Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Gemensamt ansvar – för bättre hälsa och vård
Patientkontrakt Gemensamt ansvar – för bättre hälsa och vård Patientkontrakt är en gemensam överenskommelse mellan vården och patienten som bidrar till bättre hälsa och vård. Bildens symbolik med handslaget som den gemensamma överenskommelsen vill signalera den mänskliga tryggheten och tilliten och tekniken som ett naturligt integrerat stöd till den.
2
”Patientmiljarden” Patientkontrakt Tillgänglighet
Gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare ökar samskapande, som ger bättre resultat för hälsa och vård. Tillgänglighet Syfte att utveckla och förbättra tjänste- och servicekvalitet till patienter med fokus på tillgängligheten i primärvården. Patientkontrakt är en del i 2018 års överenskommelse mellan staten och SKL om ”Patientmiljarden” Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
3
Varför behövs Patientkontrakt?
Patientens egna resurser behöver tillvaratas för att stärka individens egen kraft samt frigöra resurser i vården till dem som behöver det Tillgänglighet, samordning och delaktighet är en utmaning Öka personcentrerad vård för bättre anpassning från ett patientperspektiv Tjänster behöver utvecklas tillsammans i samverkan mellan patient och vårdgivare Värna patientens och vårdens tid Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
4
Vilket målvärde har ni? 74% 86% 88% 69% 83% 79% 78% 89% 84% 81% 80%
Primärvård Öppenvård Slutenvård Anser du att ditt aktuella behov av vård/behandling har blivit tillgodosett? 69% 83% 79% Anser du att behandlaren på mottagningen samordnade kontakterna med vården i den utsträckning du behöver? 78% 89% 84% Tog vårdpersonalen hänsyn till dina egna erfarenheter av din sjukdom/ditt hälsotillstånd? 81% Gjorde vårdpersonalen dig delaktig i besluten om din vård/behandling? 80% Var du delaktig i besluten beträffande din vård/behandling till den utsträckning du önskar? 72% Vid ditt besök/innan du skrevs ut, togs ett beslut om nästa steg i din vård/behandling? Är du nöjd med de sätt du kan komma i kontakt med verksamheten på? (t ex 1177 Vårdguiden, telefon, e-tjänster, hemsida eller annat) 70% Diskuterade du och behandlaren vad du själv kan göra för att förbättra din hälsa? Redovisningen är ett utdrag från den senaste mätningen i Nationella patientenkäten. Finns en koppling till Patientkontrakt, som kan förväntas bidra till dels hållbarhet för det som fungerar bra men också till utveckling och förbättring inom områden som inte är lika starka. En del siffror kan ge invagga ’en i känslan att läget är ”hyggligt” bra. Men om vi översätter procent till ”var fjärde” eller ”var sjätte” och tänker på att det handlar om patienter och förstår att dessa frågor i hög grad påverkar individerna och systemen så blir det lättare att inse att det är angeläget att arbeta med de här delarna. Läkarbesök i primärvård 2017, respondenter Besök i specialiserad somatisk öppenvård 2018, respondenter Vistelse i specialiserad somatisk slutenvård 2018, respondenter Källa: Andelen positiva svar för samtliga deltagande enheter, Nationell patientenkät
5
Undvik onödiga besök! 14 % av respondenterna 2 miljoner besök / år
som besökte läkare under oktober 2017 ansåg att deras aktuella vårdbehov ej blev tillgodosett. 2 miljoner besök / år På ett år adderar det ihop till närmare 2 miljoner besök. Kvalitet i varje besök är avgörande för effektiviteten. Källa: Nationell patientenkät Se nästa bild Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
6
De kommer sannolikt uppsöka vården igen …
När man sätter samman statistiken på nationell nivå inser man lättare storleksordningen på de olika effekter som kommer med att patienterna går hem utan att känna att de fått sina behov tillgodosedda. Betydelsen att förbättra delaktighet, samverkan, samordning och tillgänglighet kan inte överdrivas. Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
7
Vårdens löften … i morgon … i dag
