Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

principer för samverkan om smartare miljöinformation

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "principer för samverkan om smartare miljöinformation"— Presentationens avskrift:

1 principer för samverkan om smartare miljöinformation
Naturvårdsverket

2 Naturvårdsverket är utsedd till utvecklings- myndighet 2016-2018 för smartare miljöinformation
”miljöinformation är en strategisk resurs i samhället, för företag, individ och myndighet” Mål: förbättra tillgängliggörandet av miljöinformation Syfte: ökad användning av miljöinformationen bidra till att möta klimatutmaningen och nå de nationella miljökvalitetsmålen och generationsmålet Ska sträva efter att sätta medborgaren och företagaren i centrum och främja öppen och datadriven innovation

3 Naturvårdsverket är utsedd till utvecklings- myndighet 2016-2018 för smartare miljöinformation
”miljöinformation är en strategisk resurs i samhället, för företag, individ och myndighet” Mål: förbättra tillgängliggörandet av miljöinformation Syfte: ökad användning av miljöinformationen bidra till att möta klimatutmaningen och nå de nationella miljökvalitetsmålen och generationsmålet Ska sträva efter att sätta medborgaren och företagaren i centrum och främja öppen och datadriven innovation Uppdraget slutredovisas i februari – då arbetar Naturvårdsverket på ett nytt sätt och samverkar med andra i forum som är beständiga över tid!

4 Nio förändringsmål för hållbar samverkan om miljöinformation
Aktörer har integrerat digitalisering i sina ordinarie verksamhetsprocesser Alla har rätt miljöinformation för att kunna göra smarta miljöval Allmänhet och företagare upplever interaktionen med myndigheter som enkel och smidig Allmänheten har insyn i och kan delta i myndighetsprocesser Beslutsfattare på alla nivåer har rätt miljöinformation för att möta de stora samhällsutmaningarna Handläggare har rätt miljöinformation i sina ordinarie verksamhetsstödsystem Innovatörer tänker och gör nytt baserat på miljöinformation Myndigheter samverkar digitalt, har effektiva verksamhetsprocesser och rättssäker informationshantering Myndigheter återbrukar modeller, mönster, lösningar och information från EU, offentlig förvaltning och civila aktörer

5 Vägledande förändringsprinciper - förutsättning för den samverkan som krävs för att gå i riktning mot förändringsmålen ”något att hålla sig i” ”hjälper oss att hålla kursen”

6 Vägledande förändringsprinciper (version 0.3)
Första arbetsversion, kommunicerades i juni 2017 och har diskuterats i olika forum Vägledande förändringsprinciper (version 0.3) Den myndighet som fattar ett beslut ”äger” informationen om och i beslutet - och ansvarar för dess hantering (att uppdatera och tillgängliggöra för dem som har rätt att ta del av informationen) Information ska merutnyttjas för flera syften Informationsutbyte mellan myndighet/myndighet, myndighet/privatperson, myndighet/annan organisation ska ske genom digital samverkan Allmänhetens/företagarens behov ska stå i centrum Utveckling och förvaltning av lösningar ska ske utifrån ett helhetsperspektiv och ha sin grund i berörda myndigheters utpekade ansvar och befintliga stöd Vid all informationshantering i och mellan myndigheter ska miljöinformation spridas till allmänheten via internet - med beaktande av regelverket för skydd av sekretessbelagda uppgifter och personuppgifter Allmänheten och företagare ska lämna en uppgift en gång, till en myndighet. Därefter ska denna uppgift återanvändas av myndigheter som har rätt till den, istället för att begäras in på nytt

7 26/1 hölls ett webbinarium om vägledande förändringsprinciper
53 personer/grupper var uppkopplade. Länk till inspelningen:

