Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMargareta Åberg
1
Bilden av Botkyrka Hur arbetar vi med kommunikation i Botkyrka kommun?
Michelle Marcher, PR- och pressansvarig
2
Men först.. Vad tänker ni på när ni hör Botkyrka?
3
Rubrikmoln 2018 Baserat på rubriker i artiklar och inslag under 2018-
Artiklar som har gått in i många tidningar eller om tt spridning – delar med andra kommuner i Stockholm
4
Exempel på artiklar 2010 - 4000 artiklar 2014 - 6500 artiklar
sverigesradio.se Dagens Nyheter Dagens Samhälle nr 25/18 mitti.se sverigesradio.se SVT Uppdrag granskning Expressen BotkyrkaDirekt Dagens Nyheter Dagens Nyheter artiklar artiklar knappt artiklar/inslag 35 % beskriver den kommunala verksamheten 2018 omni.se Metro Stockholm BotkyrkaDirekt dn.se aftonbladet.se Svenska Dagbladet aftonbladet.se 2 Mitt i Botkyrka
5
Hur framställs Botkyrka kommun i medier?
Neutralt artiklar som där Botkyrka framställs sakligt – publicitet där det inte utrycks pos neg värdeomdöme om Botkyrka eller där vi inte förekommer i neg pos sammanhang utifrån vilket ansvar kommunen har dvs om vi har misskött oss
6
Hur framställs Botkyrka kommun i medier?
Botkyrka kommuns verksamheter Botkyrka som geografisk plats Botkyrka kommun Botkyrka som plats Räckvidd i miljoner
7
Det här är vad vår kommunikation handlar om
Detta är Botkyrka, alla vi som som bor jobbar och besöker kommunen. Alla eldsjälar, idrottsutövare, organisationer och företag som skapar och definierar platsen. Det är de här rösterna som vi ska möjliggöra, ge utrymme för i vår kommunikation. Berätta alla goda berättelser i Botkyrka, nyansera bilden av platsen Varumärke- Ett starkt varumärke bidrar till att skapa ett attraktivt Botkyrka. Varumärket ska också skapa stolthet, samhörighet och en tydlig profil. Varumärket bygger på medborgarnas, näringslivets och medarbetarnas berättelser och drömmar om Botkyrka. Det är deras berättelser om Botkyrka som skapar dynamik, spänning och engagemang runt varumärket. Långt ifrån lagom- en av de mest kända kommundeviserna Känna sig hemma är Vilja bo kvar Vilja komma hit
8
Prata om det som är jobbigt också
Vi vill vara transparenta i vår kommunikation Medier snappar upp- även sociala medier I forum vi kan kontrollera Bygga förtroende Transparens
9
Botkyrka kommuns kanaler
Botkyrka.se: största kanal där medborgarna vill ha sin info enligt medborgarundersökning, använder den främst för att få svar på frågor och utföra ärenden, 2600 besök per dag i snitt - När vi vill kommunicera så är det Facebook som är bästa för att nå ut, fokusera på innehåll som lyfter medborgare och bidrar till dialog, 4904 följare (total räckvidd januari) - Instagram- ska bli mer av en kanal för platsen och som involverar medborgarna (takeovers) 1664 följare - LinkedIn arbetsgivarvarumärke, den kanal där vi växer snabbast 5400 följare - Det är kommunikatörerna i förvaltningarna som skapar innehåll, samordnas via innehållsmöten och av centrala kommunikationsenheten Alla socialmediekonton i Botkyrka (näringsliv, skolor, förskolor etc) Botwebb: 2500 besök per dag i snitt
10
Vem gör vad vid kommunikation av politiska beslut
Politisk idé – partiet kommunicerar Beredningsuppdrag – ordföranden kan kommunicera, med stöd av tjänstemannaorganisationen Förvaltningsberedning med förslag till beslut – ansvarig tjänsteperson, förvaltningschef el delegat, kommunicerar först och främst kring innehåll, fakta och arbetsprocess (med stöd av kommunikatör) Ordförandens förslag till beslut – ordförande, kommunicerar med stöd av tjänstemannaorganisationen (ansvarig tjänsteperson + kommunikatör) Beslut – ordförande, kommunicerar med stöd av tjänstemannaorganisationen. (ansvarig tjänsteperson + kommunikatör) Verkställighet – ansvarig tjänsteperson ansvarar för kommunikationen, med stöd av kommunikatör Resultat- ordförande eller tjänsteperson kan kommunicera
11
Press och media Talespersoner i kommunen:
Kommunens politiska ledning - kommunstyrelsens ordförande, vice ordförande och nämndordföranden som företräder sina nämndfrågor. Tjänstemannaledningen - kommundirektören och förvaltningsdirektörerna företräder kommunövergripande respektive förvaltningsövergripande frågor. Verksamhetschefer - verksamhetsansvariga har ett särskilt ansvar att företräda sin verksamhet. Den som står närmast verksamheten ska också kunna uttala sig om verksamheten. Ämnesområdesspecialisterna - t ex IT-chef, ekonomichef, konsumentvägledare, trygghetssamordnare eller projektledare, personen som har mest kunskap om frågan eller projektet.
12
När media kontaktar dig
Granskande journalistik Service till media Nå ut med det vi vill säga Svara inte på studs om det går Be om frågor och återkom Är det du som ska ta frågorna egentligen? Informera och ta stöd Stabschef Förvaltningskommunikatör Egen politisk sekreterare Riktlinje:
13
Kommunikatör i beredskap och tjänsteperson i beredskap
TIB Hanterar uppkomna händelser och kriser som kräver insatser eller krishantering. Ingång för både externa aktörer, till exempel räddningstjänst, och en stödfunktion för verksamheterna vid uppkommen kris. Ska skyndsamt kunna bedöma behov av insatser, intressenter och hur en krisledning kan behövas för att hantera händelsen. KIB Ska möta behovet av kriskommunikation och kommunikation för att förebygga kriser. Vid en händelse som kräver kommunikation är det TIB som kontaktar KIB. TIB:
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.