994 och 343/2014 Institutet för hälsa och välfärd fastställer formulären för de blanketter som används för barnskyddsärenden inom socialvården Social- och hälsovårdsministeriets kommuninfo Utbildningar Institutet för hälsa och välfärds webbplats
53
Riksdagens uttalanden
Riksdagen förutsätter att regeringen vid genomförandet av reformen av lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt genom anvisningar gör det klart att barnets bästa ska vara den tolkningsprincip som genomgående styr beslutsfattandet och verksamheten regeringen så snart som möjligt utreder och bedömer konsekvenserna av växelvist boende och behovet av ändringar i lagstiftningen om förmåner och tjänster samt utan dröjsmål bereder de ändringar som behövs i lagstiftningen och överlämnar dem till riksdagen regeringen stärker och utvecklar stödet för föräldraskap och parrelationer och tjänsterna för separationssituationer i syfte att förebygga och avgöra utdragna och svåra vårdnads- och umgängestvister det ges riksomfattande anvisningar och utbildning om hur de utredningar om omständigheterna som utarbetas för domstolsbehandlingen av ärenden som gäller vårdnad och umgängesrätt ska göras och att man bedömer behovet av att reglera behörighetskraven för dem som gör utredningarna regeringen noga ger akt på genomförandet och effekterna av reformen av lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt och att den därvid i synnerhet ägnar uppmärksamhet bland annat åt hur de utvidgade möjligheterna att avtala om vårdnad, boende och umgänge utnyttjas och motsvarande utvidgade befogenheter för de sociala myndigheterna utövas och åt hur det växelvisa boendet fungerar och hur effektiva de metoder är som är avsedda mot föräldraalienation och annat hindrande av umgängesrätten.
54
Lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt ändras
Lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt ändras. Beakta barnets möjlighet att få sin röst hörd, samarbetet mellan vårdnadshavarna och de utvidgade möjligheterna till avtal. Tack!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.