Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Regelbok Sektion 2, 2019-2020 Guide för flygning och bedömning Omfattar sidorna 14-60 i regelboken. Jörgen Svensson, 2019-01-25.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Regelbok Sektion 2, 2019-2020 Guide för flygning och bedömning Omfattar sidorna 14-60 i regelboken. Jörgen Svensson, 2019-01-25."— Presentationens avskrift:

1 Regelbok Sektion 2, 2019-2020 Guide för flygning och bedömning Omfattar sidorna 14-60 i regelboken.
Jörgen Svensson,

2 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Syfte med sektion 2 (sida 14) Ge tydlig beskrivning hur varje typ av manöver skall flygas och bedömas. Mental inställning som domare (1.1 sida 15) Medveten eller omedveten bias: T ex typ av flygning, gillar typen av modell, förutfattad mening om pilotens skicklighet. Självförtroende: Domaren vågar lita på sitt omdöme och ger rättvisa poäng. Oberoende: Domaren vågar ta egna beslut, trots erfarna domare kring honom. Följer regler och kriterier: En domare måste alltid vara påläst på reglerna och följa dessa. Systematisk bedömning: En domare måste ha ett system, för att kontinuerligt under manövern ha kontroll på de gjorda felen och misstagen. Domaren måste vara konsekvent i sin bedömning under hela tävlingen.

3 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
FAI ARESTI Systemet (2. sida 16) Alla manövrer kommer från ”Aresti Aerobatic Catalog” för full skala aerobatic flyget, som är godkänd av FAI (Fédération Aéronautique Internationale). ARESTI katalogen är indelad i 9 familjer av manövrar: Familj 1 - Linjer och vinklar Familj 2 - Svängar och rollande svängar Familj 3 - Kombinationer av linjer Familj 4 - (Används ej) Familj 5 - Stall turns Familj 6 - Tail slides (Endast tillåtet i det okända Unlimited) Familj 7 - Loopar och åttor Familj 8 - Kombination av linjer, vinklar och loopar Familj 9 – Rollar och Spinn

4 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
2 större regelskillnader mot fullskala aerobatic flyg (3. sida 17) I IMAC bedöms flyglinje i stället för flygattityd. I IMAC får man 1 poäng avdrag per 10 graders avvikelse. Fullskala har 1 poäng per 5 graders avvikelse. Begränsning av flygområdet (4. sida 17) Deadline är 100 fot framför piloten (= 30,5 m). Syns den inte naturligt i terrängen, skall den märkas ut. Air Space Control =ACS (4.3 sida 18) Piloten skall sträva efter att visa varje manöver så tydligt som möjligt. Detta samtidigt som flygområdet skall vara så litet som möjligt. ACS poängsätts av domarna i hela poäng från Poängen multipliceras med en faktor som ökar med svårighetgraden på klassen (3-15 K). 

5 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Bedömning av en sekvens. (6. sida 22) Minst två domare skall döma varje sekvens. Alla tävlande i en klass skall flyga, innan domarbyte får ske. Domarna skall oberoende av varandra, sätta poäng på varje flugen manöver. Detta görs i steg om 0,5 poäng på en skala från 0 till 10 poäng. Som domare skall du döma mot en perfekt utförd manöver, utgå från 10 Domaren får inte ta hänsyn till flygplanets egenskaper, väder och vind. Man bör ha så många olika domare som möjligt, i en klass under en tävling.

6 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Varje domare skall döma oberoende av varandra. Domarna får inte samtala med varandra under sekvensen. Efter att den är slut, får de konferera om en manöver skall nollas. De får inte diskutera poängsättningen. Om en domare missar en manöver eller delar av den, skall protokollet lämnas tomt till sekvensen är klar. Domaren skall sedan konferera med den andra domaren och använda hans poäng. Om båda domarna missar manövern, så skall de be piloten flyga om denna. Piloten börjar då med manövern före den missade. Endast den missade poängsätts.

