Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
4 oktober 2018 Matilda Strömberg
Metoder 4 oktober 2018 Matilda Strömberg
2
Upplägg sexualundervisning
Introducera ämnet och kolla av behov Normer och värderingar kring kön och sexualitet Anatomi STI, säkrare sex och testning Reproduktion Relationer, ömsesidighet och kommunikation Sexuella och reproduktiva rättigheter och lagar Tipsa om var man kan vända sig
3
Metoder
4
Introducera ämnet och kolla av behov
5
Frågelåda Anonymt Ta upp alla frågor Inga privata svar
Bolla frågan med gruppen Inkluderande språk – utesluten/osynliggjord Konkreta exempel Du kan INTE allt – ta reda på till nästa gång eller hänvisa vidare
6
Öva på att svara på anonyma frågor
7
Vad ska man göra när man inte förstår varandra?
Är det dåligt att onanera flera gånger? Är det bra att ha sex? Hur får homosexuella barn? Kan man få sjukdom om man suger på någons kön? Hur ska jag veta om jag har blivit sjuk på grund av sex? Får man ha sex om jag är 16 år och den andra personen är 18 år? Hur fungerar lagen?
8
Vad är kärlek/sex/relationer?
Olika ord för kön Olika ord för sex Kroppsdelar Relationer Sex-praktiker Känslor HBTQ+ Normer/förväntningar Oskuld/sexdebut Onani STI Graviditet
9
Anatomi
10
STI, säkrare sex och testning
11
Sexuellt överförbara infektioner - STI
12
Övning: Sexlinjen Gör övningen sexlinjen
Kom ihåg: - bredda sexbegreppet - visa inkludering i valet av bilder Prata kort om testning. En märker sällan att en har STI. Testning är gratis.
13
Det är säkrare att ha sex med en person som är hiv-positiv och går på behandling, än att ha sex med en person som inte har testat sig för hiv Sant eller Falskt Det är säkrare att ha sex med en person som är hiv-positiv och går på behandling, än att ha sex med en person som inte har testat sig för hiv, sant eller falskt?
14
SANT De flesta som får hiv får det av en person som inte vet om att den har hiv och därför inte heller går på behandling. En person som är hiv-positiv och går på behandling har virusnivåer som är knappt mätbara. De flesta som får hiv får det av en person som inte vet om att den har hiv och därför inte heller går på behandling. En person som är hiv-positiv och går på behandling har virusnivåer som knappt är mätbara
15
Kondomskola Testa på tränis
16
Reproduktion
17
Upplysning på olika språk
Arabiska - العَرَبِيَّة Dari - دری Engelska - English Kurmanji - کورمانجی Persiska - فارس Polska - Polski Rumänska - Română Sorani - سۆرانی Somaliska - Soomaali Spanska - Español Svenska - Swedish Thailändska - ไทย Tigrinja - ትግርኛ Turkiska - Türkçe Upplysningfilmer på 14 språk, ca 3 min/film Teman: Könssjukdomar, abort, mens, slidkransen, graviditet, lust och njutning, omskärelse preventivmedel, förlossning, könsanatomi och sexuella rättigheter
18
Relationer, ömsesidighet och kommunikation
19
Vill du? Basketkillarna Vad hände i filmen?
Hur kommunicerade de med varandra?
20
Sexuella och reproduktiva rättigheter och lagar
21
Mänskliga rättigheter som för sex, relationer och reproduktion
Lagar Mänskliga rättigheter som för sex, relationer och reproduktion Sexköp Abort Omskärelse Smittskydd Sexuellt våld Äktenskap
22
Hänvisa vidare
23
Hänvisa vidare Ungdomsmottagningen
Ungdomsmottagningen i Uppsala city, Kungsgatan 25 1 tr. Knivsta ungdomsmottagning, Knivsta vårdcentral, Ängbyvägen 8. Enköpings ungdomsmottagning, Västra Ringgatan Heby Ungdomsmottagning, Heby vårdcentral, Brogatan 16. Tierps ungdomsmottagning, Tierp Vårdcentralen, Liljevägen 2. Ungdomsmottagningen Gimo, Gimo Torg 6. Skutskärs ungdomsmottagning, Lillängsgatan 8. RFSU Uppsala RFSL Uppsala Uppsala tjej- och transjour Uppsala kvinnojour TRIS (Tjejers rätt i samhället) Uppsala Röda korset
24
Avslutning
25
Plan för arbete med sexuell hälsa
Aktivitet Vem ansvarar När Tiden som är kvar idag: göra en gemensam plan för hur ni kan gå vidare på arbetsplatsen nu, för att fånga upp de nya kunskaperna. Ta fram stencilen Plan framåt Vad - Vem - När Titta på idéerna ni tagit fram. Skriv ner tre idéer i tabellen som är er plan framåt: Vad ska ni göra tillsammans? Vem ansvarar? När ska det ske? Viktigt med vem och när är tydligt specificerat - förutsättning för att något ska hända!
26
Aktivitet Vem ansvarar När
Sextema-vecka mellan lärare och elever, gemensamma större arrangemang under samma period. Ett event eller temavecka? Arbetsledarna på respektive mötesplats Planering inledes hösttermin 2018 Ta upp det vi gått genom under utbildningen på personalmöte En som gått utbildningen Dom tre kommande personalmötena “En timme till sex!” - after-school mellan samtal om sex och relationer. Personal som har möjlighet den tiden, någon som är bekväm. Använd metodmaterial/filmer om det behövs. En eftermiddag i månaden, kanske första torsdagen varje månad. Fram tills nästa första torsdag får elever anmäla sig. Anonym fråglåda med svarstavla. Sätt upp “vanliga frågor och svar” från youmo till en början De som jobbar heltid har roterande schema för ansvar Uppdatera svar en gång i veckan. Svara på allt. RFSU-workshop med elever Ansvarig bokar RFSU och personal som sedan håller passet tillsammans Veckan innan jul
27
Matilda Strömberg RFSU Uppsala Matilda.stromberg@rfsu.se
Frågor? Matilda Strömberg RFSU Uppsala
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.