Vi gör tillsammans – gemensamt ansvar Du stärker din egen kraft och har vården som stöd Vi utgår från din berättelse och vad som är viktigt för dig Vi kommer överens om en tid Allt hänger samman Du vet ditt nästa steg vart och till vem du vänder dig Din upplevelse är att det är enkelt att få kontakt I Primärvården upplever varje år över en miljon personer* att de vid sitt besök inte är delaktiga i besluten beträffande sin vård / behandling i den utsträckning de själva önskar. * Motsvarar en kostnad på ca 1,4 MSEK (10%) Källa: Nationella patientenkäten Bakom varje siffra finns en person och en berättelse …. Tänk lite grann på ditt eget senaste besök i vården. Gick du hem och var nöjd? Tyckte du att ditt kontakt med vården präglades av det vi förknippar med patientkontrakt? Se de sju frågorna på bild 32. Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
8
Jobba smart från start! Om patienterna får den hjälp de behöver direkt förväntas behovet minska av ytterligare utredningar och resurser. Insatser Om patienterna inte får den hjälp de behöver ökar risken för återkommande behov av insatser. Att se till att en patient får rätt insatser från början bidrar inte bara till en bättre livskvalitet för patienten, utan innebär även att man använder färre resurser och sparar pengar och tid i längden. Tid Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
9
Perspektivskifte som kompass i förändringen
Sara Riggares bild visar på perspektivskiftet som kompass i förändringen. Hur kan vi få vården att se sig som en tillfällig resurs i personens liv? En konsult som lånar ut sin kunskap inom sitt specialområde till en i övrigt fullt kompetent och suverän människa som för tillfället råkat ut för ett ohälsoproblem men som samtidigt har gott om egen kunskap och egna resurser att bidra med för att lösa sitt problem. Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
10
Målbild – Nära vård En god och nära vård utgår från individuella förutsättningar och behov. En god och nära vård bygger på relationer, är hälsofrämjande, förebyggande och proaktiv. En god och nära vård bidrar till jämlik hälsa, trygghet och självständighet och grundas i gemensamt ansvarstagande och tillit. Patientkontrakt kommer bidra till omställningen till den nära vården där relationsbygget grundas i gemensamt ansvarstagandet och tillit. Referens: Emma Spak, samordnare för Nära vård vid SKL
11
Uppdrag framtagande av patientkontrakt
Insatser genomförda under perioden 2017 – 2018 inom ett pilotprojekt i 3 landsting Kunskapsinhämtning och konceptutveckling Intervjuer Workshops 30 piloter Designteam Samverkan med myndigheter och organisationer samt litteraturstudier. En slutrapport med samlade erfarenheter från pilotprojektet i Halland, Kalmar och Norrbotten, som arbetade fram konceptet Patientkontrakt, finns publicerad på Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
12
Vad är viktigt ur patienternas perspektiv?
”Våga utmana lagstiftarna. Att det är jag som äger min information och kan bestämma vem som ska få läsa” ”Det viktigaste är att veta vart man ska vända sig när behov uppstår och att det finns någon där som lyssnar och hjälper till” ”Det känns bra att tänka att vi ska göra en överenskommelse och att jag ska göra vissa saker. Det visar på att ni i vården bryr er om mig och om vad jag kan” ”Tid för mig. Att få den tid jag behöver och som passar mig” ”Jag är frisk men lever med en sjukdom” Citat från deltagarna i pilotprojektet Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
13
”Vården börjar alltid om på steg ett
”Vården börjar alltid om på steg ett ... … men jag är ju på steg fem och vill veta vart vi ska härnäst” Vi behöver träna oss i att ha en plan för vad som händer efter vårdkontakten. Planen ska skapa förutsättningar för personer i patientrollen att känna trygghet utifrån att de vet vad som kommer att hända samt vad som förväntas av dem och vad de kan förvänta sig från vården. Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
14
Detta är viktigt för mig!