7 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Principer för bedömning av en sammansatt manöver. (6.1 sida 22) a. Geometrin i figuren måste stämma överens med de beskrivna kriterierna. Dvs radier, form, vinklar, flygriktning mm. b. Precisionen i manövern skall stämma med de givna kriterierna för respektive familj. c. ”Flytet” i genomförandet av manövern. d. Tydlig start och avslut av manövern på en horisontell linje. Då skall planet vara i ”wingslevel” i minst en flygplans längd. 

8 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Principer för bedömning av en sammansatt manöver. (6.1 sida 22) e. Manövern måste vara den som visas på programblad B eller C. För manövrar med rollelement, så får piloten bestämma rollriktningen. Riktning på ingång och utgång, måste dock alltid ske enligt programbladet. f. En samlad poäng sätts för varje sammansatt manöver. g. Längder på linjer och storlek på radier, skall inte bedömas. h. Inverterade manövrar bedöms på samma sätt som rättvända. i. Hastighet är inget kriterie som får bedömas.

9 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Flyglinjen (5.1 sida 19) Flygplanets tyngdpunkt skall beskriva en linje enligt det flugna programmet. Utan påverkan av vind så skall flygplanets attityd vara i denna linje. Sidvind skall kompenseras. Lutningen i roll led får inte påverkas av vindkompenseringen. När man bedömer flyglinjen så skall man se flygplanet som en punkt (i tyngdpunkten).

10 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Flygattityd (5.2 sida 19) Vid låg flyghastighet, så måste piloten kompensera denna med en ökad anfallsvinkel. Annars kommer modellen att börja sjunka och avvika från den horisontella flyglinjen. Olika flygplanstyper kräver olika kompensering. Ju lägre hastighet, ju större kompensering. Inget poängavdrag skall göras för denna avvikelse. När man bedömer detta, så skall man se flygplanet som en punkt (tyngdpunkten) som rör sig längs flygvägen.

11 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Vindkompensering (5.3 sida 20-21) Vid sidvind skall piloten kompensera avdriften så att flyglinjen bibehålls. När man bedömer detta, så skall man se flygplanet som en punkt. Inga poäng avdrag görs för denna vridning upp mot vinden. Modellen får dock inte luta i rollriktningen. Då görs poängavdrag.

12 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Vindkompensering: (5.3 sida 20-21) Även vertikala manövrer skall vindkompenseras. Det är endast när modellen är utstallad som detta inte kan göras. Då görs inga poäng-avdrag för denna vindavdrift.

13 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Obligatoriska nollor. (6.3 Sida 24) Om manövern avviker från den manöver som beskrivs på programbladet. Om piloten hoppar över delar av eller hela manöver helt. Om man lägger till något element i manövern. Då man flyger i fel riktning på X-axeln. Riktning på Y-axeln är valfri, men avslutningen på manövern, kan kräva en viss roll/sväng riktning. Vid ackumulerat vinkelfel på mer än 90 grader, summerat på alla axlar. Kvickroll och spinn utan tydlig stall och autorotation. När någon del av en manöver flygs utanför säkerhetslinjen.

14 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Corrective manöver (6.3.2 sida 25) Den korrigerande manövern får endast bestå av en sväng på maximalt 270 grader och/eller en roll på 180 grader eller mindre. När man gör detta, så nollas endast den felaktiga manövern. Detta måste göras innan nästa manöver påbörjas. Man får ett avbrott (break penalty) som straff. Kan man inte återta flygriktningen med en korrigerande manöver, så blir det i stället ett ”break”.

15 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Break (6.3.2 sida 26) Kan man inte återta flygriktningen med en korrigerande manöver, så blir det i stället ett ”break”. Piloten eller callern skall då tydligt meddela domarna detta. Piloten återgår till ”wingslevel” och intar utgångspositionen, för att åter kunna flyga den sist nollade manövern.

16 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Break (6.3.2 sida 26) Innan man påbörjar flygningen igen, så skall man tydligt anmäla detta till domarna. Flygningen återupptas med att flyga den sista manövern som nollades. Därefter så poängsätts resterande manövrar i sekvensen. Man får dessutom ett avbrotts straff (break penalty).

