Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Regiongemensam elevenkät 2016
Partille ÅK5 Kommunrapport
2
Om undersökningen Redovisning och beräkningar
Den regiongemensamma elevenkäten har genomförts sedan 2011 och innefattar samtliga GR:s medlemskommuner. I år är första gången som Härryda deltar i den gemensamma undersökningen, tidigare år har man genomfört den på egen hand. Den gemensamma undersökningen omfattar alla kommuners grundskoleelever i årskurserna 2, 5 och 8 samt gymnasieelever i årskurs 2. Undersökningen har genomförts som en webbenkät. Varje elev har fått ett brev med en unik kod som ger tillgång till enkäten, och frågorna besvaras därefter på lektionstid. Redovisning och beräkningar I huvudsak har frågorna svarsalternativen Stämmer helt och hållet, Stämmer delvis, Stämmer ganska dåligt, Stämmer inte alls samt Vet ej. Frågan om helhetsbedömning har istället en tiogradig skala. Några olika typer av resultatvärden redovisas i rapporten. Svarsandelar – andelen av alla som besvarat enkäten som valt respektive svarsalternativ Indexvärde – beräknas per frågeområde och motsvarar genomsnittlig andel som svarat Stämmer helt och hållet eller Stämmer ganska bra på de ingående frågorna Medelvärde – beräknas av andelen som valt respektive svarsalternativ på varje fråga. Personer som svarat Vet ej exkluderas i denna beräkning
3
Jämförelse frågeområden
Nedan visas det sammanräknade indexvärde per frågeområde för varje år (andelen som är positiva). Resultat jämförs också med genomsnittsvärdet bland GR:s 13 medlemskommuner 2016. 2011 2012 2013 2014 2015 2016 ÅK5 Trivsel och trygghet 88% 91% 90% 89% Delaktighet och inflytande 71% 78% 75% Skolmiljö 69% 76% 74% 73% 70% Kunskap och lärande 84% 87% 86% 85% Bemötande Fritidshem 66% 72% 67% 80% Helhet 83% 82% 81% Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
4
Jämförelse frågeområden 2016
Sammanräknat indexvärde (andel som är positiva) per frågeområde för kommunen och bland GR:s 13 medlemskommuner 2016. Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
5
Jämförelse frågeområden per kön
Nedan visas det sammanräknade indexvärde per frågeområde uppdelat på kön. Som referens visas också genomsnittsvärdet för hela GR. 89% 90% 88% 71% 70% 72% 75% 69% 85% 87% 84% 80% 82% 78% 74% 79% 81% Alla Pojke Flicka ÅK5 Trivsel och trygghet Delaktighet och inflytande Skolmiljö Kunskap och lärande Bemötande Fritidshem Helhet Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
6
Jämförelse - Trivsel och trygghet
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.5 3.4 3.2 3.3 M 2015 M 2016 Ref ÅK5 Jag känner mig trygg i skolan Det finns vuxna i skolan att prata med när jag behöver det Jag trivs i skolan INDEX - Trivsel och trygghet Referensvärde är ÅK5 Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
7
Jämförelse - Delaktighet och inflytande
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.2 3.3 3.0 3.1 2.7 2.6 2.9 M 2015 M 2016 Ref ÅK5 Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter Jag känner att jag kan påverka hur vi arbetar i skolan Jag känner att jag kan påverka vad vi ska arbeta med i skolan INDEX - Delaktighet och inflytande Referensvärde är ÅK5 Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
8
Jämförelse - Skolmiljö
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.2 3.0 3.1 3.5 3.4 3.3 2.3 2.1 2.2 2.4 2.9 M 2015 M 2016 Ref ÅK5 Jag får möjlighet till studiero i skolan Vi har god tillgång till datorer/läsplattor på min skola Klassrummen på min skola är bra Jag tycker att det finns bra utrymmen att vara på under rasterna Skolans toaletter är bra Jag tycker att maten som serveras i min skola är god INDEX - Skolmiljö Referensvärde är ÅK5 Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
9
Jämförelse - Kunskap och lärande