8 Efter webbinariet har vi arbetat vidare utifrån de olika inspel vi fått

9 Nuläget - Vad tänker Naturvårdsverket om principerna?
Vi vill att principerna ska vara: vägledande mot de inriktande förändringsmålen lika giltiga under hela förändringsresan användbara för förändring både mellan och i våra organisationer spårbara till ett större sammanhang få till antalet (max 10) krispiga och korta till sin formulering något krävande - inte självklara, inte orimliga, men lite jobbiga ett mind-set och en hjälp för att göra svåra vägval samt ha: förklarande beskrivningar

10 …och processen att ta fram dem?
Vi vill att processen ska vara: tydlig transparent förutsägbar spårbar ”återbrukad” från arbetet med förändringsmålen

11 Principerna i ett större sammanhang
UNFCCC CBD Århuskonventionen Klimatmålen INSPIRE IED MCPD A&HD eGovernment Action Plan New EIF Tallinn Declaration GDPR eIDAS PSID E-Förvaltnings- strategin eSam:s Principer Digitaliserings-strategin Miljömålen Nya Kommunallagen Nya Förvaltningslagen Nya OSL UNFCCC = klimatkonventionen Århuskonventionen om allmänhetens rätt till miljöinformation, rätt till deltagande i myndigheternas processer och rätt till rättslig prövning av myndigheternas beslut. CBD = konventionen om biologisk mångfald A&HD = Art- och habitatdirektivet IED = Industriemissionsdirektivet MCPD = Direktivet om medelstora förbränningsanläggningar INSPIRE = Direktivet om upprättande av en infrastruktur för rumslig information i Europeiska gemenskapen GDPR = EU:s dataskyddsförordning eIDAS = EU:s förordning om elektronisk identifiering och betrodda tjänster för elektroniska transaktioner PSID = Direktivet om vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn OSL = Offentlighets och sekretesslagen eGovernment Action Plan (eGAP) = EU:s strategiska styrning av digitaliseringen av offentlig sektor (fokus förändring av myndigheter) EIF = EU:s ramverk för interoperabilitet (fokus tjänster) Tallinn Declaration = Ministerdeklaration där EU:s medlemsstater bejakar eGAP och EIF och lovar insatser fram till Innehåller principer för användarcentrerad utveckling och användning av tjänster. (fokus tjänster) E-förvaltningsstrategin = ”Med medborgaren i centrum”, svensk strategi från 2012. Digitaliseringsstrategin = ” För ett hållbart digitaliserat Sverige - en digitaliseringsstrategi”, svensk strategi från Innehåller vision, mål, delmål… eSams principer = Nationella principer för digital samverkan. Under omarbetning…

12 Principerna i ett större sammanhang
UNFCCC CBD Århuskonventionen Klimatmålen INSPIRE IED MCPD A&HD eGovernment Action Plan New EIF Tallinn Declaration GDPR eIDAS PSID Hur ska vi få det att hända utifrån våra behov? E-Förvaltnings- strategin eSam:s Principer Digitaliserings-strategin Miljömålen Nya Kommunallagen Nya Förvaltningslagen Nya OSL

13 Naturvårdsverkets förslag till version 0.4
Verksamhetsansvarig myndighet ansvarar för att hantera sin information Information ska vidareutnyttjas för flera syften Informationsutbyte myndigheter emellan och med andra aktörer ska ske digitalt Ärenden ska hanteras digitalt och vara möjliga att följa över myndighetsgränser Utveckling ska ske ur ett helhetsperspektiv Utveckling ska ske utifrån fördelat verksamhetsansvar Miljöinformation ska spridas till allmänheten via internet En uppgift en gång Tänk tjänsteorienterat Tänk om, tänk nytt Strukturera informationen