17 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Break (6.3.2 sida 25) Avbrotts straffet storlek är beroende på klassen man flyger i. Ett avbrott som orsakas av säkerhet, väder, för att undvika kollision, eller har beordrats av domare eller CD ger inget straff. Väljer piloten att landa frivilligt eller pga motorstopp eller något annat tekniskt problem, så anses inte detta vara ett avbrott. Inget straff utgår. Resterande ej flugna manövrar nollas.

18 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Flight Path, Aircraft Attitude and Wind Correction Video från IMAC International. (12 minuter 32 sekunder)

19 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Linjer (7.1 sida 27) Alla linjer bedöms i förhållande till horisonten. Alla manövrar börjar och slutar med en horisontal tydlig linje. Längden på denna skall vara minst en flygplanslängd. Saknas linje mellan två manövrar, så skall en poäng dras från vardera manöver. Undantaget från några manövrar i familj 7 (loopar och åttor och delar av familj 3 (3-, 4- och 8-hörningar), så får alla linjer inom manövrar vara olika. När en roll placeras på en linje i en manöver, så skall linjen före och efter denna var lika långa. Detta gäller ej när en roll följer direkt efter ett spinnmoment.

20 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Linjer (7.1 sida 28) Med vissa undantag, så får alla linjer inom manövrar vara olika. Undantagen är några manövrar i familj 7 (loopar och åttor) och för familj 3 (Kombination av linjer).

21 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Avdrag vid centringsfel av rollar på linjer (7.1 sida 28) Första linjen före rollen bestämmer längden på linjen efter rollen. Det är linjens längd som bestämmer, inte flygtiden för linjen. T ex vid en snapp på en stigande linje, så tar det normalt längre tid att flyga linjen efter snappen, än att flyga linjen före den.

22 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Loopingar och delar av loopingar (7.2 sida 29) Hela loopar eller loopdelar måste ha konstant radie. De skall börja och sluta med en väl definierad linje. Är en manöver avbildad med runda loopdelar, så skall dessa radier var lika. Undantaget är Familj 8.8 (Dubbla Humpty Bump). Är manövern avbildad med skarpa hörn, så är radierna valfria. Undantagna från detta är Familj 3 (3-kant, 4-kant och 8-kant linje) och Familj – (4-kant, diamant och 8-kant loop).

23 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 1: Linjer och vinklar (8.1 sida 31) Loopdelarnas storlek får vara olika, men skall ha alltid ha konstant radie. De skall börja och sluta med en väl definierad linje. Ingångs- och utgångshöjd får vara olika. Sektion 2, Guide för flygning och bedömning

24 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 1: Lines and Angels Video från IMAC International. (6 minuter 14 sekunder)

25 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 2: Svängar och rollande svängar (8.2 sida 32) Svängen indelas i tre delar: Roll till rätt lutning-sväng-rolla tillbaka till linjen. Direkt efter första rollen skall svängen påbörjas. När den är klar, skall rollen tillbaka göras direkt. Lutningen i svängen skall vara minst 60 grader, men inte över 90 grader. Lutningen skall vara densamma i hela svängen och svängradien skall vara konstant. Rollhastigheten i ingångs- och utgångsroll skall var densamma. Modellen från inte sjunka eller stiga under svängen. Utgångsriktningen får inte avvika från den föreskrivna. Avdrag görs med 0,5 poäng per 5 graders fel och 1 poäng per avvikelse i rollhastighet eller i radie.

26 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 2: Svängar och rollande svängar (8.2 sida 32) Den rollande svängen görs på samma sätt som en sväng, men i svängen så integreras ett rollelement. Rollmomentet kan gå både utåt och inåt i svängen. Ingår reversering av rollmoment skall dessa göras ”wings level”. Samma krav som på en sväng, men dessutom gäller följande: Rollen måste vara fullt integrerad med konstant rollhastighet. Avdrag görs med 0,5 poäng per 5 graders fel, eller 1 poäng per avvikelse i rollhastighet eller i radie.

27 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 2: Turns and Rolling turns Video från IMAC International. (6 minuter 14 sekunder)

28 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 3: Kombination av linjer (8.3 sida 34) Alla typer kombinationer av linjer har samma kriterier. Här ingår trehörning, fyrhörning och åttahörning. De får inte innehålla rollelement. Första radien bestämmer övriga radier. Den får inte vara ett skarpt hörn. Varje radie som avviker ger 1 poäng i avdrag. Alla linjer skall vara lika långa. Avdrag enligt (sid 28) Synligt fel -1 poäng ,1:2 – 2 poäng, 1:3 -3 poäng.