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 2.9 3.0 3.5 3.6 3.4 3.3 3.1 3.2 M 2015 M 2016 Ref ÅK5 Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer Det jag lär mig i skolan är nyttigt och användbart Lärarna i min skola hjälper mig med skolarbetet om jag behöver det Lärarna förklarar så att jag förstår Lärarna tar hänsyn till mina behov och förutsättningar Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen Jag tycker att de läromedel (böcker, datorprogram m.m.) som används är bra Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet INDEX - Kunskap och lärande Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9% Referensvärde är ÅK5
10
Jämförelse - Bemötande
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.6 3.5 3.2 3.1 3.3 3.4 M 2015 M 2016 Ref ÅK5 I min skola pratar vi om hur vi ska vara mot varandra I min skola upplever jag att vi respekterar varandras olikheter Lärarna på skolan bemöter mig väl Andra elever på skolan bemöter mig väl INDEX - Bemötande Referensvärde är ÅK5 Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
11
Jämförelse - Fritidshem
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.4 3.6 3.5 3.1 3.2 2.3 3.0 2.9 M 2015 M 2016 Ref ÅK5 Jag trivs på fritidshemmet Jag får vara med och påverka vad vi ska göra på fritidshemmet Det finns platser att gå till om jag vill ha lugn och ro på fritidshemmet Jag får hjälp med mitt skolarbete på fritidshemmet INDEX - Fritidshem Referensvärde är ÅK5 Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
12
Jämförelse - Helhetsbedömning
Nedan redovisas andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Värde 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Vet ej 7.0 7.1 M 2016 Ref ÅK5 Om du tänker på din skola i sin helhet. Hur nöjd är du då med den? Referensvärde är ÅK5 Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
13
Jämförelse Kommunspecifika frågor
Nedan redovisas för varje kommunspecifik fråga med andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015) om sådan finns. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 2.9 3.1 2.6 M 2015 M 2016 Ref ÅK5 I skolan pratar vi om att vara schysst på nätet Jag pratar ofta med mina lärare om hur jag utvecklas i de olika ämnena Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
14
Prioriteringsmatris PRIORITERA (T2) Det finns vuxna i skolan att prata med när jag behöver det (D2) Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter (M6) Jag tycker att maten som serveras i min skola är god (B2) I min skola upplever jag att vi respekterar varandras olikheter (B4) Andra elever på skolan bemöter mig väl VÅRDA (T1) Jag känner mig trygg i skolan (T3) Jag trivs i skolan (M3) Klassrummen på min skola är bra (K3) Lärarna i min skola hjälper mig med skolarbetet om jag behöver det (K4) Lärarna förklarar så att jag förstår (K5) Lärarna tar hänsyn till mina behov och förutsättningar (K8) Jag tycker att de läromedel (böcker, datorprogram m.m.) som används är bra (B3) Lärarna på skolan bemöter mig väl BEVARA (M2) Vi har god tillgång till datorer/läsplattor på min skola (M4) Jag tycker att det finns bra utrymmen att vara på under rasterna (K2) Det jag lär mig i skolan är nyttigt och användbart (K7) Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen (B1) I min skola pratar vi om hur vi ska vara mot varandra BEVAKA (D2) Jag känner att jag kan påverka hur vi arbetar i skolan (D3) Jag känner att jag kan påverka vad vi ska arbeta med i skolan (M1) Jag får möjlighet till studiero i skolan (M5) Skolans toaletter är bra (K1) Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer (K7) Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena (K9) Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet Frågevärde Samband Prioriteringsmatrisen visar hur starkt samband varje fråga har med den helhetsbedömning man gör av skolan. Utifrån styrkan på sambandet och frågans medelvärde sorteras frågorna in i fyrfältaren, där tex. kvadranten för Prioritera innehåller de frågor som har det starkaste sambandet med helhetsbedömning och de lägsta medelvärdena. Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
