Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Självutnämnd specialist
EKONOMISKT BISTÅND Kungsbacka 9,10 oktober 2018 Nils Allan Danielsson Självutnämnd specialist
2
Vår roll som socialarbetare Tre villkor för rätt till bistånd
Huvudpunkter: Vår roll som socialarbetare Tre villkor för rätt till bistånd Bistånd till personer med beroendeproblematik Lex Sarah, rapport Gynnande beslut, förtroende Överklagningar Dokumentation Utomsocknes ...
3
RÄTTSSÄKERHET Socialarbetarens roll: INTE allmänheten, gemene man
Legalitet, möjligt att överklaga, offentlighet, beslut inom rimlig tid, objektivitet Rättvisa: lika för alla??
4
EKONOMISKT BISTÅND De som gör så gott de kan
och det inte går att hitta annan lösning har rätt till bistånd för att få möjlighet till en skälig levnadsnivå ”Biståndsparagrafen”: SoL 4 kap 1 §
5
Socialtjänstlagen 4 kap 1 §
4 kap. Rätten till bistånd 1 § Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt. Den som inte kan försörja sig men som kan arbeta har rätt till försörjningsstöd enligt första stycket om han eller hon står till arbetsmarknadens förfogande. Om det finns godtagbara skäl har den enskilde rätt till försörjningsstöd även om han eller hon inte står till arbetsmarknadens förfogande. Vid prövningen av behovet av bistånd för livsföringen i övrigt får hänsyn inte tas till den enskildes ekonomiska förhållanden om rätten att ta ut avgifter för biståndet regleras i 8 kap. Den enskilde ska genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Biståndet ska utformas så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv.
6
Göra å gott man kan exempelvis:
Göra vad man kan för att få annan inkomst Tillräckligt delta i arbetsmarknadsåtgärd? Måste man sprida ut jobbsökandet över tid? Arbetslinjen/SFI-krav: ny revolutionerande idé?? Planera sin ekonomi Räkna med pengar tre månader efter de tagit slut
7
Delta i praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet
Göra å gott man kan exempelvis: Delta i praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet SoL 4 kap 4 §
8
SoL 4 kap 4 § 4 § Socialnämnden får begära att den som får försörjningsstöd under viss tid ska delta i av nämnden anvisad praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet om den enskilde inte har kunnat erbjudas någon lämplig arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Den praktik eller kompetenshöjande verksamhet som avses i första stycket ska syfta till att utveckla den enskildes möjligheter att i framtiden försörja sig själv. Verksamheten ska stärka den enskildes möjligheter att komma in på arbetsmarknaden eller, där så är lämpligt, på en fortsatt utbildning. Den ska utformas med skälig hänsyn till den enskildes individuella önskemål och förutsättningar. Socialnämnden ska samråda med Arbetsförmedlingen innan beslut fattas enligt första stycket.
9
SoL 4 kap 4 § 4 § Socialnämnden får begära att den som får försörjningsstöd under viss tid ska delta i av nämnden anvisad praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet om den enskilde inte har kunnat erbjudas någon lämplig arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Den praktik eller kompetenshöjande verksamhet som avses i första stycket ska syfta till att utveckla den enskildes möjligheter att i framtiden försörja sig själv. Verksamheten ska stärka den enskildes möjligheter att komma in på arbetsmarknaden eller, där så är lämpligt, på en fortsatt utbildning. Den ska utformas med skälig hänsyn till den enskildes individuella önskemål och förutsättningar. Socialnämnden ska samråda med Arbetsförmedlingen innan beslut fattas enligt första stycket.
10
SoL 4 kap 4 § 4 § Socialnämnden får begära att den som får försörjningsstöd under viss tid ska delta i av nämnden anvisad praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet om den enskilde inte har kunnat erbjudas någon lämplig arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Den praktik eller kompetenshöjande verksamhet som avses i första stycket ska syfta till att utveckla den enskildes möjligheter att i framtiden försörja sig själv. Verksamheten ska stärka den enskildes möjligheter att komma in på arbetsmarknaden eller, där så är lämpligt, på en fortsatt utbildning. Den ska utformas med skälig hänsyn till den enskildes individuella önskemål och förutsättningar. Socialnämnden ska samråda med Arbetsförmedlingen innan beslut fattas enligt första stycket.
11
SoL 4 kap 4 § 4 § Socialnämnden får begära att den som får försörjningsstöd under viss tid ska delta i av nämnden anvisad praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet om den enskilde inte har kunnat erbjudas någon lämplig arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Den praktik eller kompetenshöjande verksamhet som avses i första stycket ska syfta till att utveckla den enskildes möjligheter att i framtiden försörja sig själv. Verksamheten ska stärka den enskildes möjligheter att komma in på arbetsmarknaden eller, där så är lämpligt, på en fortsatt utbildning. Den ska utformas med skälig hänsyn till den enskildes individuella önskemål och förutsättningar. Socialnämnden ska samråda med Arbetsförmedlingen innan beslut fattas enligt första stycket.