29 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 3: Combinations of lines Video från IMAC International. (2 minuter 35 sekunder)

30 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj : Stall turn, även kallad Hammer Head (8.5 sida 35) Består alltid av en vertikal manöver, där modellen stillastående skall vridas 180 grader runt tyngdpunkten. Detta under tiden den är utstallad, eller nästan är det. In- och utgång kan ske både rättvänt och inverterat. Den kan ha loop- och rollmoment på både upp- och nedgång.

31 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj : Stall turn (sida 36) Alla loopradier och linjelängder får vara olika. In- och utgångshöjd får vara olika. Rollement på en linje måste vara centrerade. Alla delmoment måste vara vindkorrigerade, utom 180 graders vändningen då modellen är utstallad. Modellen får inte flygas runt i vändningen.

32 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj : Stall turn (sida 36) Modellen får varken flygas runt, eller glida bakåt. Tillåten avvikelse i sidled utan avdrag, är ett helt vingspann. Därefter dras 1 poäng för varje halvt vingspann.

33 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj : Stall turn (sida 36) Max tillåten avvikelse utan avdrag, är ett helt vingspann. Därefter dras 1 poäng för varje halvt vingspann. Vid större radie än 4 hela vingspann, så räknas det som en ”flyover” och manövern skall nollas. Max avdrag kan alltså bli 6 poäng för detta fel.

34 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj : Stall turn (sida 36) Glider modellen bakåt skall manövern nollas. Vrider sig modellen ur planet som manövern görs i, skall avdrag göras med 0,5 poäng per 5 grader. Pendlingar efter svängen ger samma avdrag. Avdrag görs för centreringsfel för roll på linjer som tidigare.  Inget avdrag för vindavdrift görs när modellen är utstallad.

35 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 5.2 : Stall turns (Hammerheads) Video från IMAC International (8 minuter 15 sekunder)

36 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 6.2: Tail slide (sida 38) Samma kriterier som för Stall turn, förutom att 180 graders svängen är ersatt med att modellen glider rakt bakåt i stället. Modellen skall sedan tippa över så att nosen pekar nedåt till lodlinjen. Manövern kan göras både rättvänd och inverterad. Om ingen glidning bakåt sker, skall manövern nollas. Modellen får pendla i lodplanet, efter vändning utan poängavdrag. Övrig poängsättning som för Stall turn.

37 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 7: Loopar, allmänt (sida 39) Storleken på loopingar bedöms ej. Radien skall vara konstant. Varje synlig radie avvikelse skall resultera i 1 poängs avdrag. Finns det flera loopdelar som skall vara lika och är de inte det, ges 1 poängs avdrag per avvikelse. Finns det rollelement på ingång eller utgång, så får ingen linje visas. Visas linje ger detta minst 2 poängs avdrag. Rollelement på linjer skall centreras. Saknas linje mellan två loopdelar när rollelement finns på en linje, ger detta 2 poängs avdrag. T ex på ett Horisontellt S eller i en Dubbel cuban.

38 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 7:2 Halvloopar (sida 40) Visas linje mellan loopdel och rollelement ges minst 2 poängs avdrag. Påbörjas rollelement innan hela radien flugits, så ges avdrag på 1 poäng per 10 grader. Bedöms annars som hela loopar.

39 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 7:3 Trekvarts loopar (sida 41) Alla radier kan vara olika. Längden på linjerna kan vara olika. Lutningen på linjerna skall vara 45 grader. Rollar på linjer skall vara centrerade. Bedöms annars som hela loopar.

40 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Hela loopar (sida 42) Loopningen skall vara perfekt rund. Den måste därför vindkompenseras. Rundheten bedöms med utgångspunkt från tyngdpunkten på modellen. Rak flygning ger 1 poängs avdrag per tillfälle. Variation i radie ger 1 poängs avdrag per tillfälle. 5 graders avvikelse i roll led ger 0,5 poängs avdrag 5 graders vinkelavvikelse i sidled ger 0,5 poängs avdrag, se bild.