”Jag har enkla och effektiva kontakter med vården och kan själva hantera ärenden som rör min hälsa.” ”Jag vet vad som påverkar min hälsa och vad jag kan göra själv för att hålla mig frisk.” ”Jag påverkar min vård genom att sätta fokus på de värden som är viktiga för min hälsa.” ”Jag har en vårdsamordnare på vårdcentralen som stödjer mig så att samverkan mellan alla som är delaktiga i min vård fungerar.” ”Alla som är inblandade i min vård vet vad jag har för målsättningar och arbetar tillsammans med mig för att nå dem.” Citat fångade med inspiration från ”I statement”, som formades utifrån en invånarundersökning i England. I statement bidrar till ett personcentrerat förhållningssätt som utgår från vad som är viktigt för personen som är i patientrollen. ”Jag har tillgång till all information om min vård och hälsa och bestämmer själv vem jag vill dela den med.” ”Jag kan i större utsträckning få vård hemma och med stöd från mina sociala nätverk.” Med inspiration från ”I statement”- Sir John Oldham OBE MBA Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
15
”Hälsa är att i glädje vara upptagen av sina livsuppgifter”
- Gadamer, tysk filosof Fokus är att personer som hamnar i patientrollen ska känna att de kan använda sin energi till det som är viktigt för dem i livet och inte ovanpå sin börda som de bär av att ha sjukdom också belastas med oro där det är krångligt att få kontakt, oro över att man inte vet sitt nästa steg, oro över att man inte märker att vårdens olika insatser är sammankopplade osv. Frihet från sådan oro frigör energi till att leva livet.
16
Syfte med patientkontrakt
Skapa förutsättningar för bättre hälsa och vård genom att … Ta gemensamt ansvar där patienten och vården vet vem som gör vad Ta tillvara och stärka den egna kraften hos patienter att utnyttja sina egna resurser Skapa tillitsfulla, goda relationer mellan patient och vårdgivare, som värnar människors tid Skapa trygghet genom att tillse att patienter vet sitt nästa steg och vart man vänder sig när man behöver ha kontakt med vården Säkerställa att allt hänger ihop – gemensam överblick, samverkan och samordning kring planer och insatser som utgår från patientens berättelse och vad som är viktigt för patienten Att medvetengöra och tillvarata patientens egen kapacitet innebär att vårdens aktörer formar arbetssätt som gör det möjligt för patienten att kunna bygga kapacitet och stärka sig själv. Krävs alltså ett gemensamt kapacitetsbygge av förmågor både från vårdaktören och personen som är i patientrollen. Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt
17
Gemensamt ansvar Skapar bättre hälsa och vård
Tillvaratar personens egna resurser utifrån vad som är viktigt för personen Stärker patientens egen kraft Värnar patientens och vårdens tid Skapar gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare Patientkontrakt handlar om att etablera ett gemensamt ansvar, byggt på en gemensamt formad överenskommelse mellan personen i patientrollen och vårdaktören. Överenskommelsen ska göra tydligt vem som tar ansvar för att göra vad mellan patient och vårdgivare. Detta är själva kärnan i nyckeln till ett välfungerande patientkontrakt. Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt
18
Patientkontrakt – ett koncept i fyra delar
Överenskommelse Gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare Fast vårdkontakt Person med samordningsansvar Överenskommen tid Bokade tider i samråd Sammanhållen plan Planering, överblick och stöd för koordinerade insatser Delaktighet Samordning Tillgänglighet Samverkan Patientkontrakt är inget juridiskt dokument utan ett koncept som består av fyra delar. Gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare. Fast vårdkontakt vid behov Bokade tider i samråd Vid behov, hjälp med koordinerade insatser och planering och överblick. För att skapa förutsättningar för ökad delaktighet, samordning, tillgänglighet och samverkan är det avgörande hur man lyckas arbeta med sina värderingar och bygga en vardagskultur i vården som genomsyras av samskapande. Värdegrund som genomförandekraft! Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt
19
Överenskommelse Delaktighet
Gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare Hur patienten ska vara delaktig utgår från patientens egna förutsättningar och villkor. Ska spegla vad som ska ske i kontakt med vården, när det ska ske samt vem man vänder sig till. Det ska vara tydligt vad gör patienten och vad gör vården. Delaktighet Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt
20
