Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

MIK-projekt Grundlärarutbildningen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "MIK-projekt Grundlärarutbildningen"— Presentationens avskrift:

1 MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Studenter/Elever Lärarstudenter Grundskoleelever/Gymnasieelever MIK-projekt Grundlärarutbildningen Förbereda studenter för deras framtida arbete med elevers Medie- och informationskunnighet (MIK) Hur? Utveckla lärares (högskolelärares och VFU-handledares) och bibliotekariers (högskole- och skolbibliotekariers) MIK Utveckla samarbetsformer och mellan lärare (högskolelärare och VFU-handledare) och bibliotekariers (högskole- och skolbibliotekariers) ? Inspirationsdag hösten 2015 där skol- och gymnasiebibliotekarier kan delta eller kanske bidra med sina MIK-kunskaper? Jag ska presentera ett projekt som kommer att starta till hösten I sin linda. Sliden Handlar om grundlärarstudenter på HKR och hur man – bland annat i deras Verksamhetsförlagda del av utbildningen - kan förbereda dem för yrkeslivet: Förbereda studenter för deras framtida arbete med elevers Medie- och informationskunnighet (MIK) Hur? Utveckla lärares (högskolelärares och VFU-handledares) och bibliotekariers (högskole- och skolbibliotekariers) MIK Utveckla samarbetsformer och mellan lärare (högskolelärare och VFU-handledare) och bibliotekariers (högskole- och skolbibliotekariers) ? Inspirationsdag hösten 2015 där skol- och gymnasiebibliotekarier kan delta eller kanske bidra med sina MIK-kunskaper? Grundskolesammanhang, men samarbetsmodellen skulle lika gärna kunna gälla Gymnasiet. Bakgrunden är att vi har haft ambitionen att jobba med studenters yrkesmässiga informationskompetens, ofta fokuseras enbart den akademiska informationskompetens (hur söker, samlar och värderar man vetenskaplig information) och den yrkesmässiga IK:n glöms bort (exempelvis hur man hittar relevant lektionsmaterial, basic källkritik på nätet, vilka facktidskrifter är intressanta i min yrkesutövning, finns det diskussionsforum som är relevanta etc) I och med MIK kom ett gyllene läge: Med lärare blir den yrkesmässiga IK:n extra intressant: Hur man integrerar skolbiblioteket/gymnasiebiblioteket som pedagogisk resurs i undervisningen Genom att man på ett systematisk sätt försöker implementera MIK i lärarutbildningen får vi på sikt högskoleförberedda elever vad gäller MIK ; (Ju äldre eleverna är desto mer smälter den yrkesmässiga och akademiska IK:n ihop då ju faktiskt gymnasieelever börjar nosa på vetenskaplig information och hur man skriver en akademisk text) Ett metaperspektiv kommer in där man kommer in på frågor om hur man bäst undervisar i IK, IK-didaktik Genom en sådan här samarbetsmodell hoppas vi det kommer: Stärka samarbetet mellan gymnasielärare (VFU-handledare) och gymnasiebibliotekarier Stärka samarbetet mellan blivande gymnasielärare och gymnasiebibliotekarier - nyutexade lärare som är medvetna om MIK vilket förhoppningsvis innebär ett självklart samarbete med bibliotekarien som pedagogisk resurs Stärka samarbetet mellan högskolebibliotekarier och skolbibliotekarier/gymnasiebibliotekarier och på sikt bättre förbereda eleverna för högskolestudier _________________________________________________________________________________ MIK är framtaget av UNESCO till institutioner som bedriver lärarutbildning. I UNESCOs ramverk för lärare och lärarutbildning (Wilson & Grizzle (2013) framgår att en del av syftet är att: Stärka eleverna i deras förmågor till självständigt lärande och ge dem insikter i hur man lär och därmed förberedas för ett liv som demokratisk medborgare. Ovanstående bild avser att visa på de olika delar som inbegrips i begreppet MIK. Den delen av MIK som är i fokus i denna del av projektet är särskilt utvalda delar av Informationskunnighet samt Mediekunnighet. Då MIK till skillnad från IT och IKT utvidgar informationsbegreppet till att innefatta hur man söker, analyserar och värderar denna tangeras detta även bibliotekariers kompetensområde, varför bibliotekarier på både högskole- och grundskolenivå också bör involveras i projektet. Informationskunnighet handlar om att studenter/elever ska kunna: Definiera och beskriva informationsbehov, söka och använda information, bedöma information, sortera information, använda information på ett etiskt hållbart sätt, förmedla information, använda IKT-färdigheter för att processa information. Mediekunnighet handlar om att studenter/elever ska kunna: förstå mediernas roll och funktion i ett demokratiskt samhälle, att veta vilka förutsättningar som krävs för att medier ska kunna uppfylla sina funktioner, kunna kritiskt värdera medieinnehåll utifrån mediernas funktioner, förmåga att använda medier för att kunna uttrycka sig och delta i den demokratiska rocessen, använda färdigheter som krävs för att producera eget medieinnehåll.  Lärare Högskolelärare Grundskollärare/Gymnasielärare (VFU-handledare/mentorer) Bibliotekarier Högskolebibliotekarier Skolbibliotekarier/Gymnasiebibliotekarier


Ladda ner ppt "MIK-projekt Grundlärarutbildningen"

Liknande presentationer


Google-annonser