41 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Hela loopar (sida 43) Vanliga typer av fel. Avdrag skall göras enligt regeln om radie avvikelse. Varje tydlig synlig avvikelse, skall ge 1 poängs avdrag. Det totala avdraget är det upp till domaren att besluta om.

42 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Hela loopar (sida 43) Rollelement skall vara integrerade och centrerade kring mittpunkten (topp eller botten). Ligger roll elementen fel, görs avdrag med 0,5 poäng per 5 graders avvikelse. Görs rollmomenten på en linje, så skall minst 2 poäng dras av.

43 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Fyrkant, Diamant och Oktagon (sida 44) Alla linjer, radier och vinklar skall var lika. Första radie och första linje styr detta. Rollmoment skall vara centrerade. 1 poängs avdrag per radie som inte är lika. Synlig avvikelse mellan linjer ger 1 poängs avdrag per avvikelse. Manövern måste var sluten på samma sätt som en rund looping.

44 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Hel reverserad loop (sida 44) Bedöms som hela loopar. Radie A och B skall vara lika. Linje mellan loop elementen ger minst 2 poängs avdrag.

45 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 7: Loops and Eights Video från IMAC International, Del 1. (9 minuter 41 sekunder)

46 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Horisontellt S (sida 45) Bedöms som hela loopar. De båda 5/8 dels looparna skall vara lika stora. Är de inte det, ges 1 poängs avdrag. Linje mellan loop elementen skall vara i 45 grader. Roll element på linjen skall centreras.

47 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Vertikalt S (sida 46) Bedöms som hela loopar. De båda halv looparna skall vara lika stora. Är de inte det, ges 1 poängs avdrag. Linje mellan loop elementen ger minst 2 poängs avdrag. Finns det rollelement på ingång eller utgång får ingen linje visas. Detta gäller även halv roll som görs mellan loopdelar. Visas då linje ger detta 2 poängs avdrag.

48 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Horisontell åtta (sida 46) Bedöms som hela loopar. De båda looparna skall vara lika stora. 1/8 dels loopdelen får ha annan radie. Linjerna mellan loop elementen skall vara i 45 grader. Roll element på mellanliggande linjer skall centreras.

49 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Horisontell superåtta (sida 47) Bedöms som hela loopar. De båda 3/4 looparna skall vara lika stora. 1/8 dels loopdel får ha annan radie, som får avvika mellan in- och utgång. De tre linjerna mellan loop elementen skall vara i 45 grader. Längderna får alla vara olika. Roll element på mellanliggande linjer skall centreras.

50 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Vertikal åtta (sida 47) Bedöms som hela loopar. De båda looparna skall vara lika stora. In- och utgångshöjd skall var lika.

51 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Vertikal åtta (sida 47) När dessa kombineras med halvrollar, så får ingen linje synas mellan loop och roll element. Varje synlig linje ges minst 2 poängs avdrag. När rollelement ingår emellan loopar, så är inte ingång och utgång i samma punkt.

52 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 7: Loops and Eights Video från IMAC International, Del 2. (7 minuter 13 sekunder)

53 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 8. Kombination av linje, loop och roll (sida 48) Storlek på olika loop element får vara olika. Alla radier måste vara konstanta. Synlig avvikelse ger 1 poängs avdrag per avvikelse. Rollelement måste vara centrerade på linjer. Synlig linje vid rollelement före eller efter loop del, ger minst 2 poängs avdrag.

54 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Humpty Bump och Diagonal Humpty Bump (sida 49) Alla linjer får avvika i längd. Alla radier får vara olika. Rollelement på linjer skall vara centrerade. In- och utgångshöjd får vara olika.

55 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Halv cubaner och Vertikala 5/8 dels loopar (sida 50) Alla linjer får vara olika i längd. Alla radier får vara olika. Rollelement på linjer skall vara centrerade. In- och utgångshöjd får avvika.

