Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Sponsor: Black Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet:
Versionsnummer: Datum: Observera! Denna mall innehåller ett stort antal bilder. Det är inte meningen att dessa ska följas slaviskt. Klipp och klistra. Använd de bilder som stödjer ditt projekt. Lägg gärna till andra saker du finner viktiga. I mallen finns ett antal bilder av mer symboliks karaktär som främst har som avsikt att påminna dig om verktyg och tekniker som kan vara relevanta. Projektets titel Välj en tydlig och beskrivande titel som gör att man enkelt kan förstå vad projektet handlar om Sponsor: Black Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet:
2
DEFINIERA Bakgrund: Beskrivning av bakgrunden till det aktuella problemet samt en redogörelse för problemet och dess symtom. Figurer och foton kan ofta ge en tydlig bild. Tänk på ett en läsare/åhörare som inte är insatt skall förstå. Problemformulering: Tag fram en tydligt och klart problemformulering. Syfte och mål: Projektets huvudsakliga avsikt preciseras i ord (syfte). Inkludera gärna ett mätbart mål om möjligt. Avgränsningar: Specificera sådant som inte ingår i det aktuella projektet.
3
DEFINIERA Möjlig avkastning: Ekonomiskt, kundrelaterat och/eller medarbetarrelaterat. Anges kvantitativt och/eller kvalitativt. Denna kalkyl bör verifieras av verksamhetens controller/ekonom Business Case: Varför är projektet viktigt att genomföra? Varför bör projektet omgående genomföras? Hur påverkar projektet verksamhetens resultat, mål och framgång?
4
DEFINIERA Tidsplan: - Bryt ned de tänkta arbetet I delaktiviteter och tidsätt dessa. - Beskriv detta i lista eller Gantschema. - Tidsplanen skall regelbundet följas upp och uppdateras vid behov.
5
Resursbehov: (Erforderlig tid och andra resurser)
DEFINIERA Resursbehov: (Erforderlig tid och andra resurser)
6
DEFINIERA Riskanalys med förslag till åtgärder: (Gällande projektets genomförande) Eventuell kommunikationsplan: - Behöver projektets existens kommuniceras till berörda medarbetare? - Vilken information bör gå ut och hur skall detta ske? - Krävs löpande kommunikation under projekttiden? Använd intressentanalys, kraftfältsanalys och/eller miniriskmetoden efter behov
7
DEFINIERA ”Voice of the Customer” Förekommande kunder: - Vilka påverkas av det aktuella problemet internt och externt Behov och förväntningar hos respektive kund: - Vilka behov och förväntningar finns hos de identifierade kunderna gällande det aktuella problemet. - Vid behov bör relevant kundundersökning (intervju, enkät, fokusgrupp, etc) genomföras. - Vilka av dessa faktorer är relevanta att beakta i problemlösningsarbetet. - Sträva efter att betrakta det aktuella problemet ur ett kundperspektiv.
8
SIPOC (Övergripande processbeskrivning med kunder och leverantörer)
DEFINIERA SIPOC (Övergripande processbeskrivning med kunder och leverantörer) Leverantörer Input Process Output Kunder ______________
9
DEFINIERA Eventuellt flödesschema: - Krävs ofta om arbetet i bakomliggande process är oklart eller förekommer i många olika varianter.
10
Critical to Quality (CTQ) Projektets Y
MÄTA Identifiering av projektets kritiska faktorer: - Den eller de faktorer som projektet har för avsikt att förbättra. - Mätbarhet eftersträvas om möjligt. Critical to customer Critical to process Critical to compliance Critical to Quality (CTQ) Projektets Y
11
MÄTA Specificera aktuella mätetal: - Vanligen kvantitativa mått men kan även utgöras av kvalitativa storheter. - Baseras på identifierade CTQ och Y Specificera aktuell mätmetod: Specificera aktuell nivå (baseline) och målnivå:
12
MÄTA MÄTPLAN Vad skall mätas? Hur skall det mätas? (mätteknik, urvalsmetod, urvalsstorlek, mätperiod, etc) När skall det mätas? Vem skall mäta? Hur skall data dokumenteras? Riskanalys gällande mätningen
13
Test av mätmetod, MSA och/eller riskanalys:
MÄTA Test av mätmetod, MSA och/eller riskanalys:
14
Alternativ faktainsamling (t ex Värdeflödesanalys):
MÄTA Alternativ faktainsamling (t ex Värdeflödesanalys):
15
MÄTA Insamlad data/fakta: - Redovisning av insamlad kvantitativ och/eller kvalitativa data /data som är relevant att inkludera i denna chart.