14 UNDER ARBETE Princip 1 Verksamhetsansvarig myndighet ansvarar för att hantera sin information Beskrivning: Verksamhetsansvarig myndighet ansvarar för att identifiera, förteckna, klassa, lagra, skydda, tillgängliggöra, sprida, gallra och bevara sin information. Myndigheten kan lägga ut hanteringen som ett uppdrag på en annan aktör – men inte avsäga sig ansvaret. Spårbarhet: Legalitetsprincipen, OSL, PUL, AL, FL, TF m fl Klassa: säkerhetsklass (biträden/leverantörer), skyddsklass (uppgifter) Skydda: uppgifter med betydelse för rikets säkerhet, sekretessbelagda uppgifter, känsliga personuppgifter, personuppgifter, uppgifter om fällande domar och överträdelser Förteckna: förteckning över personuppgiftsbehandlingar, arkivförteckning, PSI-förteckning Tillgängliggöra och Sprida: publikationer, arkiv, offentliga handlingar, offentlig information, geografisk miljöinformation, miljöinformation Legalitetsprincipen: Den offentliga makten utövas under lagarna (Kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform 1 kap 1§) Säkerhetsskyddslagen Säkerhetsskyddslag (1996:627) OSL Offentlighets- och sekretesslag (2009:400) AL Arkivlag (1990:782) FL Förvaltningslag (2017:900) TF Tryckfrihetsförordning (1949:105) E-plikt Lag (2012:492) om pliktexemplar av elektroniskt material PSI-lagen Lag (2010:566) om vidareutnyttjande av handlingar från … PUL Personuppgiftslag (1998:204)

15 UNDER ARBETE Princip 2 Information ska vidareutnyttjas för flera syften Beskrivning: Information som finns hos myndigheterna ska vidareutnyttjas för andra syften - så länge det inte rör sig om personuppgifter för vilka vidareutnyttjandet inte är förenligt med ändamålsbegränsningarna Spårbarhet: Once Only Principle, Åtkomst till registerinformation, PSI-lagstiftningen, Finalitetsprincipen Finalitetsprincipen: (the finality principle) – principen att personuppgifter enbart får användas för de ändamål som angavs när de samlades in. Det förutsätts att den person som uppgifterna handlar om har gett sitt samtycke till att upp­gift­erna registreras och informerats om vad de ska användas till. Fi­nal­i­tets­prin­cipen de­fi­ni­e­ras i Personuppgiftslagen, PUL, paragraf 9, punkt d (se denna länk), fast den kallas inte för fi­nal­i­tets­prin­cipen. Den är hårdare reglerad i Dataskyddsförordningen, men inte heller där under det namnet. – Påpekande: i engelskspråkig juridik står finality också för principen att vissa domslut är definitiva, och därför inte får ändras eller upphävas genom utslag i andra instanser. Det kan också användas om principen att ett administrativt beslut inte får prövas i domstol förrän det har blivit fast­ställt i högsta administrativa instans.

16 UNDER ARBETE Princip 3 Informationsutbyte myndigheter emellan och med andra aktörer ska ske digitalt Beskrivning: Informationsutbyte med andra aktörer ska ske digitalt. Spårbarhet: Digital by Default, Digital Interaction

17 UNDER ARBETE Princip 4 Ärenden ska hanteras digitalt och vara möjliga att följa över myndighetsgränser Beskrivning: Myndigheterna ska ha digitala verksamhetsprocesser där ärenden går att följa i myndighetsgemensamma ärendekedjor. Spårbarhet: Digital by Default, Digital delivery of public services

18 UNDER ARBETE Princip 5 Utveckling ska ske ur ett helhetsperspektiv
Beskrivning: Utvecklingsinsatser ska se till det gemensammas bästa – och utvecklande samverkansaktörer ska ta höjd för att skapa verksamhetsnytta hos andra Spårbarhet: Egen HUR-princip

19 UNDER ARBETE Princip 6 Utveckling ska ske utifrån fördelat verksamhetsansvar Beskrivning: Utvecklingsinsatser ska genomföras av den samverkansaktör som har ett utpekat ansvar Spårbarhet: Legalitetsprincipen Legalitetsprincipen: Den offentliga makten utövas under lagarna (Kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform 1 kap 1§)