56 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 8.6 P-loopar och inverterade P-loopar (sida 50) Linjer får vara olika i längd. När loop elementen är kopplade till varandra, så skall de vara lika stora. Det får inte finnas någon linje mellan dem. Synlig linje ger minst 2 poängs avdrag.  Övriga radier kan vara olika. Rollelement i loopar och på linjer skall vara centrerade. Synlig linje vid rollelement före eller efter loopdel ges minst 2 poängs avdrag.

57 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 8.7 7/8-dels loopar = Q-loopar (sida 51) Består av en 7/8 dels looping med en 45 graders linje på in- eller utgång samt en 1/8 dels loop. Radier på loopdelar får vara olika. Rollelement i loopar och på linjer skall vara centrerade. Synlig linje vid rollelement före eller efter loopdel ges minst 2 poängs avdrag. Bedöms i övrigt som hel loop.

58 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 8.8 Dubbel Humpty Bump (sida 52) Bedöms som enkla Humpty Bumps. De två halvlooparna får vara olika. Radier på loopdelar får vara olika. In- och utgångshöjd får vara olika.

59 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 8.10 Reverserande loop (sida 52) Radier på den halva och hela loopen skall var lika. Radie på 1/4 loopen får skilja. Synlig linje mellan den halva och hela loopen ger minst 2 poängs avdrag. När dessa kombineras med roll element, så får ingen linje synas mellan loop och roll element. Varje synlig linje ges minst 2 poängs avdrag. Rollelement på den vertikala linjen skall vara centrerat.

60 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 8: Combination of Lines, Loops, and Rolls Video från IMAC International (13 minuter 14 sekunder)

61 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 9. Rollar (sida 53) Dessa kan utföras på linjer, i loopar, mellan partiella loopar, mellan loopar och linjer och efter spinn, samt integrerade i svängar. Två olika typer av roll förekommer, skevroderroll och kvickroll. Rollhastigheten skall vara konstant. Finns som roll i 45 graders steg, upp till två hela 360 graders varv.

62 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 9. Rollar (sida 53) Flera rollar i följd kan vara länkade, olänkade eller motroterande. Länkade får inte stoppas emellan delarna. Görs detta är det fel manöver och den skall nollas. Olänkade rollar måste vara av olika typ eller motroterande.

63 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 9. Rollar (sida 54) Pilspets på roll eller streck på kvickroll visar rollriktning. Första roll får göras i valfri riktning, men den styr sedan riktningen på den påföljande rollen. Synbart mellanrum/paus skall finnas mellan olänkade rollelement. Saknas detta görs avdrag med 1 poäng. Motsatta rollar kan även vara av samma typ. Vid motsatta rollar, så får det inte finnas mellanrum/paus mellan rollelementen.

64 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 9. Roll efter spinn (sida 54) Både roll och kvickroll kan följa efter en spinn. Spinnen på max två varv, kommer alltid först. Maximalt en påföljande rollmanöver är tillåten. Den är maximerad till två varv.

65 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 9.1 Roll (sida 55) Vid variationer i rollhastighet, så skall 1 poäng dras per tillfälle. Vingarna måste stanna exakt i rätt läge. 0,5 poängs avdrag för vinkelfel om 5 grader. Avstannar rollhastigheten strax innan rollen är slut, så skall avdrag göras för rollvariation med 1 poäng. Avstannar rollen helt och sedan fortsätter igen, så skall manövern nollas. (Bedöms som fel manöver)

66 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Moment roll (sida 55) Flygs och bedöms på samma sätt som en standard roll, med skillnaden att modellen skall stoppas i ett antal förutbestämda lägen. Rytmen i rollmomenten och stoppen skall vara konstant. Stoppen skall vara lika långa. Rollhastigheten skall vara densamma i rollmomenten. För varje synbar skillnad mellan stoppen, så dras 1 poäng. För varje synbar skillnad i rollhastighet, så dras 1 poäng.

67 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Moment roll (sida 55) Vingarna måste stanna i rätt läge enligt Arestin. 0,5 poängs avdrag per vinkelfel om 5 grader. Längden på stoppet och rollmomentet behöver inte vara samma. Varje paus/stopp måste vara tydligt. Syns inte detta nollas hela manövern. (Bedöms som fel manöver)

68 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 9.9 Kvick roll (sida 56) Kan vara både positiva och negativa.  Två saker måste vara klart synliga:  En snabb tydlig ökning eller minskning av anfalls vinkeln. Denna skall omedelbart följas av en autorotation. Dvs en rörelse i roll led med bibehållen anfallsvinkel. Detta orsakat av att någon av vinghalvorna har blivit utstallade och flygplanet då börjar att roterar åt det hållet.