Fast vårdkontakt Samordning Person med samordningsansvar
Fast vårdkontakt skapar förutsättningar för kontinuitet och samordning för patienten. Lagstiftningen finns. Förändrade arbets- och förhållningssätt ger förutsättningar för att fast vårdkontakt ska bli en naturlig del i arbetet. Samordning Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt
21
Överenskommen tid Tillgänglighet
Bokade tider i samråd Tid i handen eller möjlighet att via e-tjänster hantera sina tider. Att få vård inom rimlig tid när patienten behöver och kan komma – med nationella medicinska riktlinjer som utgångspunkt. Tillgänglighet Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt
22
Sammanhållen plan Samverkan
Planering, överblick och stöd för koordinerade insatser En sammanhållen plan är en framtidsvision av en interaktiv plan på 1177.se Sammanhållen plan som är interaktiv visualiserar och samordnar patientens behov, aktiviteter och önskemål – vilket underlättar vardagen. Samverkan Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt
23
Sammanhållen plan Planering, överblick och stöd för koordinerade insatser Kort och lång lins samtidigt – Göra dagens arbete och samtidigt utveckla för morgondagens förutsättningar Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt
24
Sammanhållen plan ”Så hänger den sammanhållna planen ihop med andra planer i vården” I filmen förklarar projektledare Anette Nilsson och tre nationella samordnare vid SKL hur Min vårdplan i cancervården och Individuell vårdplan (SIP) inom psykiatrin och äldreomsorgen hänger ihop med patientkontraktets sammanhållna plan. (06:45 minuter) Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt
25
Värdegrund Framgångsfaktorer Stark riktning och vision
– som genomförandekraft Framgångsfaktorer Stark riktning och vision Vårdkontrakt med löften bidrar till tydlighet Hänsyn till patientens individuella behov Arbete med yrkesrollsförskjutning eller nya yrkesroller Standardiserade vårdprocesser Koordinering av verksamheter Kultur i ledarskap och medarbetarskap Kapacitets- och produktionsplanering med lång framförhållning Utifrån pilotprojektets goda exempel från ortopedkliniken i Oskarshamn lyftes värdegrunden fram som genomförandekraft. Att lyckas med delaktighet, samverkan, samordning och tillgänglighet handlar i grunden om att skapa kulturer där dessa värderingar omsätts i praktisk handling i varje möte, med varje person. Varje gång…. Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt
26
Brukskvaliteter som skapas
Ordet brukskvaliteter kommer från forskning och kommer från t.ex. yxans skaft som anpassades för att det skulle passa den som brukar yxan. På liknande sätt skapas kvaliteter i mötet med vården, i interaktionen mellan vårdaaktör och personen i patientrollen. Det är det som gör att brukskvaliteterna många gånger är komplexa. Och det är viktigt att stämma av dem med den som använder tjänsten, om han eller hon upplever att de känner exempelvis trygghet, förutsägbarhet, närhet mm. Det är en sak att vi i vården kan uppvisa våra processkartor hur vi jobbar, men en annan sak att få bekräftat vilket värde tjänsten ger när den används. Det är i interaktionen det avgörs. Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt
27
Du och vården – hur funkar det?
Känner du att du kan ha fokus på att leva livet och litar på att du lätt får hjälp från vården när du behöver det? Har du en överenskommelse med vården som utgår från vad som är viktigt för dig, där du vet vad du gör för att må bra och vad du gör om du blir sjuk och vad vården gör? Har du enkla sätt att ta kontakt med vården? Har du en fast vårdkontakt? (vid behov) Vet du ditt nästa steg? Har du och vården kommit överens om din nästa tid tillsammans? Har du en överblick av dina olika planer i vården och hjälp med samordning vid behov? Dessa 7 frågor är en vägledning i mikrosystemen. Just nu testas de för att se hur formuleringarna eventuellt behöver skruvas på. När vi fått återkoppling på det är planen just nu att se om vi kan utnyttja tekniken för nationella patientenkäten för att få svar från patienterna. Om det är möjligt kan medarbetare i mikrosystemen följa sin egen utveckling av kulturen som främjar ökad delaktighet, samordning, tillgänglighet och samverkan. Frågor som speglar även medarbetarperspektivet håller på att tas fram för att fånga om man som medarbetare upplever att man har system och kulturer som stödjer att det är enkelt att arbeta personcentrerat i vardagens alla möten. Uppföljning av patientkontrakt Patientkontrakt
28
Hur kommer era patientkontrakt se ut?
