Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Att bygga upp en undervisningsportfolio
Tove Forslund, Lärcentret, ÅA Detta material hittas på Åbo Akademi University - Domkyrkotorget Åbo
2
Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
Innehåll Olika typer av portföljer Innehåll och struktur på undervisningsportföljer Exempel på portföljer Undervisningsfilosofi Om tekniken Steg-för-steg mot en ’färdig’ portfolio Nästa träff: Om universitetslärarens kompetenser Verktyg för utvärdering och självutvärdering Åbo Akademi University - Domkyrkotorget Åbo
3
Olika typer av portfolion
Meritportfolio Universitetsportfolio Undervisningsportfolio Forskningsportfolio Meritportfolioarbete med olika yrkesgrupper Ope.fi-portfolio 2-10 sp (ÅA) Kursportfolio, se t.ex. Peda-forum 1997/2 Peda-forum 2003/2 Digitala portfolion Åbo Akademi University - Domkyrkotorget Åbo
4
Meritportfolio > Universitetsportfolio
Fakta om det professionella jaget, men mer detaljerat i portfolion än i CV Dokumentation över de egna kompetenserna (intyg, men även ’produkter’ av arbete och studier) Varför portfolio? verktyg för personlig utveckling (själv)utvärdering, reflektion, arbetsfilosofi man kan följa med sin egen utveckling vad har jag arbetat med/studerat och var har jag lärt mig genom detta inventering av kunskaperna man lär känna sig själv och sin egen verksamhet man får reda på vad man vill samling av intyg och annan dokumentation på ett ställe! underlag för personlig marknadsföring/stipendieansökan/ arbetsintervju o.dyl. mer framtidsinriktad (vad kunde/vill jag jobba med) än ett CV Åbo Akademi University - Domkyrkotorget Åbo
5
GRUND-/BASPORTFOLIO här samlas allting
PORTFOLIOARBETE samla material och feedback, välja ut och utvärdera, spara i grund-/basportfolion GRUND-/BASPORTFOLIO här samlas allting VISNINGSPORTFOLIO urval för viss mottagare Åbo Akademi University - Domkyrkotorget Åbo
6
Universitetsportfolions struktur
1. Basuppgifter • Person- och kontaktuppgifter • Utbildning och examina • Andra nödvändiga bakgrundsuppgifter 2. Forskning och vetenskaplig verksamhet 3. Undervisning och handledning Erfarenhet av undervisning och handledning inom grund- och forskarutbildning Pedagogiskt tänkesätt och egen utbildning Produktion av läromedel och utnyttjande av undervisningsteknologi Utveckling av egen undervisning och undervisningspris Deltagande i utvärdering och utveckling av undervisning Starka sidor, utvecklingsutmaningar och visioner när det gäller den egna undervisningen Andra pedagogiska meriter 4. Förvaltningsuppgifter och annan verksamhet Se HU:s instruktioner för universitetsportolio: Åbo Akademi University - Domkyrkotorget Åbo
7
Innehåll i undervisningsportfolion
undervisningsfilosofi och –etik Vad är min uppfattning om in- och utlärande, studenternas roll? Vd är bra kvalitet i undervisning? Vad är mina målsättningar i min undervisning? Hur syns min undervisningsfilosofi i min undervisning? Hur bemöter jag studerande? undervisningsanställningar/undervisnings- och handledningserfarenhet/undervisningsspråk Vad, när och vem har jag undervisat? Hur har jag utvecklats till den lärare jag är idag? självvärdering av den egna undervisningen och samspelet i undervisningsgemenskapen utvärdering av undervisning, feedback av studerande och kolleger läromedel, pedagogiska publikationer, artiklar och föredrag Se HU:s instruktioner för universitetsportolio: och OY: Åbo Akademi University - Domkyrkotorget Åbo
8
Innehåll i undervisningsportfolio forts.