15
Jämförelse frågeområden per skola
Sammanräknat indexvärde per frågeområde för GR, kommunen och per skola 2016. Trivsel och trygghet Delaktighet och inflytande Skolmiljö Kunskap och lärande Bemötande Fritidshem Helhet ÅK5 90% 75% 70% 87% 88% 74% 78% Partille ÅK5 89% 71% 69% 85% 80% Björndammens skola ÅK5 84% 68% 59% 79% 60% Casa Montessori ÅK5 100% 83% 86% 97% Furulunds skola ÅK5 72% 63% 77% Jonsereds skola ÅK5 82% Lillegårdsskolan ÅK5 94% 91% Skulltorps skola ÅK5 92% Ugglums skola ÅK5 64% 65% Vallhamra skola ÅK5 95% 81% Öjersjö Brunns skola ÅK5 76% Öjersjö Storegårds skola ÅK5 58% Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
16
Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Trivsel och trygghet Jag känner mig trygg i skolan Stämmer helt och hållet 47% 212 53% 41% Stämmer ganska bra 43% 52% Stämmer ganska dåligt 4% 20 3% 6% Stämmer inte alls 1% 6 2% Summa 450 232 218 Vet ej 0% 1 Det finns vuxna i skolan att prata med när jag behöver det 38% 163 35% 40% 48% 206 50% 45% 9% 41 8% 11% 5% 22 432 224 208 19 Jag trivs i skolan 49% 217 44% 194 11 444 229 215 7 Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
17
Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Delaktighet och inflytande Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter Stämmer helt och hållet 35% 152 32% 38% Stämmer ganska bra 53% 231 54% 52% Stämmer ganska dåligt 8% 36 10% 6% Stämmer inte alls 3% 15 4% Summa 434 226 208 Vet ej 17 5% Jag känner att jag kan påverka hur vi arbetar i skolan 28% 115 29% 27% 219 51% 55% 13% 52 12% 14% 26 412 213 199 9% 39 Jag känner att jag kan påverka vad vi ska arbeta med i skolan 18% 73 15% 21% 42% 171 113 30% 25% 409 209 200 42 Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
18
Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Skolmiljö Jag får möjlighet till studiero i skolan Stämmer helt och hållet 23% 101 25% 22% Stämmer ganska bra 53% 226 55% 50% Stämmer ganska dåligt 20% 84 17% Stämmer inte alls 4% 19 5% Summa 430 222 208 Vet ej 21 Vi har god tillgång till datorer/läsplattor på min skola 241 57% 52% 36% 160 32% 40% 8% 36 9% 1% 4 0% 441 228 213 2% 10 3% Klassrummen på min skola är bra 46% 206 48% 44% 41% 183 39% 43% 39 447 232 215 Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
19
Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Jag tycker att det finns bra utrymmen att vara på under rasterna Stämmer helt och hållet 61% 272 63% 60% Stämmer ganska bra 30% 134 29% 32% Stämmer ganska dåligt 7% 30 Stämmer inte alls 2% 9 Summa 445 230 215 Vet ej 1% 6 Skolans toaletter är bra 8% 33 26% 114 25% 27% 33% 143 31% 34% 149 35% 439 223 216 3% 12 4% Jag tycker att maten som serveras i min skola är god 11% 48 13% 36% 160 38% 135 28% 23% 104 24% 22% 447 229 218 4 0% Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
20
Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Kunskap och lärande Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer Stämmer helt och hållet 19% 83 18% 21% Stämmer ganska bra 60% 258 61% 58% Stämmer ganska dåligt 17% 72 15% Stämmer inte alls 4% 18 5% 3% Summa 431 222 209 Vet ej 20 Det jag lär mig i skolan är nyttigt och användbart 257 62% 55% 39% 172 35% 43% 2% 8 1% 4 441 226 215 10 Lärarna i min skola hjälper mig med skolarbetet om jag behöver det 271 31% 138 34% 27% 7% 32 11% 0% 445 230 6 Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
21
Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Lärarna förklarar så att jag förstår Stämmer helt och hållet 48% 214 50% 47% Stämmer ganska bra 45% 202 46% Stämmer ganska dåligt 5% 21 3% 6% Stämmer inte alls 2% 7 1% Summa 444 228 216 Vet ej Kunskap och lärande Lärarna tar hänsyn till mina behov och förutsättningar 206 51% 42% 180 38% 7% 30 10% 13 429 221 208 22 Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena 33% 141 36% 30% 53% 224 56% 44 9% 11% 4% 17 426 223 203 25 Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
22
Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Kunskap och lärande Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen Stämmer helt och hållet 56% 221 60% 52% Stämmer ganska bra 38% 148 33% 43% Stämmer ganska dåligt 4% 14 5% 2% Stämmer inte alls 9 Summa 392 208 184 Vet ej 13% 59 10% 16% Jag tycker att de läromedel (böcker, datorprogram m.m.) som används är bra 47% 207 50% 44% 45% 196 42% 48% 23 3% 13 439 227 212 12 Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet 35% 153 46% 198 14% 15% 22 432 222 210 19 Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
23
Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Bemötande I min skola pratar vi om hur vi ska vara mot varandra Stämmer helt och hållet 61% 273 60% Stämmer ganska bra 33% 149 Stämmer ganska dåligt 5% 22 4% 6% Stämmer inte alls 1% 4 2% 0% Summa 448 230 218 Vet ej 3 I min skola upplever jag att vi respekterar varandras olikheter 36% 155 38% 46% 199 43% 48% 13% 57 25 436 225 211 3% 15 Andra elever på skolan bemöter mig väl 160 34% 51% 9% 41 8% 11% 16 442 229 213 9 Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
24
Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Lärarna på skolan bemöter mig väl Stämmer helt och hållet 60% 263 55% 65% Stämmer ganska bra 33% 145 37% 29% Stämmer ganska dåligt 5% 23 Stämmer inte alls 2% 11 4% 1% Summa 442 227 215 Vet ej 9 Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
25
Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Går du på fritids? Ja 25% 69 23% 27% Nej 75% 206 77% 73% Summa 275 139 136 Fritidshem Jag trivs på fritidshemmet Stämmer helt och hållet 65% 44 Stämmer ganska bra 31% 21 35% Stämmer ganska dåligt 1% 1 0% 3% Stämmer inte alls 2 5% 68 31 37 Vet ej Jag får vara med och påverka vad vi ska göra på fritidshemmet 58% 52% 64% 36% 23 42% 30% 2% 3 6% 64 33 7% 5 11% Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
26
Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Fritidshem Det finns platser att gå till om jag vill ha lugn och ro på fritidshemmet Stämmer helt och hållet 58% 39 65% 53% Stämmer ganska bra 28% 19 32% 25% Stämmer ganska dåligt 10% 7 3% 17% Stämmer inte alls 2 0% 6% Summa 67 31 36 Vet ej Jag får hjälp med mitt skolarbete på fritidshemmet 37% 36% 38% 35% 18 14% 9% 23% 7% 51 22 29 26% 31% 22% Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
27
Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Helhet Om du tänker på din skola i sin helhet. Hur nöjd är du då med den? 10 8% 36 9 13% 60 14% 8 27% 121 22% 32% 7 23% 103 19% 6 9% 41 10% 5 7% 30 6% 4 5% 21 4% 3 3% 13 2 12 2% 1 1% Summa 447 230 217 Vet ej Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
28
Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Extrafrågor till elever i Partille kommun I skolan pratar vi om att vara schysst på nätet Stämmer helt och hållet 41% 176 42% 40% Stämmer ganska bra 38% 165 35% Stämmer ganska dåligt 14% 59 15% 13% Stämmer inte alls 7% 31 8% 6% Summa 431 219 212 Vet ej 4% 19 5% 3% Jag pratar ofta med mina lärare om hur jag utvecklas i de olika ämnena 16% 66 17% 45% 189 43% 47% 28% 118 12% 49 10% 422 221 201 28 Kommunrapport • Partille ÅK5 Rapporten bygger på svar från 451 elever av 475 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.9%
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.