Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Effektivitet över huvudmannaskapsgränser
Frösundavik 7 maj 2015 Göran Stiernstedt
2
Uppdrag Nationell samordnare till utgången av 2015 Samordnaren ska:
”Ge förslag på åtgärder som kan vidtas på nationell, regional och lokal nivå för att säkerställa att professionernas tid, kunskap och engagemang används på bästa möjliga sätt i syfte att öka hälso- och sjukvårdens effektivitet”
3
Effektivitetsmatris 2013 Resultat 100 80 Fortsatt goda resultat, med en något ökande resursförbrukning 60 Danmark USA Önskvärd riktning Storbritannien 40 Tyskland Finland Frankrike Norge 20 Sverige 2013 Spanien Resurser 20 40 60 80 100 Önskvärd riktning
4
Aldrig haft mer resurser än idag. Real tillväxt 1-2%/år
Aldrig haft fler läkare Aldrig haft fler sjuksköterskor
5
Nationell läkarproduktivitet
Antal läkare Besök/år (milj) 17,2 21,3 28,1 Besök/läk/år Besök/läk/dag ,8 Fölster et al: Den sjuka vården 2,0, 2014
6
Vad gör den svenska vårdpersonalen?
Utredningsuppdraget Vart är vi på väg? Vad gör den svenska vårdpersonalen?
7
”Sitter vid datorn hela dagen och administrerar”…
Vad gör personalen ”Sitter vid datorn hela dagen och administrerar”… med ”Värdelösa IT-system”
8
Administration ”Yttre fiende” men…..
9
Administration forts. … vi har alla bidragit Statliga överenskommelser
SKL Statliga myndigheter Landstingsledning Verksamhetsledning på alla nivåer Professionerna
10
All onödig administration verkar komma uppifrån!
11
Exemplet väntetider på akuten
Ökande problem – definitivt åtgärdbart Departementet ger uppdrag till SoS SoS ger föreskrift om ytterligare mätningar – diagnos, ledtid mm. Administrationen ökar, men… står administrativa insatsen i relation till nyttan? och vem kan åtgärda problemet? Hur bryter man ovanstående typ av beteende?
12
Vårdens administrationsproblematik
Administrationsproblematiken kan inte isoleras! Styrnings- och kulturfråga Informatikfråga – dokumentera smart IT – fråga – smarta system Arbetssätt/arbetsorganisation – vem gör vad?
13
Administrationsproblematiken
Administrationsproblematiken kan inte isoleras! Styrnings- och kulturfråga Informatikfråga – dokumentera smart IT – fråga – smarta system Arbetssätt/arbetsorganisation – vem gör vad?
14
Generell samhällstrend – gäller inte bara vården!
Styrning - trender Ökad kontroll Ökad detaljstyrning Generell samhällstrend – gäller inte bara vården!
15
Vårdcentral 17 indikatorer för 3% av omsättningen.
Ca 10 indikatorer direkt relaterade till medicinska beslut ”Vi är numera tre i rummet – patienten, doktorn och beställaren”
16
Bristande engagemang i mötet
Känsla av utbytbarhet ”Vi litar inte på er” Styrning rakt in i mötet Styrning i stället för stöd
17
Utgångspunkter Utgå från mötet mellan personal – patient
Framtidens möte – inte bara traditionella besök. Mail, sociala medier, telemedicin mm.. Hur uppstår energi och engagemang i mötet? Hur stödjer ”systemet” mötet bäst? Terminologi – stöd i st f styrning, t.ex. kunskapsstöd i st f kunskapsstyrning.
18
Tänk efter….. Vad händer i mötet pga mitt förslag?
Ökar administrationen? Sänder jag rätt signaler? Lägger jag mig i nåt som jag inte borde lägga mig i?
19
Mäta till leda eller mäta för att leda
Vi ska inte sluta mäta, men… mätningarna är främst till för det patientnära förbättringsarbetet – inte för kontroll! Ju högre upp i organisationen desto sämre kompetens att utvärdera Dock finns rimliga krav att visa vad som levereras. Vårda professionernas engagemang i kvalitetsregistren
20
Administrationsproblematiken
Administrationsproblematiken kan inte isoleras! Styrnings- och kulturfråga - nytta kontra resursinsats Informatikfråga – dokumentera smart IT – fråga – smarta system Arbetssätt/arbetsorganisation – vem gör vad?
21
Informatik Typexempel - dubbeldokumentation
Ledningsfråga på alla nivåer Dokumentationspolicy på alla nivåer bör vara krav Led i det lokala förbättringsarbetet! Nationellt arbete med standardiserad dokumentation i nära samverkan med professionerna – vem tar ledartröjan? Kräver pengar dessvärre.