Patientkontrakt kommer inte se likadana ut överallt. Hela poängen är att det behöver och kommer se lite olika ut i olika verksamheter och olika delar av landet. Därför kommer inget specifikt dokument tas fram som alla ska försöka passa in i. Det handlar snarare om att säkra att konceptet kommer på plats och att mäta detta processmått först. Sedan kan vi följa upp och mäta om det gav det värde, de effektmått, som initiativet förväntas ge.
29
På hur många enheter används det nya arbetssättet?
När det ovanliga har blivit det vanliga har vi nått en kulturförändring Helt och hållet I vilken utsträckning är konceptet patientkontrakt infört (som det är tänkt att fungera) och etablerat som en del i ordinarie arbetet? Under tiden man arbetar med ett större utvecklingsarbete kan det vara bra att försöka skatta hur långt man kommit utifrån ovanstående mall. Det ger en bild dels av det som är gjort, dels av det som återstår tills man uppnått den önskade kulturförändringen. Beteendeförändringar kan gå relativt fort beroende på vilket beteende det handlar om, medan kulturförändringar oftast tar längre tid. För att man ska kunna konstatera att en kulturförändring skett ska det nya arbetssättet vara så inarbetat att det görs naturligt oavsett utförare. Inte alls Inga enheter På hur många enheter används det nya arbetssättet? Samtliga enheter Uppföljning av patientkontrakt Patientkontrakt
30
Vilket målvärde har ni? 74% 86% 88% 69% 83% 79% 78% 89% 84% 81% 80%
Primärvård Öppenvård Slutenvård Anser du att ditt aktuella behov av vård/behandling har blivit tillgodosett? 69% 83% 79% Anser du att behandlaren på mottagningen samordnade kontakterna med vården i den utsträckning du behöver? 78% 89% 84% Tog vårdpersonalen hänsyn till dina egna erfarenheter av din sjukdom/ditt hälsotillstånd? 81% Gjorde vårdpersonalen dig delaktig i besluten om din vård/behandling? 80% Var du delaktig i besluten beträffande din vård/behandling till den utsträckning du önskar? 72% Vid ditt besök/innan du skrevs ut, togs ett beslut om nästa steg i din vård/behandling? Är du nöjd med de sätt du kan komma i kontakt med verksamheten på? (t ex 1177 Vårdguiden, telefon, e-tjänster, hemsida eller annat) 70% Diskuterade du och behandlaren vad du själv kan göra för att förbättra din hälsa? Redovisningen är ett utdrag från den senaste mätningen i Nationella patientenkäten. Finns en koppling till Patientkontrakt, som kan förväntas bidra till dels hållbarhet för det som fungerar bra men också till utveckling och förbättring inom områden som inte är lika starka. En del siffror kan ge invagga ’en i känslan att läget är ”hyggligt” bra. Men om vi översätter procent till ”var fjärde” eller ”var sjätte” och tänker på att det handlar om patienter och förstår att dessa frågor i hög grad påverkar individerna och systemen så blir det lättare att inse att det är angeläget att arbeta med de här delarna. Läkarbesök i primärvård 2017, respondenter Besök i specialiserad somatisk öppenvård 2018, respondenter Vistelse i specialiserad somatisk slutenvård 2018, respondenter Källa: Andelen positiva svar för samtliga deltagande enheter, Nationell patientenkät
31
Patientkontrakt i praktiken
Kontakt Vårdmöte Hemma Arbetet med införandet av patientkontrakt kommer att konkretiseras vid tre interaktionspunkter; vid den första kontakten, under vårdmötet och hemma. Vid dessa tillfällen kommer det tydliggöras hur gemensamma överenskommelser funkar i praktiken. Vi kommer att samla in goda exempel längs resans gång som vi kan använda för att facilitera systematik och minska variation. Vi kommer inte bygga spridningen på enbart goda exempel, snarare använda dem som hävstång för storskalig spridning. Det är också här vi kommer kunna driva på den digitala mognaden med bl.a. användandet av webbtidbok och andra digitala stöd. Patientkontrakt i praktiken Patientkontrakt
