Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK
2
Beställarnätverk välfärdsteknik
Mats Rundkvist, SKL
3
Agenda Välfärdsteknik Syfte, metod, samverkansmodell Genomfört arbete
Lärdomar Utmaningar Framgångsfaktorer Frågor
4
Välfärdsteknik Digital teknik Trygghet Självständighet Delaktighet
Aktivitet
5
Syfte Öka förmågan att göra goda inköp av välfärdsteknik och andra digitala lösningar inom vård och omsorgssektorn Välfärdsteknik Kommun Upphandling Start hösten 2016 VINNOVA-finansierat
6
Ledstjärnor Kompetens Köpkraft Samverkan
8
Arbetsmetod 10-15 kommuner, 2 kommunalförbund, Inera, Kommentus
30-40 % av landets invånare 2-3 fysiska möten/termin Distansmöten Arbetsgrupper Avsiktsförklaring Cirka 50 % anställd resurs för koordinering Externa konsulter
9
Samverkansmodell Självstyrande grupp Personliga platser
Inte representanter Gemensamma aktiviteter erbjuds
10
Genomfört arbete Vägledning för upphandling av trygghetsskapande teknik Dialog kring interoperabilitet
11
Pågående och kommande arbete
Förstudie innovationsupphandling Innovationsupphandling Revidera vägledning Informationssäkerhet Funktionskrav Ordlista Att kravställa användbarhet vid upphandling av välfärdsteknik Trygg leverans av välfärdsteknik Q1 Q Q Q Q Q Q Q4
12
Utmaningar Upprätta Avgränsa Prioritera Resurser Leda/koordinera
Leverantörsdialog Kunddialog Representation Publicera Sprida
13
Upprätta Utmaning Hanteras Resultat Okänt begrepp
Seminarium på MVTe-konferensen Tillräckligt med deltagare Rollen Intern dialog Tog 6-9 månader Kompetens – ojämn Vid förnyelse Nu ganska bra
14
Avgränsa Utmaning Hanteras Resultat Implementering
Uppmärksamhet, fokus Återkommande behov Landsting/region Dialog Inte alltid överens Verksamhetssystem
15
Prioritera Utmaning Hanteras Resultat Tidsperspektiv
Kort och långt perspektiv Svårt Prioriterade uppgifter Dialog, parallella arbetsområden, vad gör ingen annan som vi kan göra Ständigt pågående process Good enough Dialog med uppdragsgivare Hyggligt
16
Resurser Utmaning Hanteras Resultat Avsatt tid Avsiktsförklaring
Bra men vissa avhopp/pausade Nedlagd tid Ständig dialog Blandat Avlönad resurs Dialog med nätverk och uppdragsgivare Viss tidsoptimism Kontinuitet Allt bättre
17
Leda/koordinera Utmaning Hanteras Resultat Hitta rollen
Trial and error Numera en tydligare ledarroll Lyfta gruppen Deltagare frontar Successivt allt bättre
18
Leverantörsdialog Utmaning Hanteras Resultat Med vilka
Annonsering och riktade mail Många och delvis okända Hur Enkät, workshops, branschdialog Bra men aldrig tillräckligt Delta i gruppen Nej Just nu nöjda
19
Kunddialog Utmaning Hanteras Resultat Egna kommuner Via deltagarna
Saknar kommunikationsmaterial Andra kommuner Deltagarnas nätverk, konferenser, kommunikationsplan Växande men otillräckligt Samskapande DelaDigitalt, Inbjudna till aktiviteter Önskar mer
20
Publicera Utmaning Hanteras Resultat Användbarhet
Kommande digitalt verktyg Förhoppningar
21
Sprida Utmaning Hanteras Resultat Nå ut
SKL, Sociala medier, konferenser, kommande kommunikationsplan Aldrig nöjda Användning Stödmaterial Vet inte Uppföljning Några intervjuer, frågor vid seminarier Vill veta mer
22
Hållbarhet och långsiktighet
Utmaning Hanteras Resultat Finansiering Dialog Pågående Huvudmannaskap Organisation
23
Sammanfattning OM OSS Hög motivation Stort behov Ständigt lärande
Svårt med spridning Positivt mottagande Fortsättning följer? RÅD TILL ER Gemensam målbild ”Rätt” sammansättning Tydliga roller Säkerställa deltagares medverkan Tillräckliga resurser Kommunikation
24
Beställarnätverk välfärdsteknik på nätet
Facebook Beställarnätverk välfärdsteknik Vägledningen finns på SKL:s hemsida Mail:
25
Frågor? Mats Rundkvist
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.