pedagogisk utbildning universitetspedagogisk aktivitet och utveckling av undervisning deltagande i undervisningens planering och utvärdering, undervisningsexperiment/-projekt och rapportering av dessa, beskrivning av undervisnings- och examinationsmetoder, användning av IT i undervisningen mm. internationalisering, internationella relationer inflytande i samhället Kontakter till arbetslivet, popularisering av vetenskap, expert-framträdanden pris, stipendier och andra utmärkelser förtroendeuppdrag, medlemskap i arbetsgrupper och kommittéer annan verksamhet med anknytning till undervisning visioner och utvecklingsplaner Åbo Akademi University - Domkyrkotorget Åbo
9
Om arbets-/undervisningsfilosofi
Människo-, inlärnings- och kunskapssyn Hur lär sig mina kursdeltagare? Hurudan slags aktiviteter vill jag erbjuda? Hurudana arbetssätt/-metoder vill jag ha i mina kurser? Hurudan atmosfär på kursen? etc Målet med det egna arbetet/den egna undervisningen Angreppssätt på innehållet (undervisning) Arbetssätt/-metoder (undervisning) Vad är hög kvalitet i mitt arbete/min undervisning? Kan man på basen av den slags fortbildning jag deltagit i se vad jag betonar i mitt arbete? Har vissa fortbildningar/moduler i utbildningen påverkat mitt angreppssätt på arbetet? Åbo Akademi University - Domkyrkotorget Åbo
10
Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
Exempel på portfolion Länkar till exempel på portfolion: Se t.ex. Åbo Akademi University - Domkyrkotorget Åbo
11
Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
Exempel: Syftet med en ope.fi-portfolion dokumentation av den egna kompetensen för att klargöra egna intressen och utvecklingsbehov ett slags intyg över utvecklingsarbete ett av underlagen för utvecklingssamtal ett sätt att visa på hela personalens kunskaps- och färdighetsnivå underlag för ömsesidigt utbyte av erfarenheter på enheten Åbo Akademi University - Domkyrkotorget Åbo
12
Deltagande i ope.fi-kurser
Exempel på produktioner Utvärdering av de egna färdigheterna Kursmodul 1. Att komma igång med nätkurser/Kursplanering Uppläggning av nätkurser Aktivering och examination på nätet Handledning på nätkurser Minikonferenser om kursutveckling o.dyl. Kursmodul 2. Innehållsproduktion Användningen av Blackboard eller Moodle Webbdesign, textbehandling och presentationsprogram. Informationssökning och källkritik Upphovsrätt Produktion av ljud-, bild- och videomaterial för undervisningen Minikonferenser om kursutveckling Kursmodul 3. Att genomföra kurser Pedagogiska metoder och angreppssätt (PBL, samarbetsinlärning, kollaborativt lärande, inlärningsstilar mm) Videokonferens Nätkommunikation Minikonferenser om kursutveckling Exempel på användningen av olika tekniker i undervisningen eller annan virtualiseringsverksamhet - kurs gjord i Blackboard eller Moodle - digitalt undervisningsmaterial - artikel, undervisningsmaterial eller motsvarande om IT i undervisningen - plan för nätkurs eller tillämpning av pedagogisk metod i nätkurs eller produktion av nätundervisningsmaterial - dokumentation av handledning på nätkurs Kartläggning av färdigheterna ( Rapport som innehåller: - datum för genomförd kartläggning av färdigheterna - reflektion över vad du fått ut av de för dig viktigaste ope.fi-kurserna du deltagit i - pedagogisk grundsyn - beskrivning av hur du använder eller kunde använda IT i undervisningen - dina utvecklingsbehov vad gäller användningen av IT i undervisningen Omfattning: För varje sp krävs deltagande i 12 h närstudier. I portfolion bör finnas kurser från alla tre kursmoduler ovan (Kursplanering, Innehållsproduktion, Att genomföra kurser). Omfattning: För varje sp krävs tillämpningar av två-tre tekniker, programvara eller motsvarande. Omfattning: Rapporten bör omfatta ca en sida (ca 500 ord).
13
Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
Teknik portfolio-programvara? Synligt för alla – tillgängligt vettigt för en själv På egen åa-webbområde: ex. web.abo.fi/~tforslun/portfolio/ Finns template enligt ÅA:s grafiska rekommendationer (finns alltså här: \\web\www\temlate) Grundportfolion på hemområde/hårdskiva med bra struktur Blogg Ex. blogger eller wordpress > Bloggar Åbo Akademi University - Domkyrkotorget Åbo
14
Steg-för-steg mot färdig portfolio...
Se till att ditt CV är uppdaterat För grundportfolion: Gör en struktur på ditt hemområde där du sparar materialet och skriv rubriker på mellanbladen i en fysisk mapp Samla information/dokumentation om all relevant utbildning och fortbildning (datum, intyg, kursarbeten + reflektion se nedan) arbetserfarenhet (datum, beskrivning av vad man konkret gjorde, undervisningsmaterialet + utvärdering se nesan + reflektion se nedan) Gör en struktur för din visningsportfolio Reflektion: vad kan du tack vare dina arbeten och din utbildning > skriv ned det Skriv din undervisningsfilosofi Samla in utvärderingar av andra Gör självutvärdering Skriv ned utvecklingsplaner Då du deltar i kurser och fortbildningar: gör övningsuppgifter som stöder ditt portfolioarbete ...och sedan blir portfolio ju aldrig klar förstås, men det är ett roligt pågående arbete... Åbo Akademi University - Domkyrkotorget Åbo
15
En bra finländsk visningsportfolio
utvecklar kunnandet och personen är ett ärligt bevis och så detaljerat som möjligt dokumenterad baseras på grundportfolion beaktar yttre krav innehåller utvecklingsidéer framhäver individen ger vinkar och aha-upplevelser inte bara åt den som gör upp den utan också åt läsaren Källa: Asko Karjalainen Åbo Akademi University - Domkyrkotorget Åbo
16
Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
Länkar PORTFOLIO - yliopistotyön kehittämisen ja arvioinnin väline, Forskarförbundet Helsingfors universitets information om universitetsportfolio (på svenska): Oulun yliopisto, opetusportfolio : Se exempel på portfolion: Åbo Akademi University - Domkyrkotorget Åbo
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.