Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Koll på pengarna? I Konsumentverkets broschyr ”Koll på pengarna” finns det tips och råd om hur man kan få koll på sin vardagsekonomi. Det här lektionsstödet är tänkt som hjälp i undervisningen som komplement till trycksaken. Här finns både diskussionspunkter och övningar och det går bra att lyfta ut delar av presentationen. Det är bra om eleverna har trycksaken framför sig när ni går igenom detta. ”Koll på pengarna” går att ladda ner eller beställa kostnadsfritt på konsumentverket.se/publikationer Där kan du även ladda ner trycksaken som lättläst samt på fem andra språk. Konsumentverket har flera andra produkter som ger stöd i undervisningen, bland annat Lektionsbanken. Mer information om detta hittar du på konsumentverket.se/for-larare
2
Få koll på din ekonomi! Studera, flytta hemifrån, bli förälder
Mat, bil, bostad, försäkring, nöjen, tele/tv/internet Inkomster, utgifter, sparknep, buffert Få koll på din ekonomi! Broschyren ”Koll på pengarna” innehåller olika avsnitt: beskrivning av olika livssituationer som att flytta hemifrån, bli förälder, osv. En enkel test ”Hur mår din ekonomi?”. beräkningar och riktlinjer vad olika saker kostar till exempel hyra, mat, bil, nöjen. (Ta gärna en titt på sidan 14: Små inköp kan bli stora kostnader) möjlighet att göra en egen budget (och att ta del av tips och råd om hur man kan få bättre koll på sin ekonomi).
3
Varför är det smart att göra en budget?
Det är smart att göra en budget för att: veta hur mycket pengar man har att röra sig med varje månad slippa överraskningar inte komma efter med räkningar och andra betalningar förhoppningsvis slippa ta onödigt dyra lån veta hur mycket pengar man kan spara varje månad till sådant man vill unna sig Om man inser att pengarna inte kommer att räcka eller om det är svårt att prioritera, finns kostnadsfri hjälp att få hos kommunernas budget- och skuldrådgivning. Hur når du dem i din kommun? Du hittar kontaktuppgifter på hallakonsument.se
4
Gör en egen budget Min månadsbudget Sammanlagda inkomster Kostnader
Sammanlagda kostnader Resultat (inkomster minus kostnader) Gör en egen budget Att göra en egen budget Till läraren: be eleverna föreslå poster som ska ingå i en budget. Se Koll på pengarna, sid 4-5. Exempel: Mat Bostad (hyra, amortering etc) Kläder och skor Hygienartiklar Hemförsäkring El Resor osv. Paruppgift : eleverna får göra en budget, på papper eller på dator via hallakonsument.se/budgetkalkylen Uppgiften kan vara a) budget för en gymnasieungdom b) en ungdom som har flyttat hemifrån. Kostnadsberäkningar finns att hämta på sid i Koll på pengarna.
5
Spara eller Slösa - vem är du?
Konsumentverket Titeln på presentationen Till läraren: gör värderingsövningar med eleverna Är du en Spara eller en Slösa? Varför – varför inte? Titta gärna testen på sidan 3. Sid i Koll på pengarna: Vilka sparformer finns det? Varför behöver man låna ibland? Vad är ränta? Ge exempel på en avbetalningssituation. Olika betalningsformer: Kontant, kort, faktura, delbetalning och kredit. Ge exempel på dessa typer av köp och vilka konsekvenser de kan få. Vad är en buffert? Hur gör man en sådan? Hur stor buffert bör man ha? Spara eller Slösa - vem är du?
6
Att betala sina räkningar
Till läraren: Frågar eleverna vad som är viktigt att tänka på när det gäller att betala räkningar. Till exempel: Öppna och läs post så att du inte missar räkningar eller annan viktig information. Kolla e-post – många onlineköp på faktura debiteras genom e-postfakturor. Lätt att missa eller glömma bort dem! Som köpare har du ansvar för att hålla koll på förfallodatum och betalning. Kom ihåg att kontakta företaget du är skyldig pengar om det uppstår problem eller du inte kan betala. Vänd dig till budget- och skuldrådgivning i kommunen om du behöver hjälp. Hur når du budget- och skuldrådgivningen i din kommun? Du hittar kontaktuppgifter på hallakonsument.se
7
Vad händer om du inte betalar din räkning?
8
En obetald räkning växer snabbt
Telefonräkning kr Påminnelseavgift Inkassoavgift Ansökan om betalningsföreläggande Grundavgift vid verkställighet Ombudsarvode 60 kr 180 kr 300 kr 380 kr 600 kr 2 120 kr En obetald räkning växer snabbt En obetald räkning kan bli dyr! Se exempel på sidan 7 i Koll på pengarna. En del företag tar ut en hög ränta på de pengar du lånar. Tänk på det vid sms-lån och andra låneformer.