69 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 9.9 Kvick roll (sida 56) Bedömningskriterier; Måste vara av rätt typ enligt Arestin. Nosens riktning måste avvika från rörelseriktningen under autorotationen. När autorotationen är klar, skall rollrörelsen stannas direkt. Nosen skall då åter vara i flygriktningen. En tydlig avvikelse i sidled, parallellt från den tänkta flyglinjen skall synas, när manövern är klar.

70 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 9.9 Kvick roll (sida 57) Saknas tydlig ökning i anfallsvinkel eller saknas autorotation, skall manövern nollas. Syns en tydlig linje mellan nos rörelsen och autorotationen, skall manövern nollas. Vid över- eller underrotation med mer än 90 grader, så skall manövern nollas. Ingen rollrörelse får ske före autorotation inträffar. 5 graders avvikelse ger 0,5 poängs avdrag. Avslutas autorotationen före eller efter det givna läget, så dras 0,5 poäng per 5 grader. Återtas inte flyglinjen, så dras 0,5 poäng per 5 grader.

71 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 9.9 Kvick roll (Snap) Video från IMAC Europé (19 minuter och 8 sekunder)

72 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Spinn (sida 58) Spinnen kan utgå från både rättvänt och inverterat läge. Spinnen påbörjas från linjeflygning med en succesiv hastighetsreducering och samtidigt en ökande vinkel mellan flyglinje och nosriktning. När ena vinghalvan till sist stallar, så påbörjas en autorotation i den riktningen. Samtidigt sjunker nosen nedåt mot lodlinjen. Modellen skall sedan fortsätta att autorotera till rätt läge. Under hela autorotationen, så skall det finnas en tydlig vinkel mellan nosläget och lodlinje. När spinnen avslutas, så skall lodlinjen direkt återtas. Denna korrigerande rörelse ger inte avdrag.

73 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Spinn (sida 59) Flyglinjen skall bibehållas ända tills stallen kommer. Avvikelse från denna i någon ledd, ger avdrag med 0,5 poäng per 5 grader. Vingen skall ända fram till stallen sker, vara i vågrät läge. Avvikelse ger avdrag med 0,5 poäng per 5 grader. OBS. Vindkorrigering för sidvind skall alltid ske. Den kan resultera i en stor vridning upp mot vinden beroende på vindstyrkan. Denna korrigering ger inget avdrag. Detta innebär också att rotationen i spinnen, måste bli större eller mindre än den som visas av Arestin.

74 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Spinn (sida 60) Saknas en tydlig stall eller saknas autorotation, så skall manövern nollas. Skiljer nosdropp och vingdropp, så skall 5 graders avvikelse ge 0,5 poängs avdrag. Påbörjas spinnrörelsen åt fel håll och sedan korrigeras, så skall avdrag göras för den korrigerande vinkeln.

75 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj Spinn (sida 60) Avslutas autorotationen före eller efter det givna läget, så dras 0,5 poäng per 5 grader. Det samma gäller om spinnen avslutas med skevroder ”aileron finish”. Görs inte den avslutande korrigeringen ner till lodlinjen, så dras 1 poäng. Inget centreringskrav på efterföljande rollelement.

76 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Familj 5.2 : Rotational elements Video från IMAC International (7 minuter 52 sekunder)

77 Sektion 2, Guide för flygning och bedömning
Puuuh !!! – Äntligen slut på sektion 2. Den omfattade hur de 8 av de 9 olika familjerna av manövrer, skall flygas och bedömas. Några frågor på sektion 2 i regelboken?


Ladda ner ppt "Regelbok Sektion 2, 2019-2020 Guide för flygning och bedömning Omfattar sidorna 14-60 i regelboken. Jörgen Svensson, 2019-01-25."

Liknande presentationer


Google-annonser