Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nästa generation webbtidbok är behovsdriven

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nästa generation webbtidbok är behovsdriven"— Presentationens avskrift:

1

2 Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
Daniela Baccarini | Anders Ferrari

3 Inledning Kort om projektet Designarbetet Genomförandet
Problemområden och insikter Brukskvaliteter Designarbetet framåt Hur går vi vidare?

4 Kort om projektet Projekt: Behovsdriven tidbokning
Projektet ska under hösten 2018 leverera avstämt och godkänt koncept för tidbokning via 1177 Vårdguiden tillsammans med en plan för genomförande under kommande år. I uppdraget ligger även följande leveranser, under 2019: genomföra ändringar i tjänstekontrakt samt tidbokningstjänsterna inom 1177 Vårdguiden erbjuda bättre stöd till tidbokning för telefonsjuksköterskor på Vårdguiden på telefon förbättra stödet för digitala kallelser via 1177 Vårdguiden Nationella TK för tidbokning togs fram 2010 och har därefter genomgått några mindre förändringar. Tjänsten tidbokning i MVK lanserades innan dess. Det är dags för nästa steg inom tidbokning via 1177. -- Teknisk och organisatorisk problembild: Många verksamhetssystem är i upphandling, och därmed trögrörliga Ändringar i källsystem och integrationer är kostsamma och trögrörliga Samtidigt som kraven på mer innehåll till de nationella tjänsterna är högt, & förväntningar och konkurrensen ökar för privata leverantörer Arbetet bygger på samförstånd och överenskommelse då det är många parter som är inblandade och det saknas tydliga mandat för att leda och styra. Vi vet att vården inte är standardiserad över VG-gränser. -> Vi tror det finns ett stort behov av ett gemensamt och tydligt koncept för tidbokning via 1177 Vårdguiden som alla parter strävar mot. Behov av ett koncept för tidbokning via 1177 Vårdguiden Hur borde det fungera Hur blir det ett bra stöd för invånaren och ett bra stöd för verksamhetsutveckling inom vården! Med ett sånt koncept så kan alla inblandade parter: Ta långsiktiga investeringar Göra medvetna avsteg pga kortsiktiga behov -> Så vad kommer då konceptet att innehålla? Projektet ingår i programmet för Första linjens vård Leveranser och planering kan komma att justeras I slutet av oktober har vi en uppdatering av projektets uppdrag och leveranser

5 Genomförandet Behovsfångst - intervjuer, observationer och användarhetsutvärderingar Region Halland 23 intervjuer medarbetare 3 intervjuer invånare Region Jönköpings län 19 intervjuer medarbetare 30 observationer och medhörning TSSK samt 4 intervjuer medarbetare Landstinget i Värmland 6 intervjuer medarbetare Stockholms läns landsting 6 intervjuer medarbetare 5 intervjuer invånare/patienter

6 Problemområden och insikter
INVÅNARE VÅRDPERSONAL Otydlighet Behovsinventering saknas Brist på bekräftelse Kortsiktig planering Brist på bokningsbara tider Varierande kunskap

7 Brukskvaliteter Vilka upplevelser vill vi att användarna ska ha?
Kort beskrivning av vad brukskvaliteter är Beskrivning av BKV som vi fångat hos användarna som är viktiga för webbtidboken

8 Designarbetet framåt Från designarbetet
Vi behöver fortsätta jobba behovsdrivet med hjälp av tjänstedesignmetoder. Både vid införande och utveckling av eTjänster E-hälsocoachprogrammet som är en del av det arbetet att öka kunskapen om tjänstedesignmetodik i landstingen för att ge stöd vid införandet av e- tjänsterna i vården Det finns påbörjade beskrivningar av målgrupper i form av porträtt samt flöden som beskriver en tänkt användning av tjänsten samt brukskvaliteterna ni hörde om tidigare.

9 Hur går vi vidare Synkronisering med programmet påbörjas i nästa vecka
Ev påverkan på projektets mål och leveranser kommuniceras senast i slutet av oktober Påverkar sannolikt hur vi ska jobbar med referensgrupper och expertgrupper. Inom projektet jobbar vi på som planerat tills dess att ny styrning från programmet kommer Jobba på som planerat innebär: Fortsätta formulera Koncept för tidbokning via 1177 genom att: Slå ihop kravanalys och behovsfångst som bedrivits under första delen av projektet. Beskriva konceptet visuellt Ny sammansatt aggregerande tjänst Teknikspåret Kallelser till 1177 …

10 Tack Daniela Baccarini [ daniela.baccarini@inera.se ]
Anders Ferrari [ ]


Ladda ner ppt "Nästa generation webbtidbok är behovsdriven"

Liknande presentationer


Google-annonser