Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
HfR den 18 nov 2011
2
Genomförande 10 granskningsrapporter åren 2007 – 2011
Intervjuer med rektor och ledningsgrupp vid fyra lärosäten vintern 2010/11) och med Högskoleverket och Vetenskapsrådet Enkät och intervjuer för att undersöka styrelserna uppdrag och arbete Analys av drivkrafter i det samlade styrsystemet Slutrapport till riksdagen Budskap till regeringen och till lärosätena
3
Det samlade styrsystemet
Resursstyrning Kvalitetssäkring Självständiga lärosäten och relationen till regeringen
4
Verkligheten i högskolan
Sektor som expanderat Resurstillskott, i sht för forskning Styrfilosofi som handlar om självständiga lärosäten Styrning med hjälp av ”automatiskt verkande system” genom konkurrens mellan lärosätena Fast regeringen styr också direkt …
5
Iakttagelser: Grundutbildningen
Hur fungerar då styrsystemen– säkras kvaliteten och hur går det med effektiviteten i resursanvändningen? * risker med resurstilldelningssystemet * hur styr den nationella kvalitetssäkringen * hur går det med forskningsanknytningen? * och hur klarar sig grundutbildningen i den interna konkurrens med forskningen?
6
Iakttagelser: Forskningen med forskarutbildningen
Hur fungerar då styrsystemen– säkras kvaliteten och hur går det med effektiviteten i resursanvändningen? * externfinansiering har inte bara fördelar utan också nackdelar * resurser som samlas på hög * och hur går det för forskarutbildningen?
7
Iakttagelser: Effektivare resursutnyttjande
Det finns utrymme att öka resurseffektiviteten Bristande profilering innebär risker för effektiviteten
8
Iakttagelser: Lärosätets ledning
Den stora självständigheten gör styrelserna viktigare än någonsin – tar styrelserna sitt ansvar? Ett alltför decentraliserat risktagande leder till snålande – och anslag och bidrag samlas på hög Höga ambitioner men vet man hur det går? Mycket begränsad kunskap om hur resurserna förbrukas.
9
Iakttagelser: Regeringen
Styrsystemen behövs men räcker de till? Och fungerar de tillräckligt bra ihop? Myndighetsdialog på mellis? Återrapporteringskraven – dags för renässans? Var skapas det kunskap om högskolan?
10
Till sist Högskolan är en särskild sektor – det gäller att slå vakt om särdragen! Konstig styrkonstruktion – men det behövs! Det finns inga patentmediciner (tro inte på falska profeter). Lita inte på sektorns höga förtroendekapital – det gäller att förvalta uppdraget väl när resursknappheten börja vina.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.