Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Ledarskap och organisatoriska mellanrum
Mats Tyrstrup & Fatane Salehi Ängelholm
2
… ”där 1800-talets press är mycket intensiv.”
”Vi ser många vars nervsystem kommer att trasas sönder om de inte avlägsnas från den stress under vilken de lever, antingen det handlar om aktiebörsen eller någon annan professionell aktivitet” … ”där 1800-talets press är mycket intensiv.” Johannisson, Den moderna tröttheten
3
Tecken i tiden Ohälsa Alkoholkonsumtion Företagsstarter Etikdebatt
Prat om ledarskap Agitatorerna
4
Exempel på växande områden/verksamheter
5
Omvandlingen av vår ekonomi
Från saker till beteenden Bindningstiden är för tjänstesamhället vad patenten var för industrisamhället Receptens, lockropens och uppmärksamhetens tidevarv Värde = antalet användare, besökare, delningar, följare etc.
6
Värdeskapande Värde skapas i processer genom vilka någon/några kombinerar och integrerar ...
7
Genomorganiserat samhälle?
“Dokumenterad ledarerfarenhet. Utbildning i statskunskap och/eller juridik. Gärna erfarenhet av arbete i idéburen verksamhet. Arbetat i samverkan mellan kansli och förtroendevalda. UItvecklingsbenägen.” 7
8
Genomorganiserat samhälle?
“Dokumenterad ledarerfarenhet. Utbildning i statskunskap och/eller juridik. Gärna erfarenhet av arbete i idéburen verksamhet. Arbetat i samverkan mellan kansli och förtroendevalda. UItvecklingsbenägen.” 8
9
Genomorganiserat samhälle?
Stängselnämnden!!! Alternativ utgångspunkt: ”Glest” i termer av ansvar, befogenheter, kompetens, resurser, information och attityder!!
10
Organisatoriska mellanrum
Integrationslogiker Hierarkisk integration (1900-talet) ”Dela upp” Enheter Gränser Organisatoriska mellanrum Organisation Nätverks- & processintegration (2000-talet) ”Foga samman” Relationer Sammanhang Organisera
11
Organisatoriska mellanrum runt förskolan Brunnen
12
Mellanrum på Sahlgrenska universitetssjukhuset
13
Organisatoriska mellanrum i privat high tech
Systemet ur mitt perspektiv! Men ingen leverantör ser det så.
14
Organisatoriska mellanrum
Integrationslogiker Hierarkisk integration (1900-talet) ”Dela upp” Enheter Gränser Organisatoriska mellanrum Organisation Nätverks- & processintegration (2000-talet) ”Foga samman” Relationer Sammanhang Organisera Innovations- och förnyelsepotential
15
Linjeorganisationen ”avlövas”
Chefskap, ledarskap och medarbetarskap – ”färdriktningen” Nittonhundratalet Runt millennieskiftet Numera och framöver Chef Medarbetare Chef Medarbetare Chef Medarbetare Linjeorganisationen ”avlövas” Egna arbetsuppgifter ”Egen” chef Specialister i teamarbete Samma chef Tvärdisciplinära team Från flera organisationer
16
Gränsöverskridande strategier
Systemisk verksamhets -utveckling Relationsskrädderi Organisatoriska arenor Digitala lösningar
17
En teori om utvecklingen av praxis
Institutioner Kultur Lösning ? Problem (Tid)
18
Vårdsituationer Kronisk Komplex Enkel Komplicerad
Vårdförlopp: 3-5 % av patienterna > 50 % av vårdkostnaderna Process/Vård utan avslut Kronisk Komplex Enkel Komplicerad Process/Vård med avslut Vårdproducent(er): En klinik (vårdgivare) Flera kliniker (& vårdgivare)
19
Strategiska utvecklingsbehov
Cancerrehabilitering – Identifierade utmaningar Strategiska utvecklingsbehov Bristande kunskaper, rent generellt, om cancerrehablitering bland vårdpersonal Samverkan har blivit “avbokningsbart” (rutinmöten … check!) Detaljstyrning från politiker och myndigheter (riktlinjer etcetera) Team- och processtänkande brister eller saknas helt Organisatoriska mellanrum och gränsöverskridande samordning Egenvård och involvering av cancerberörda Personcentrerad rehabilitering – vad händer med svaga och utsatta!? Närvård och ehälsa som former för rehabilitering
20
Kunskaps- och systemutveckling
Systemkunskap/Allmänbildning Strukturerad gemensam verksamhetsutveckling Organisatoriska arenor
21
Gränsöverskridande strategier
Systemisk verksamhets -utveckling Allmänbildning Systemkunskap Relationsskrädderi Organisatoriska arenor Digitala lösningar
22
Utgångspunkten ska vara mesta möjliga livskvalitet
Mer personcentrerat än så blir det inte …. Diagnosen får aldrig bli en persons identitet Utgångspunkten ska vara mesta möjliga livskvalitet
23
Workshopen under eftermiddagen
1 2 4 TEMAN: 2 SEKTIONER: A Synsätt – Att verka – samverka tillsammans B Ledning (vad behöver stimuleras?) C Systemförutsättningar (tillit, förståelse, möten) D Organisatoriska mellanrum (att saker faller mellan stolarna) A1 A2 B1 B2 BORD C1 C2 D1 D2 PROCESSEN: Börja efter lunch vid bordet där ni sitter – Prata i min om temafrågorna (10 min/fråga) – Cirkulera till nytt bord
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.