12
SoL 4 kap 4 § 4 § Socialnämnden får begära att den som får försörjningsstöd under viss tid ska delta i av nämnden anvisad praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet om den enskilde inte har kunnat erbjudas någon lämplig arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Den praktik eller kompetenshöjande verksamhet som avses i första stycket ska syfta till att utveckla den enskildes möjligheter att i framtiden försörja sig själv. Verksamheten ska stärka den enskildes möjligheter att komma in på arbetsmarknaden eller, där så är lämpligt, på en fortsatt utbildning. Den ska utformas med skälig hänsyn till den enskildes individuella önskemål och förutsättningar. Socialnämnden ska samråda med Arbetsförmedlingen innan beslut fattas enligt första stycket.
13
SoL 4 kap 4 § 4 § Socialnämnden får begära att den som får försörjningsstöd under viss tid ska delta i av nämnden anvisad praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet om den enskilde inte har kunnat erbjudas någon lämplig arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Den praktik eller kompetenshöjande verksamhet som avses i första stycket ska syfta till att utveckla den enskildes möjligheter att i framtiden försörja sig själv. Verksamheten ska stärka den enskildes möjligheter att komma in på arbetsmarknaden eller, där så är lämpligt, på en fortsatt utbildning. Den ska utformas med skälig hänsyn till den enskildes individuella önskemål och förutsättningar. Socialnämnden ska samråda med Arbetsförmedlingen innan beslut fattas enligt första stycket.
14
SoL 4 kap 4 § 4 § Socialnämnden får begära att den som får försörjningsstöd under viss tid ska delta i av nämnden anvisad praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet om den enskilde inte har kunnat erbjudas någon lämplig arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Den praktik eller kompetenshöjande verksamhet som avses i första stycket ska syfta till att utveckla den enskildes möjligheter att i framtiden försörja sig själv. Verksamheten ska stärka den enskildes möjligheter att komma in på arbetsmarknaden eller, där så är lämpligt, på en fortsatt utbildning. Den ska utformas med skälig hänsyn till den enskildes individuella önskemål och förutsättningar. Socialnämnden ska samråda med Arbetsförmedlingen innan beslut fattas enligt första stycket.
15
SoL 4 kap 4 § 4 § Socialnämnden får begära att den som får försörjningsstöd under viss tid ska delta i av nämnden anvisad praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet om den enskilde inte har kunnat erbjudas någon lämplig arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Den praktik eller kompetenshöjande verksamhet som avses i första stycket ska syfta till att utveckla den enskildes möjligheter att i framtiden försörja sig själv. Verksamheten ska stärka den enskildes möjligheter att komma in på arbetsmarknaden eller, där så är lämpligt, på en fortsatt utbildning. Den ska utformas med skälig hänsyn till den enskildes individuella önskemål och förutsättningar. Socialnämnden ska samråda med Arbetsförmedlingen innan beslut fattas enligt första stycket.
16
Några domar som kan vara intressanta
Göra å gott man kan Några domar som kan vara intressanta Inte tagit beslut enligt SoL 4 kap 4 §? Om överklagan bifalls: rätt till ersättning? Frånvaro inte alltid avslagsgrund? Krav på ytterligare utredning, trots att läkarintyg finns? Krav på behandling av beroendeproblematik? Krav på att delta i Af erbjuden smärtrehabilitering? Krav på psykolog-/läkarundersökning? Skillnad på behandling, utredning och praktik/kompetenshöjande verksamhet
17
Lösa på annat sätt Yttersta (?) skyddsnät exempelvis:
Bo kvar hos föräldrar Ta studielån Övriga bidragsformer
18
Inte möjligt bortse ...?? HFD anser att sparat ”extra tillägget” ska medräknas HFD anser att sökande ska visa vad handikappersättning använts till HFD anser att studiemedel inte ska medräkans för tid efter termins slut
19
Inte möjligt bortse ...?? Hemmaboende barns/ungdoms inkomst
”Jobbstimulans-lön” Försäkringsersättningar för ekonomiska förluster Stipendier och fonder avsedda för visst ändamål
20
PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK
Kammarrättsresonemang för avslag: Göra så gott man kan, inte kunna lösas på annat sätt, möjligt att reducera riksnormen, noga bevaka att planeringen följs.
21
PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK
Högsta förvaltningsdomstolen, HFD (hette då Regeringsrätten) Särbehandling, möjligt att reducera riksnormen, SoL bygger på frivillighet.
