Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Välkomna till Ungoteket! Dagens tema: Ledarskap
Hälsa välkomna och presentera dagens tema. Passa sedan gärna på att leka en lek! Kanske en namnlek om inte alla deltagare känner varandra? Tips på namnlekar och många andra lekar hittar du på Ungotekets hemsida – Övningar – Ledarskap – Att leda en grupp:
2
Att vara ledare - Varför och hur?
3
1 2 3 Vad gjorde hon eller han som var bra?
Diskutera alla tillsammans eller i smågrupper. Gå ”laget runt” på uppgift 2 och 3. 1 1 2 1 3 Varför behövs ledare inom idrotten? Vad gjorde hon eller han som var bra? Berätta för varandra! Vilka bra ledare har du haft?
4
Bry sig och vara personlig
Vad gör en bra ledare? Här beskrivs egenskaper och beteenden som idrottsforskare, barn och ungdomar tycker att en bra ledare ska ha och göra: Bry sig och vara personlig Ärlig Fantasirik Vara glad och positiv Hålla ordning Kunna förklara bra Snäll Rättvis Se varje individ Handlings-kraftig Flexibel Eftertänk- sam Ansvars- tagande Jämför det som deltagarna sa under diskussionen med ovanstående. Vad nämndes och vad nämndes inte? Är det någon egenskap som deltagarna tycker är extra bra eller konstig? Vara sig själv Rolig Tålmodig Pålitlig
5
Hur ska jag vara allt det?
Samarbete! Vilka är dina svaga respektive starka ledarsidor? Det är såklart svårt att ha alla de egenskaperna. Precis som alla andra ledare har även du starkare och svagare sidor. Om du vet om dina styrkor och svagheter och försöker lära dig av dina misstag kan du alltid utvecklas till en bättre ledare. Med våra olika styrkor och svagheter är det bra att vara flera ledare som samarbetar. Då kan teamet komplettera varandra! Låt deltagarna fundera över frågan om styrkor och svagheter. Kanske kan de skriva ner vad de kommer på. Eventuellt kan de dela med sig av sina svar.
6
Leda en grupp - Trygghet och sammanhållning
Att vara med i en idrottsförening betyder ofta att man får möjlighet att utöva en idrott man tycker om, tillsammans med andra! Och att vara tillsammans med andra är för många det som är roligast, eller i alla fall lika kul som att få utöva sin idrott. För att det ska vara roligt behöver de som är med i gruppen känna sig trygga och känna att de tillhör och att de vill tillhöra gruppen. Ledaren har en viktig roll i att skapa trygghet och känsla av tillhörighet. Här kommer tips på hur du kan lyckas med det!
7
Leda en grupp Se individerna Gruppens identitet Undvik smågrupper
Ses utanför idrotten Några tips till hur du skapar trygghet och sammanhållning: Se individerna Försök att på varje träning, tävling eller sammankomst som ni har, att se och prata med alla i gruppen. Nämn gärna deltagarna vid namn och försök lära känna alla lite. Gruppens identitet Stärk identiteten för gruppen med t.ex. ett eget namn, tröjor, en symbol eller en särskild ritual på träning och tävling. Sätt gärna upp regler för hur ni är mot varandra. Undvik smågrupper Om det blir smågrupper i gruppen finns risk att de isolerar sig från resten av gruppen. Försök därför att alltid variera grupperna när ni gör övningar. Ses utanför idrotten Försök att hitta på aktiviteter även utanför träning och tävling. Kanske pizzakväll efter en träning, bowling, badhus, yoga, thaiboxning eller taco- och filmkväll?
8
Leka! Att leka är roligt och hjälper deltagarna att slappna av och våga lära känna varandra. Att leka är viktigt för alla åldrar! På Ungotekets hemsida (se länk nedan) finns tips på olika lekar som passar bra för att lära känna varandra, samarbeta och skapa trygghet i gruppen. Många fler lekar finns att hitta på nätet och i böcker och deltagarna har säkert många fler lekar på lager samtidigt som det också är helt tillåtet att hitta på nya lekar! Passa gärna på att leka en lek här! Ungotekets tips på lekar:
9
Att lära ut - Kommunikation och inlärning
10
Du kommunicerar - hela tiden!
Ord Kroppsspråk De gör inte som du säger… När du är ledare för en grupp kommunicerar du på olika sätt. Att du kommunicerar med ord är du säkerligen medveten om, men visste du att de som lyssnar på dig, allra mest uppfattar ditt kroppsspråk i din kommunikation? Det är därför viktigt att din blick, hållning, dina gester och ditt minspel speglas av det du säger, annars blir det svårt att få de som lyssnar att tro på dig. Kom ihåg: deltagarna gör som du gör och inte som du säger!