20 UNDER ARBETE Princip 7 Miljöinformation ska spridas till allmänheten via internet Beskrivning: Prioriterad miljöinformation (Art 7 pkt 2) ska aktivt spridas till allmänheten via internet – med säkerställande av skydd för personuppgifter och sekretess. Spårbarhet: Art 7 i direktivet om allmänhetens tillgång till miljöinformation (2003/4/EG), IED, MKBD m fl DIRECTIVE 2010/75/EU OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 24 November 2010 on industrial emissions (integrated pollution prevention and control) Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/52/EU av den 16 april 2014 om ändring av direktiv 2011/92/EU om bedömning av inverkan på miljön av vissa offentliga och privata projekt

21 UNDER ARBETE Princip 8 En uppgift en gång Beskrivning:
Allmänheten och företagare ska lämna en uppgift en gång, till en myndighet. Därefter ska denna uppgift återanvändas av myndigheter som har rätt till den, istället för att begäras in på nytt​. Spårbarhet: Once Only Principle

22 UNDER ARBETE Princip 9 Tänk tjänsteorienterat Beskrivning:
Utveckling ska ske i form av användning och byggande av återbrukbara tjänster - där återbruk går före byggande. Spårbarhet: Egen HUR-princip

23 UNDER ARBETE Princip 10 Tänk om, tänk nytt Beskrivning:
Digitalisera inte för digitaliseringens egen skull. Ta tillvara juridikens och teknikens möjligheter till att utforma nya processer som skapar värde - och till att lägga ned gamla som inte gör det. Spårbarhet: eGAP Vision, No Legacy Vision från eGovernment Action Plan : Senast 2020 ska offentliga förvaltningar och institutioner i Europeiska unionen vara öppna, effektiva och inkluderande. De ska tillhandahålla gränslösa, individanpassade, användarvänliga och obrutna digitala offentliga tjänster åt alla medborgare och företag i EU. De ska använda innovativa metoder för att utforma och tillhandahålla bättre tjänster som är anpassade till medborgarnas och företagens behov och önskningar. De ska utnyttja de möjligheter som den nya digitala miljön erbjuder för att underlätta sina kontakter med intressenter och med varandra. Ur eGovernment Action Plan : När kommissionen kontrollerar lagstiftningens ändamålsenlighet (Refit), i samband med sin översyn av det befintliga regelverket för den inre marknaden och/eller utarbetande av nya förslag, kommer den särskilt att granska interoperabiliteten och de vinster som kan uppnås genom en effektiv användning av digital teknik. Syftet är att undanröja onödigt komplexa, pappersbaserade eller dubblerade förfaranden (t.ex. flera olika kontaktpunkter, rapporteringsförfaranden, datautbyte eller systemkrav). No Legacy: Kommissionen kommer att analysera konsekvenserna av ett eventuellt införande av principen ”no legacy” (att förnya it-system och it-teknik efter en viss tid, för att hålla jämna steg med den snabba utvecklingen av villkor och teknik) inom offentliga förvaltningar.

24 UNDER ARBETE Princip 11 Strukturera informationen Beskrivning:
Den stora verksamhetsnyttan uppstår när information kan återanvändas och bearbetas. Att gå från pappershandlingar till ostrukturerade digitala PDF:er släpper inte loss den transformerande kraften. Spårbarhet: Egen HUR-princip

25 Det finns säkert fler principer som ännu inte fått plats…
”Börja smått, skala upp sen” ”Våga fråga” ”Se riktningen och hitta nästa steg” ??? ???

26 Vad händer härnäst?

27 Fortsatt process Workshop 16 mars Vi arbetar tillsammans med version 0.4. NV skickar ut version 0.4 för synpunkter mars: Fönster för inspel på version 0.4 Webbinarium 10 april kl Naturvårdsverket berättar hur långt vi kommit, vi testar version 0.X. Separat inbjudan kommer att skickas ut. Miljöinformationsrådet 17 april Diskussion om principer i version 0.X, ev. överenskommelse om version 1.0.

28 Synpunkter lämnas till Naturvårdsverket via digitaltforst@naturvardsverket.se senast 26 mars.


Ladda ner ppt "principer för samverkan om smartare miljöinformation"

Liknande presentationer


Google-annonser