16
Se boken “Ständiga förbättringar” av Lars Sörqvist
ANALYSERA Val av relevant analysmetod för det aktuella problemet: (Baserat på problemtyp, situation och erfarenhet) SYSTEMBEROENDE PROBLEM INDIVIDBEROENDE Analytisk problemlösning Innovativ problemlösning Ofrivilliga fel Metodfel Medvetna fel Kommunikationsfel Kvantitativ problemlösning Kvalitativ problemlösning Felsäkring Best-practice-studie Se boken “Ständiga förbättringar” av Lars Sörqvist
17
ANALYSERA Identifierade hypoteser gällande tänkbara orsaker (x): (Vanlig analysmetod) Y Huvudorsak Orsak
18
Fastställande av mest signifikanta grundorsaker:
ANALYSERA Fastställande av mest signifikanta grundorsaker:
19
ANALYSERA Analys – upplägg, plan och genomförande: - Behov av kompletterande data, t ex om problemets orsaker (x) - Valda tillvägagångssätt och upplägg av projektets analys - Användning av analysverktyg - Eventuell plan för analysen
20
ANALYSERA Analysresultat: - Klipp in relevanta Minitabdiagram eller annat av värde efter behov. - Kommentera analys och dragna slutsatser med förklarande text. - Placera dessa bilder på relevanta platser i denna presentation så läsaren/åhöraren förstår arbetets logiska gång.
21
Identifierade tänkbara lösningar:
FÖRBÄTTRA Identifierade tänkbara lösningar:
22
FÖRBÄTTRA Val av lösning:
23
Verifiering och test av lösning: Riskanalys (FMEA) gällande lösningen:
FÖRBÄTTRA Verifiering och test av lösning: Riskanalys (FMEA) gällande lösningen:
24
Precisering och beskrivning av vald lösning:
FÖRBÄTTRA Precisering och beskrivning av vald lösning:
25
FÖRBÄTTRA Genomförandeplan Tillvägagångssätt Tidsplan Budget Ansvar Riskanalys gällande genomförande Uppföljning av genomförande
26
Verifiering av initiala resultat:
FÖRBÄTTRA Verifiering av initiala resultat:
27
STYRA Identifierat behovet av säkring och styrning: - Vilken risk finns att den implementerade lösningen och uppnådda resultat inte blir bestående? - Finns det områden som är särskilt kritiska? - Vad kan vi göra för att säkra resultatet? - Kan felsäkring tillämpas? Metodik för kontinuerlig uppföljning och styrning: - Kvantitativ uppföljning - Kvalitativ uppföljning
28
STYRA Överlämnandeplan - Hur överlämnandet skall ske till ”linjen” då projektet avslutas. - Klargörande av ansvar. - Uppföljning. - Riskanalys.
29
STYRA Uppnådda resultat: - Uppfyllande av projektets syfte och mål Uppnådd avkastning: Ekonomiska effekter Kundeffekter Medarbetareffekter
30
STYRA Viktiga erfarenheter: - Vad har vi lärt oss genom projektet? - Hur fungerade Sex Sigma-metodiken och använda verktyg? - Vad gjorde vi bra och vad skulle vi gjort annorlunda (efterklokhet)? Förslag till förbättring av Sex Sigma-programmet:
31
STYRA Möjligheter att sprida resultatet till andra enheter: - Kan den aktuella lösningen komma någon annan i verksamheten till godo? - Finns det liknande problem? Förslag på framtida Sex Sigma-projekt: - Idéer och problem som vi stött på under arbetet som borde hanteras.
32
STYRA Intern marknadsföring: (Hur synliggörs och kommuniceras projektets framgångar)
33
STYRA Projektets avslutande: - Faktorer som bör beaktas. - Saker som återstår att göra. - Praktiska aspekter gällande avslutandet. - Annat av värde Sponsorns godkännande: _______________________ Sponsor _______________________ Datum
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.