32
Patientkontrakt i praktiken
Kontakt Vårdmöte Hemma Vilka tjänster finns för kontakt? Hur genomförs vårdmöten? Virtuellt, via telefon, fysiskt? På vilken vårdnivå? Hur identifieras behov av fast vårdkontakt? Beskriv rollen Hur sker planering och samordning? Hur görs en ömsesidig överenskommelse? med patienten kring vem som gör vad? (mitt och ditt ansvar/löften) Hur ser nästa steg ut överenskommen tid Hur sker samordning och samverkan med andra aktörer? Jag har ett partnerskap med vården där vår ömsesidiga överenskommelse och planering gör mig trygg. Jag vet... vad jag ska göra för att må bra vad jag ska hålla koll på för att veta när jag behöver söka vård vart jag vänder mig när jag behöver hjälp Webbtidbok Kallelse Telefon Videosamtal Mail/meddelande Mottagningen/ avdelningens e-tjänster Patientkontrakt i praktiken Patientkontrakt
33
Patientkontrakt i praktiken
Kontakt Vilka tjänster finns för kontakt? Webbtidbok Kallelse Telefon Videosamtal Mail/meddelande Mottagningen/avdelningens e-tjänster Patientkontrakt i praktiken Patientkontrakt
34
Patientkontrakt i praktiken
Vårdmöte Hur genomförs vårdmöten? Virtuellt, via telefon, fysiskt? På vilken vårdnivå? Hur identifieras behov av fast vårdkontakt? Beskriv rollen Hur sker planering och samordning? Hur görs en gemensam överenskommelse med patienten kring vem som gör vad? (mitt och ditt ansvar/löften) Hur säkrar ni att patienten vet sitt nästa steg? Hur kommer ni överens om nästa tid? Hur sker samordning och samverkan med andra aktörer? Patientkontrakt i praktiken Patientkontrakt
35
Patientkontrakt i praktiken
Hemma Jag har ett partnerskap med vården där vår ömsesidiga överenskommelse och planering gör mig trygg. Jag vet... vad jag ska göra för att må bra vad jag ska hålla koll på för att veta när jag behöver söka vård vart jag vänder mig när jag behöver hjälp Patientkontrakt i praktiken Patientkontrakt
36
Värdet av en tjänst utvecklas i samskapande mellan patient och vårdgivare
Patientkontrakt
37
Skillnaden mellan en vara och en tjänst?
Varor kan skapas och lagras i ”byrålådan” medan en tjänst uppstår vid användningen tillsammans med kunden. En tjänst skapas och konsumeras samtidigt ”I samskapande uppstår en tjänst som ingen av parterna hade kunnat utforma på egen hand” Värdet av en tjänst Patientkontrakt
38
Samhället – hur ser det ut idag?
Samhället idag präglas av att vi har ändrat våra beteenden hur vi handlar, gör bankärenden, bokar resor med mera. Tjänster erbjuds utifrån kunders olika behov vilket också bidrar till bättre effektivitet för både kunden och den som tillhandahåller tjänster. Vi har blivit medskapare i större utsträckning! Detta skapar förväntningar hos oss invånare om att när vi möter vården anpassas den också utifrån våra olika behov i olika situationer och möjliggör för oss att vara medskapare. Vården har fortfarande utmaningar i denna omställning Värdet av en tjänst Patientkontrakt
39
Vi är olika och har olika behov och förväntningar i olika situationer
Traditionella och ”oroar sig inte i onödan” Oroliga och engagerade Sårbara och oroliga Självständiga och engagerade Denna indelning (kundsegmentering) av personer i patientrollen togs fram av projektet ”Flippen” som genomfördes inom primärvården för ett par år sedan. Syftet var att stödja innovativa arbetssätt i primärvården och underlaget togs fram genom ett antal intervjuer. Konsten är att anpassa vårdmötet så att de möter personen och dennes uttalade eller outtalade behov i just den situationen personen befinner sig i just då. Värdet av en tjänst Patientkontrakt
40
Vi är olika och har olika behov och förväntningar i olika situationer
Självständiga och engagerade ”Jag vill vara med och bestämma. Absolut. Jag vill veta vad det finns för alternativ, så att jag kan vara med och tycka och tänka.” Värdet av en tjänst Patientkontrakt
