Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kvalitativ design Jenny Ericson Medicine doktor och barnsjuksköterska
Centrum för klinisk forskning Dalarna
2
Kvalitativ forskning Svara på frågor som hur och vad Syftet är att Identifiera Beskriva Karaktärisera Förstå
3
Skillnad mellan kvalitativ och kvantitativ design
Kvalitativ metod Kvantitativ metod Ord, texter Siffror Beskrivning Analys Småskalig Storskalig Holistiskt Specifika variabler Forskaren kan blanda sig i Forskaren neutral Öppen design Förutbestämd design
4
Kvalitativa designer Innehålls eller nätverksanalys – tolka, analysera och beskriva text Fenomenologi – fenomen, hur de ter sig för oss Fenomenografi - uppfattningar - förhåller sig till varandra och fenomen Grounded theory – teorier om människans beteende Etnografi – hur människor beter sig i sociala sammanhang Livshistoria/narrative - berättelser Critical incident – incident - påverkar – aktivitet el. fenomen
5
Vetenskapsteoretisk bas - kvalitativ forskning
Mänskliga erfarenheter är komplexa (holistiska) & kan inte förstås genom att analysera delar Människor befinner sig i sociala sammanhang – mening Multipla verkligheter existerar – verkligheten är subjektiv Den som har erfarenhet har mest kunskap
6
Vad studeras? Empiri - undersökningar av verkligheten och erfarenheter, snarare än på i förväg uppställda teorier Dokument Mänskligt handlande/samvaro, i naturliga sammanhang Människors livsvärld, upplevelser, uppfattningar
7
Urvalsmetoder - icke-slumpmässigt urval
Lämplighetsurval Tillgängliga individer tillfrågas Exklusions- och inklusionskriterier Exempel: Intervjua alla i väntrummet Målinriktat urval (strategiskt urval) Styrt urval av informanter på basis av klart definierade kriterier som t ex diagnos, utbildningsnivå, viss yrkesgrupp Representativa – typiska för gruppen Exempel: Mammor till för tidigt födda barn Nätverksurval (snöbollsurval) Informanter ger tips på fler individer Exempel: Kvinnliga drogmissbrukare med AIDS
8
Hur samla in data? Dagböcker, essäer, journaler mm Observationer
Fokusgrupper Intervjuer
9
Datainsamling - frågor
Vad vill Du veta något om – syftet och frågeställningar styr vilka frågor Du ska ställa Syftet är att beskriva mammor till för tidigt födda barns upplevelser av amningsstöd under det första året efter förlossningen. En övergripande inledande fråga Korta och enkla frågor Uppföljningsfrågor Undvik ledande frågor & ja/nej frågor Hur upplevde ni amningsstödet? ”Kan du säga något mer om det?” ”Hur tänkte du då?” ”Hur upplevde du det?” ”Vad gjorde du då?” ”Hur gick det sedan?”
10
Analys/bearbetning Transkribering Helhetsbild – genomläsning Systematisk analys utifrån vald analysmetod Skapa grupper Textkonstruktion Textnära/manifest Djup tolkning/latent
11
Analys Skapa ordning och finna mönster som kan syntetiseras, tolkas och kommuniceras Teman – Global theme Huvudkategorier – Organizing theme Kategorier – Basic theme Subkategorier - meningsenheter Dimensioner
12
Analys - exempel Hitta sin väg i amningen
I had problems with breastfeeding in the beginning and felt that it (breastfeeding) started to be associated with anxiety. After about 3 months, things turned around, and now I love to breastfeed. SU23 Belöning som man kämpade för reward that was fought for Navigera i tvetydighet Navigating in ambigouty En fantastisk tid! Njuter av varje amning precis lika mycket! Finns inget mer mysigt än att amma! F23 Hitta sin väg i amningen Finding one’s way in breastfeeding Tacksamhet Gratefulness Navigera enkelt Navigating smoothly Jag stormtrivdes med att amma i det stora hela förutom när det var dags att sova, hon var länge fast vid att amma till söms men förutom det så var det toppen. SU11 Det var jobbigt. Jag var orolig för hennes viktuppgång och hon sög ofta inte så bra, därför att hon inte orkade. SK14 Barnets prematuritet hindrar The infant’s prematurity complicates Navigera med svårigheter Navigating with a struggle Det var svårt att amma i början då hon föddes 2 mån förtidigt. Amningen gick sen lättare och lättare. På slutet fungerade allt bra. Var praktiskt och smidigt att amma, ha maten med sig. Ö19
13
Textkonstruktion – redovisning av resultat
En beskrivande text som är lättillgänglig och läsvärd samt som utgör en version av det undersökta fenomenet The mothers also noted that when the BST paid attention to their specific situation and needs, it contributed to an open discussion where they perceived the support as meeting their individual needs. This kind of attention helped the mothers feel involved in the support process and made them feel more confident as mothers. The mothers also pointed out that the BST genuinely seemed to care for them as a person because they took their problems seriously, were concerned about them and treated them with respect. “If I had questions they could answer and they were very attuned. I thought the whole conversation was modelled after me… like the questions I had and what problems I had, and so on. Then there was the encouragement. Sometimes you might not be so eager to continue breastfeeding after so many months of tube feeding and pumping and .... To just get that encouragement, a little pat on the shoulder.” (Interview 20) Citat Gärna figur/tabell som ger helhetsbild
14
Kvalitativ design - resultat
Förförståelse Ger underlag för hypotes eller teori som kan undersökas i andra studier ex. en forskare ställde öppna frågor i intervju – flera patienter pratade om en faktor som nu undersöks i uppföljande studie Kan inte generaliseras –dock finns meta analyser där kan man generalisera resultatet i viss mån
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.