Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Friluftsliv Lite inspiration...
2
Koppling till LGR 11 ”Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att vistas i utemiljöer och naturen under olika årstider och få förståelse för värdet av ett aktivt friluftsliv. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om risker och säkerhetsfaktorer i samband med fysiska aktiviteter och hur man agerar i nödsituationer.” ”Genom undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer.”
4
Varför friluftsliv? Fysisk hälsa
Psykisk hälsa (avkopplande, naturupplevelse, estetiskt etc.) Socialt Tradition
5
Att tänka på vid friluftsliv
Vad vill du göra/uppleva? Område & transport Säkerhet Utrustning/boende Klädsel Mat & dryck
6
Vad vill du göra/uppleva?
7
Område & transport Känt eller okänt område? Tillåtet område?
Möjlighet att ta sig dit och därifrån Bekanta sig med området innan (t ex genom läsning, kartgenomgång, hörsägen)
8
Säkerhet Väder Utrustning Karta & kompass (GPS) Mobil Träning
”Flyktplaner” Färdmeddelande
9
Utrustning/boende Anpassa utrustningen efter turen/aktiviteten
Boendeformer - tält, vindskydd - snöka, bivack Packning = vikt
10
Klädsel Vad ska man ha på fötterna? Vad ska man ha på kroppen?
Flerskiktsprincipen Innerskikt: för bort fukt Mellanskikt: värmande Ytterskikt: mot vind och väta
11
Matlagning utomhus Olika matlagningstekniker: Stormkök Över öppen eld
Reflektorugn/jordugn Rökning
12
Mat & dryck Tänk på att dricka ordentligt
Se till att få i dig tillräckligt med energi God mat gör upplevelsen bättre Tillgång till vatten exempelvis vid paddling?
13
Torr, varm & mätt!
14
Uppgift Din/Er uppgift är att planera och organisera en egen friluftslivsaktivitet. Planering och organisation ska dokumenteras i bild och i skrift A Eleven planerar och (genomför) friluftsaktiviteter med god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. C Eleven planerar och (genomför) friluftsaktiviteter med relativt god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. E Eleven planerar och (genomför) friluftsaktiviteter med viss anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler.
15
Uppgift Dokumentationen ska innehålla: Val av aktivitet Plats/område
Säkerhet Transport Utrustning/packning (kläder, skor, mat och dryck mm) + väl utvecklade tankar om värdet av ett aktivt friluftsliv (för individen och samhället)
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.