Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Bidragskalkylering
2
Bidragskalkylering Man använder sig av bidragskalkylering när man har ledig kapacitet i företaget. Företaget har vissa fasta kostnader som tex. löner, lokaler oavsett ifall man producerar eller inte. I en bidragskalkylering medräknas endast särintäkter och särkostnader. Det är intäkter och kostnader som uppstår i och med att företaget får en merförsäljning. Särintäkt – särkostnad = Täckningsbidrag TB Täckningsbidraget skall vara till för att täcka de gemensamma kostnaderna som kallas för samkostnader eller overheadkostnader.
3
Bidragskalkylering Ex. 1 Särintäkt Försäljning(uthyrning) 440 kr Särkostnad Städning 80 kr Tvätt 20 kr Frukost 30 kr Summa särkostnader 130 kr Täckningsbidrag 310 kr
4
Sälja sin lediga kapacitet
Happy hour – erbjudande Res två betala för en Detta är exemplar på hur företag säljer sin överkapacitet med aktiv marknadsföring. Tre förutsättningar för att man skall godkänna en merförsäljning: TB>0 Tillräcklig ledig kapacitet Inga störningar i kundrelationer
5
Täckningsgraden Täckningsgraden är ribban för ett företag. Företag räknar ut det minsta man måste ha för att ta en affär, det måste ge minst en acceptabel avkastning. (Täckningsbidrag/Särintäkten)*100= Täckningsgrad TG räknas i %
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.