9
Vägen till betalningsanmärkning
Du får en räkning. Om du inte betalar får du en påminnelse. Om du inte betalar får du ett kravbrev från företaget eller från ett inkassoföretag. Om du inte betalar får du ett betalnings-föreläggande av Kronofogden. Om du inte betalar fastslår Kronofogden din skuld. Du har en betalnings-anmärkning. Vägen till betalningsanmärkning Till läraren: Gå igenom vilka konsekvenser en betalningsanmärkning får. Om du inte betalar en räkning kan du få en betalningsanmärkning i kreditupplysningsföretagens register. Då kan du exempelvis bli nekad att ta banklån eller köpa ett abonnemang för mobil och internet. Du kan även få svårt att få hyra en lägenhet. Om skulden är felaktig är det viktigt att du protesterar skriftligt till företaget så snabbt som möjligt. Spara din protest så att du kan visa detta för Kronofogden om du skulle få ett betalningsföreläggande (ett brev som meddelar att Kronofogden kräver in betalning för en skuld som du har). Vad kan man göra om pengarna inte räcker? Se sidan 6-8.
10
Ska du flytta hemifrån? Läraren ber eleverna nämna sju stora utgifter man har när man har eget boende. Som t ex hyra, försäkring, mat, hygienartiklar, el, träning och andra fritidsintressen, resor/kollektivtrafik/bil Viktigt: Vad ska man tänka på innan man tecknar en försäkring?
11
Flytta hemifrån – vad kostar det?
Lärare: visa avsnitten i Koll på pengarna som handlar om Ekonomi för unga samt Flytta hemifrån (sid 22-23).
12
Vad är viktigt att tänka på när man skaffar en egen bostad?
Till läraren: be eleverna räkna upp saker som är viktiga att hålla koll på när man skaffar egen bostad. Hyreskontrakt, försäkring, ev. låneformer och ränta, avbetalningsplan. Viktigt innan du hyr bostad: Se till att du får ett skriftligt hyreskontrakt. Besikta lägenheten tillsammans med hyresvärden. Gör ett protokoll över eventuella skador som båda skriver under. Om du upptäcker skador efter att du har flyttat in, skriv ner dessa och begär att även dessa förs in i protokollet. Annars riskerar du att få ersätta skador som tidigare hyresgäster har orsakat. (se Bostaden, sidan 13)
13
Innan du hyr i andra hand:
Be att få en kopia av tillståndet att lägenheten får hyras ut i andra hand. Skriv ett andrahandskontrakt med den du hyr av Besikta lägenheten och notera alla skador i ett protokoll som ni båda skriver under och tar var sin kopia av. Hyr du möblerat, skriv en lista över alla saker i lägenheten. Notera om något är skadat. Båda skriver under och tar var sin kopia. Viktigt vid hyra i andra hand: Be att få en kopia av tillståndet att hyra ut i andra hand från den du hyr av. Skriv ett andrahandskontrakt med den du hyr av. Du hittar en kontraktsmall på omboende.se. Besikta lägenheten med den du hyr av och notera alla skador i ett protokoll som ni båda skriver under och tar var sin kopia av. Hyr du möblerat, skriv en lista över alla saker i lägenheten. Notera om något är skadat. Båda skriver under och tar var sin kopia.
14
Miljömässigt hållbar konsumtion
- Vad är det? Tänk på vad du köper vad du äter hur du reser hur du bor Till läraren: be eleverna räkna upp saker som är viktiga att tänka på. Vad kan varje enskild person göra? Se sidan 16-17
15
Kostnadsfri och oberoende hjälp finns att få!
DIN KOMMUN KONSUMENT-BYRÅER KONSUMENT-VERKET Det finns oberoende och kostnadsfri hjälp att få. Både om du har frågor kring ett köp, ett avtal eller vill reklamera något. Du hittar kontaktuppgifter till Kommunernas konsumentvägledning, budget- och skuldrådgivning och konsumentbyråerna på hallakonsument.se. (se sidan 9 och 21) Budget- och skuldrådgivning Konsumentvägledning Telekområdgivarna Energimarknadsbyrån Bank- och finansbyrån Försäkringsbyrån Oberoende upplysningstjänst genom Konsumentverket
16
Har du en konsumentfråga?
Då kan du vända dig till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument. På hallakonsument.se kan du söka efter information eller ställa en fråga i frågeforumet. Du kan även kontakta Hallå konsument via chatt, mail eller telefon. Hallå konsument är en upplysningstjänst för alla konsumenter. Du kan kontakta Hallå konsument via telefon, mail eller chatt. På hallakonsument.se kan du söka efter information eller ställa en fråga i frågeforumet.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.