11
Feedback Berätta hur det går! 8:1 Inte inte
För att lära ut saker till andra behöver du som ledare finnas med under utvecklingen och berätta för deltagaren hur det går och hur den ska göra för att lyckas ännu bättre. Att ge återkoppling på det sättet brukar också kallas för att ge feedback. Hur du ger feedback och vad du säger har stor betydelse för deltagarens utveckling. 8:1 En första regel att komma ihåg är att ge så mycket positiv feedback som möjligt. En del säger att man ska säga 8 positiva saker för att väga upp för varje negativ, men det lättaste är att undvika negativ feedback helt! Det är lätt att fastna i att bara säga “bra!”. Försök att säga vad som är bra! Säg inte inte Undvik också att säga vad deltagaren inte ska göra. Effekten av det brukar bli att man gör just det man inte ska göra. Säg istället vad deltagaren ska göra.
12
Feedback enligt Trestegsraketen
Avsluta med att uppmuntra och peppa till att fortsätta öva: “Kom så prövar vi igen, du kommer att klara det!” Feedback enligt Trestegsraketen Övning 1: 3 2 Lägg till något som deltagaren kan göra bättre: “Om du vågar lyfta blicken oftare när du springer så kommer det gå ännu bättre.” 1 Börja med att säga något som gjordes bra: “Bra att du klarade av att läsa kartan utan att stanna!” Övning 1: Feedback enligt Trestegsraketen Gå igenom hur Trestegsraketen fungerar och gör sedan övningen för att prova metoden. Be deltagarna att gå ihop två och två eller tre och tre. En i paret/gruppen är ledare och ska ge feedback till sin kompis/sina kompisar. Kompisarna gör en övning eller en rörelse, t ex en rörlighetsövning. Ledaren ger sedan feedback till kompisen/kompisarna genom att försöka använda trestegsraketen.
13
Inlärning Höra Se Känna
Här är syftet att informera deltagarna om vikten av att instruera på olika sätt för att det ska bli lättare att förstå: När du ska lära ut något kan du underlätta inlärningen för deltagarna genom att instruera på flera olika sätt och genom att variera övningar. Höra Ge instruktioner genom att berätta för deltagarna hur övningen går till. Se Du eller någon annan som kan, visar övningen för de andra. Låt gärna någon av deltagarna visa för de andra! Känna Låt deltagarna få prova övningen och lära sig genom att känna hur övningen känns. Försök instruera på alla tre sätt! Det gör du genom att både berätta, visa och låta deltagarna prova.
14
Vad gör ledaren? Övning 2:
Använd materialet som finns till övning 2: Vad gör ledaren? Du hittar det på sidan Handledning på Eller via den här länken: Skriv ut materialet och följ instruktionerna. Övningen finns även digitalt och du hittar den här:
15
Ledarroller - Vilka finns det?
16
Vilka informella ledare finns det i er träningsgrupp?
Ledarroller Formell ledare Informell ledare Clownen Vilka informella ledare finns det i er träningsgrupp? Lagkaptenen Formell ledare Ofta är ledaren i en grupp utsedd att vara det, av föreningen eller av gruppen. Det kallas att vara den formella ledaren. Informell ledare Det finns även outsedda ledare. Han eller hon har liksom blivit ledare automatiskt. Det brukar kallas för informell ledare. Informella ledare är ofta bra för gruppen, men det kan också finnas informella ledare som inte är så bra. T.ex. om han eller hon har en negativ attityd som smittar av sig. Diskutera alla tillsammans eller i smågrupper. Efter diskussionen, ställ frågan: Vilka informella ledare är bra för gruppen? Den som ser efter gruppen Ser till att alla trivs Den som alla lyssnar på Pessimisten
17
Formella ledare Trivsel-Torsten Hårde Harriet Låt gå-Lars
Även de formella ledarna kan ha eller ta olika roller. Nämn de tre olika namnen och låt sedan gruppen diskutera alla tillsammans eller i smågrupper: Hur är Trivsel-Torsten som ledare? Hårde Harriet? Låt gå-Lars? Vem av dem föredrar deltagarna?
18
Formella ledare ? Trivsel-Torsten Låt-gå Lars Hårde Harriet
Vill att alla ska må bra och ha roligt och att alla som vill får möjlighet att utveckla sig. Trivsel-Torsten Relationsorienterat ledarskap Låt-gå Lars Hårde Harriet Förklara vad figuren visar. Relationsorienterat ledarskap på lodräta axeln och uppgiftsorienterat ledarskap på vågräta axeln. Trivsel-Torsten: Vill att alla ska må bra och ha roligt. Gör träningar med mycket lekar och roliga moment. Att tävla är väl kul men inte så viktigt. Hårde Harriet: Vill att alla ska bli så bra som möjligt. Vill träna hårt och målinriktat. Det är resultaten som räknas och vi sätter upp mål för vad vi vill uppnå. Låt gå-Lars: Verkar inte vilja vara ledare. Har inte planerat något särskilt till träningarna och låter de som kommer göra som de vill. ?: Att försöka vara både relations- och uppgiftsorienterad brukar vara en bra kombination! Vad ger vi den ledaren för namn? Uppgiftsorienterat ledarskap
19
Motivation - Att älska orientering mycket, lite eller inte alls…
20
Varför håller du på med orientering?
Vad är det som gör att en del slutar? Låt gruppen fundera och diskutera alla tillsammans eller i smågrupper.
21
Varför fortsätter man? Övning 3: Hur får vi in det här på en träning?