22
Administrationsproblematiken
Administrationsproblematiken kan inte isoleras! Styrnings- och kulturfråga - nytta kontra resursinsats Informatikfråga – dokumentera smart IT-fråga – smarta system Arbetssätt/arbetsorganisation – vem gör vad?
23
IT/e-hälsa Nationellt grepp nödvändigt – vem tar ledartröjan?
Många bra initiativ, men samordning saknas Pengar? Ingen fråga där professionerna är mer överens om behovet av nationell samordning!
24
Administrationsproblematiken
Administrationsproblematiken kan inte isoleras! Styrnings- och kulturfråga - nytta kontra resursinsats Informatikfråga – dokumentera smart IT – fråga – smarta system Arbetssätt/arbetsorganisation – vem gör vad?
25
Effektivare sjukvård Den största potentialen till effektivisering finns i arbetssätt/arbets-organisation
27
Vi har gott om pengar i systemet!
28
Problemet idag Patienter som behöver fortsatt vård och omsorg blir kvar onödigt länge i slutenvård innan primärkommunala insatser tar vid. inte god vård bidrar till överbeläggningsproblematiken samhällsekonomiskt onödigt dyrt inte effektiv vård
29
Betalningsansvarslagen
Inte primärt en fråga om dagar och ersättningsnivåer! En fråga om kvalitet och patientsäkerhet En fråga om arbetssätt En fråga om samverkan mellan kommuner och landsting
30
Lagens konstruktion stimulerar till ”tvåpartstänk” när det i verkligheten är tre parter
sluten vård Primärkommun öppen vård/PV
31
Lagens konstruktion stimulerar till ”tvåpartstänk” när det i verkligheten är tre parter
sluten vård Primärkommun öppen vård/PV -vårdplanering, hur och när -logistik (tex hjälpmedel) - medicinlistor -överlämnande av medicinskt ansvar - pv ”koll” på sin patient samspel pv kommun SIP!
32
Lag om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Obligatoriskt avtal landsting-kommun. Huvuddelen av lagen dispositiv. Avtalet bör vara vidare än utskrivningsproblematiken. Inskrivningsmeddelande <24h 3 fristdagar. Kalenderdagar Högre belopp – SEK Fasta vårdkontakten (ÖV) kallar till vårdplanering. < 3 dagar efter utskrivning. Psykiatri=somatik
33
Kommun - landsting Avtal mellan huvudmännen bör inte bara omfatta utskrivningsprocessen! Gemensamma uppdraget att tand hand om de mest sjuka. Vårdens svåraste uppdrag… men inte det mest glamorösa eller prestigefyllda!
34
Lyckade exempel, kommun - landsting
Litet sjukhus (ofta nedläggningshotat) Sjukhusläkare verkar utanför sjukhuset Nära samvekan sjukhus- primärvård – kommun Tar tid! hänger på personer. Ledningens stöd!
35
Lyckade exempel kommun - landsting
Alla vinnare! Gemensamt uppdrag Prestigelöshet Inse att medborgarna inte bryr sig vem som betalar! Kräver inte mer resurser, men.. effektiviserar resursutnyttjandet.
36
Samverkan kommun - landsting
Glöm inte ekonomer, jurister och revisorer! Medelkommunen för liten för effektivt samarbete. Kommunerna behöver klustras!
37
Är nuvarande resursfördelning primärvård – sjukhusbunden vård optimal?
Att fundera på….. Är nuvarande resursfördelning primärvård – sjukhusbunden vård optimal?
38
Primärvården Allmläk/ Andel 1000 inv. allm.läk Danmark 0,73 21% Finland 1,02 33% Nederl. 1,26 43% Norge 0,81 20% Sverige 0,63 17% UK 0,80 30%
39
Indikationer Utbyggd primärvård ger friskare befolkning (?)
Utbyggd primärvård ger mer rättvis fördelning av vård (efter behov) (?) Högre andel primärvård ger lägre kostnader (?) Högre andel primärvård ger högre produktivitet (?)
40
Att fundera på….. Är nuvarande resursfördelning primärvård – sjukhusbunden vård optimal? Vad är primärvård? Vad är primärvårdens uppdrag i framtidens sjukvård?
41
Strukturfråga Sverige behöver ett arbete på all nivåer kring:
Vad är primärvård? Mindre ”kunna allt” och mer koordination? Vad är primärvårdens uppdrag i framtidens sjukvård? Hur stötta kommunerna? Hur får vi ut sjukhusspecialisterna?
42
Tack!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.