41
Vi är olika och har olika behov och förväntningar i olika situationer
Oroliga och engagerade ”Jag kan gå och oroa mig för saker om det är så att jag känner symptom och tänker på vad det är. Så jag tycker det är skönt att komma hit och få reda på vad som är galet.” Värdet av en tjänst Patientkontrakt
42
Vi är olika och har olika behov och förväntningar i olika situationer
Traditionella och obrydda ”Säger en läkare till mig att ”du behöver göra det här”, så tror jag på det. Det är ju trots allt läkarens jobb att göra den bedömningen. Jag kan inte tycka så mycket om det, för vad kan jag?” Värdet av en tjänst Patientkontrakt
43
Vi är olika och har olika behov och förväntningar i olika situationer
Sårbara och oroliga ”När jag blir sjuk så väntar jag alltid så länge som möjligt för att det ska gå över. Jag är väldigt rädd för sjukhus överhuvudtaget, väldigt rädd för att råka ut för något otrevligt.” Värdet av en tjänst Patientkontrakt
44
”One size doesn´t fit all”
Vi bygger tjänster tillsammans – co-production Det finns inte en storlek som passar alla lika lite som det finns en tjänst som passar alla. Tjänster behöver vi utveckla tillsammans för att lyckas med personcentreade arbetssätt där det finns fler olika tjänster kopplat till ett och samma behov, ”One size doesn´t fit all” Värdet av en tjänst Patientkontrakt
45
Exempel på att göra olika – jag väljer själv utifrån situation!
Anpassning av en tjänst Exempel på att göra olika – jag väljer själv utifrån situation! Webbtidbok Självincheck Läser i journal Före Under Efter Självständig & engagerad Rådgivning Väntrumsvärd Videomöte Orolig & engagerad Väntelista Reception Brev Bilden visar på olika tjänster för samma behov som passar olika ”målgrupper” beroende på situation och person. Traditionell & obrydd Uppringd Egen kontaktperson Ringer Sårbar & orolig Värdet av en tjänst Patientkontrakt
46
Gör det till en naturlig del i det som redan pågår…
Patientkontrakt ska inte ses som något ”nytt” som ska leva sitt eget liv. Det är viktigt att det integreras i allt som pågår. Visionen är att alla kulturer ska genomsyras av att patientkontraktets byggstenar är på plats i varje möte, med varje person, varje gång… Stöd från SKL Patientkontrakt
47
Nätverk ger kraft till förändring
Ägarskap behöver finnas hos många om det ska få genomslagskraft Nätverk ger kraft till förändring – ägarskap behöver finnas hos många om det ska få genomslagskraft Styrgrupp Regiondirektörs nätverk Hälso sjukvårdsdirektörs nätverk Kommunikationsdirektörsnätverk Nära vård nätverk Kunskapsstyrningsnätverket Nationella samordningspersoner på SKL för olika frågor Trygg före under och efter förlossning Psykiatri Äldre Säker vård Kunskapsstyrning Personcentrering Tjänstedesign Referensnätverk Patientföreningar Interprofessionellt nätverk Proffesionsföreträdare(ej på plats ännu) Critical friend Nätverk med forsknings och utvecklingschefer/direktörer Design team från regioner och landsting för genomförande Värdet av en tjänst Patientkontrakt
48
Så stöder SKL införandet av patient- kontrakt
Lärandeforum Stöd till uppbyggnad av integrerat kompetens team för införande lokalt Nationellt erfarenhetsutbyte, lärande, kunskapsbyggande och inspiration Uppföljning och mätning Visualisera på olika sätt hur införandet av konceptet patientkontrakt sker i landet Visualisera effektmått utifrån nationella patientenkäten Paketera budskap Fånga lärande, kunskapsbyggande och berättelser som blir till vägledning i det fortsatta arbetet Berättelser som beskriver värde både från patientens och vårdgivarens perspektiv Så här stödjer SKL införandet av patientkontrakt. Stöd från SKL Patientkontrakt
49
Kontakt och mer information
Projektledare Anette Nilsson 070 – Samordnare Harald Grönqvist 08 – Kommunikatör Bo Alm 08 –
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.