Känner att det är meningsfullt Varför fortsätter man? Övning 3: Hur får vi in det här på en träning? Känner att man lär sig saker och utvecklas Tycker att det är roligt Känner att man tillhör en grupp/ att man är accepterad i gruppen Känner att man är bra på det Gör det av egen vilja Känner sig trygg Det är större chans att man fortsätter med orientering ju fler av ovanstående man upplever. Övning 3: Hur får vi in det här på en träning? Dela in deltagarna i smågrupper. De ska nu välja ut en eller flera av rutorna och fundera över vad man kan göra på en träning för att få de som är med på träningen att känna det som står. Efteråt kan grupperna gärna dela med sig av sina svar och du kan hjälpa till att komma med tips (se nedan). Hur får vi andra att känna att de kan? Genom att få chansen att lära sig nya saker. Ge beröm, beröm och mer beröm! Beröm framstegen, utförandet och ansträngningen hellre än resultaten! Anpassa träningar och övningar till var och ens förmåga. Genom att jämföra med sig själv och sina egna prestationer. Hur vi andra att känna att de tillhör gruppen och att de blir sedda? Stärka sammanhållningen i gruppen med lekar där man måste samarbeta. Variera grupperna när ni har lekar och övningar. Hitta på sociala aktiviteter utanför orienteringen Ny grupp? Lek namnlekar så att alla kan varandras namn! Prata med alla i gruppen, visa att du ser dem. Ge personliga kommentarer och frågor och visa att du bryr dig. Låt alla få höras och synas. Hur får vi andra att känna att de får vara med och påverka/bestämma själv? Deltagaren bestämmer hur mycket den vill vara med. Låt deltagarna få vara med och påverka delar av innehållet på träningen! Erbjud alternativ på träningen och andra aktiviteter. Var tydlig med att deltagaren är med för sin egen skull och inte för din eller någon annans. Blir sedd och bekräftad Får vara med och påverka Får delta på sina villkor
22
Ledarprövningen - Hur skulle du göra?
Nu kommer deltagarna att ställas inför fyra olika ledarsituationer. Dela in rummets hörn i A, B, C och D. Du läser upp en fråga i taget och svarsalternativen. Berätta vilket alternativ som motsvarar respektive hörn i rummet. Deltagarna får fundera en kort stund och svarar sedan genom att ställa sig i det hörn av rummet som motsvarar alternativ A, B, C eller D. Sedan delar de som vill med sig av sina svar. Lyft vid behov fram saker som deltagarna inte tänkt på.
23
Du är ledare för en grupp 10-åringar. Ni ska vara med i en stafett
Du är ledare för en grupp 10-åringar. Ni ska vara med i en stafett. Några i gruppen har kommit längre i sin orienteringskunskap än andra. Ni har möjlighet att anmäla två lag. Hur gör du med laguppställningen? Välj ett alternativ och motivera! Gör ett lag med ”de bästa” och ett med ”de mindre bra”. Gör två “jämnbra” lag. Jag anmäler bara ett lag med “de bästa”. Mitt eget alternativ, motivera!
24
2. Du är ledare för en grupp 10-12-åringar
2. Du är ledare för en grupp åringar. Ni ledare och även barnen tycker det vore kul att åka på träningsläger. Gruppen har aldrig varit på läger förut. Var ska ni åka? Välj ett alternativ och motivera! Vi åker till en stad utanför vårt distrikt, det är spännande med lång tåg-, båt- eller bussresa! Vi åker till grannklubben och hälsar på, en halvtimmes bilresa bort. Vi tränar och övernattar i vår egen klubbstuga. Mitt eget alternativ, motivera!
25
3. Du är en av ledarna i en förening som har många barn och ungdomar som tränar och tävlar olika mycket. Föreningen diskuterar hur de olika träningsgrupperna ska delas in. Hur tycker du att föreningen ska göra? Välj ett alternativ och motivera! Dela in grupper efter ålder. Dela in grupper efter vilken orienteringsnivå man är på. Dela in grupper efter vilket mål man har med sin orientering: om man vill tävla mycket eller att träffa kompisar. Mitt eget alternativ, motivera!
26
4. Du är ledare för en barngrupp som är på sin första tävling
4. Du är ledare för en barngrupp som är på sin första tävling. Många är nervösa och oroliga inför det som väntar. Vad säger du till gruppen innan start? Välj ett alternativ och motivera! “Ha så roligt nu! Alla som kommer på prispallen får en glass av mig!” “Försök att inte bomma någon kontroll så kommer det här gå bra!” “Det här är precis som på träningen i tisdags, när vi tränade på att ta det lugnt. Försök tänka på det idag också så kommer det gå jättebra!” Mitt eget alternativ, motivera!
27
Ledare för varandra Övning 5:
Övning 5: Dela in deltagarna i mindre grupper. Varje grupp får sedan i uppgift att hitta på en lek. De planerar tillsammans vem som sedan har vilken roll och vem som säger vad, när de leder leken för övriga deltagare. Är ni få kan alla vara i samma grupp och var och en planerar en lek, alternativt två och två.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.