Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
© ASPI Utbildning AB 2018
2
Utgångspunkt Förvänta er att minst 7 % av besökarna har någon slags NPF. Planera utifrån att behoven finns, vare sig ni ser dem eller ej. Utbildningen idag kommer… © ASPI Utbildning AB 2018
3
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Autism ADHD Tourette NPF finns hos både barn och vuxna, men tar olika uttryck Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar © ASPI Utbildning AB 2018
4
Tre varianter av ADHD Annorlunda uppmärksamhet och koncentrationsförmåga Eller hyperaktivitet / rastlöshet och impulsivitet Eller en kombination av 1 och 2 © ASPI Utbildning AB 2018
5
ADHD kan synas som: Kreativitet Tankspriddhet
Svårighet att passa tider Ogenomtänkta handlingar © ASPI Utbildning AB 2018
6
Autismtillstånd Ett annorlunda sätt att fungera socialt
Annorlunda perception Specialintressen © ASPI Utbildning AB 2018
7
Autism kan synas som: Rak, uppriktig och konkret kommunikation.
Känslighet för sinnesintryck, t.ex. lysrörsflimmer, ventilationsbrus, lukter. Ett stort behov av ”egentid” för återhämtning. © ASPI Utbildning AB 2018
8
En bra miljö Dämpad belysning Undvik flimrande lysrör, blinkande lampor, spotlights Tyst och lugnt Undvik onödiga ljud, använd ljuddämpande material © ASPI Utbildning AB 2018
9
Vad är viktigast? Lyft fram och synliggör den viktigaste informationen. Mindre viktig information kan vara ett tillval. © ASPI Utbildning AB 2018
10
Info om tillfälliga ändringar
Fåtöljerna har tillfälligt tagits bort pga [orsak]. Åter [datum]. Varning för störande ljud: Renovering pågår i huset [tidsperiod]. Vid evenemang utanför ordinarie öppettider gäller… Undvik otydligt språk! © ASPI Utbildning AB 2018
11
Smidig kommunikation: ADHD
Vissa har lättare för skriftlig kommunikation än muntlig. För andra är det precis tvärtom. Påminnelse-SMS är guld värt för alla med ADHD! © ASPI Utbildning AB 2018
12
Smidig kommunikation: Autism
Kommunicera hellre skriftligt än muntligt. Undvik kallprat. Säg det viktigaste först. © ASPI Utbildning AB 2018
13
Ge information: ADHD Ge info för ett steg i taget; Här och nu.
Stressfaktor: Att försöka hålla flera saker i huvudet. © ASPI Utbildning AB 2018
14
Ge information: Autism
Ge extra utförlig skriftlig info, i extra god tid. Stressfaktor: Att inte veta vad som händer. © ASPI Utbildning AB 2018
15
Vanliga bemötandefel Att tala till tonåringar och vuxna som om de vore småbarn. Att oombett börja tala extremt långsamt. Att behandla alla likadant. © ASPI Utbildning AB 2018
16
Lågaffektivt bemötande
Håll dig lugn. Ge utrymme (och en utväg, rent fysiskt). Undvik: Onödigt prat, kroppskontakt, andra stimuli. © ASPI Utbildning AB 2018
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.