22
PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK
Behov och förmåga ska utredas innan bistånd kan beviljas, kan krävas besök Reducera riksnormen om det uppenbarligen används till annat
23
PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK
Skicka SKUR-kostnader direkt till betalningsmottagare??? Avslag på matpengar? Drogtest som en del i planering
24
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 §
25
EKONOMISKT BISTÅND Försörjningsstöd Livsföring i övrigt SoL 4 kap 3 §
SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt
26
EKONOMISKT BISTÅND Försörjningsstöd Livsföring i övrigt SoL 4 kap 3 §
SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm
27
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 §
Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR”
28
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 §
Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, hälsa och hygien samt förbrukningsvaror, dagstidning, telefon och radio- och TV-avgift
29
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 §
Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, hälsa och hygien samt förbrukningsvaror, dagstidning, telefon och radio- och TV-avgift boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring och medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa
30
övriga saker som kan vara nödvändiga för att ha en
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, hälsa och hygien samt förbrukningsvaror, dagstidning, telefon och radio- och TV-avgift boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring och medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa övriga saker som kan vara nödvändiga för att ha en skälig levnadsnivå
31
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 §
Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” Utreda: Särskilda skäl
32
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 §
Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” Utreda: Särskilda skäl Nivå
33
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 §
Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” Utreda: Särskilda skäl Nivå Nödvändigt, nivå
34
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ
Är internet nödvändigt för att idag ha en skälig levnadsnivå? Ja, och det ingår inte i riksnormen. Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) ansåg att sökanden skulle redovisat vad handikappersättningen använts till
35
SoL: påtaglig risk för missförhållande som drabbar enskild
LEX SARAH, RAPPORT SoL: påtaglig risk för missförhållande som drabbar enskild Vad blev fel? Händer det ofta? Vad kan vi göra så att det inte händer igen?
36
ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Lita på vad vi säger
ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Lita på vad vi säger Kan ändra om sökanden lämnat fel uppgifter Om sökande borde förstått att det var fel?? Återkallelseförbehåll i skrivna beslutet Inte ok att plötsligt ändra villkoren för bistånd Gäller meddelade beslut
37
ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Förbiseendefel Kvittning INTE tillåtet!
ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Förbiseendefel Kvittning INTE tillåtet! Några ”konstiga” kammarrättsdomar Privat äganderätt: kfm sköter utmätning
38
Ny förvaltningslag från 1 juli 2018
ÖVERKLAGNINGAR Ny förvaltningslag från 1 juli 2018 Ett beslut får överklagas om beslutet kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt Exempelvis våra avvisningar (”olämpligt” ombud,14 § och för sent inkommen överklagan, 45 §) ”Skälighetsbedömning” vad gäller bil och bostad
39
ÖVERKLAGNINGAR Tre veckor, ”fick del av beslutet” (för oss: ”då beslutet meddelades”) Vi prövar överklagningstid, inte övriga juridiska villkor Alla ej avvisade överklagningar till förvaltningsrätten Inte finnas misstankar om att vi försöker undvika överprövning!
40
Inkommit i rätt tid: skicka till förvaltningsrätten
ÖVERKLAGNINGAR Inkommit i rätt tid: skicka till förvaltningsrätten Ska ske ”skyndsamt” Inom en vecka, JO-beslut 21 juni 2012, dnr Samtliga handlingar i ”ärendet”
41
ÖVERKLAGNINGAR Överklagan original (kopia i akt)
Yttrande om nödvändigt: fokusera på avslagsmotiveringen bemöta uppgifter i överklagandet eventuella liknande domar, lagförarbeten
42
Rådgivning, upplysning eller ansökan?
ÖVERKLAGNINGAR Rådgivning, upplysning eller ansökan? Sökandes situation vid ansökan Vi ska utreda innan vi tar beslut Fortsätta utreda om avslag klart? Ta med om flera villkor inte är uppfyllda?
43
Ska verkställas, SoL 16 kap 3 §
DOM Dokumenteras Ska verkställas, SoL 16 kap 3 § eller begära inhibition i kammarrätten, Fl 48 §, i samband med att vi överklagar Överklagan: skäl till att bevilja prövningstillstånd, fokusera på avslagsmotivering, stöd i domar, föreskrifter ...
44
DOKUMENTATION Lagstadgat med föreskrifter och allmänna råd
Tillsyn, rättssäkerhet Utvärdering, verksamhetsutveckling
45
DOKUMENTATION Handläggning
Ansökan, beslutsunderlag, bedömning, slutliga beslut, beslutsfattare, datum, lagparagraf(-er) Någon annan ska genom journalen kunna sätta sig in i ärendet
46
DOKUMENTATION Socialstyrelsen föreskriver:
Nämna Lex Sarah-rapportering Kommunicering av uppgifter Sökandes medgivande till att vi kontaktar annan Förhandsbedömning Övriga medverkande exv tolk, biträde, ombud Överklagandehantering
47
GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER
Viktigt med samma synsätt om vi är utflyttnings- eller om vi är inflyttningskommun Flyttförbudet upphörde 1847 Påverkar flytten möjligheten till ”självförsörjning”? Nödvändigt med flytt för att ha en skälig levnadsnivå?
48
GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER
Lagändring 2011: Bosättningskommunen har huvudansvaret Akuthjälp: Vistelsekommunen
49
GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER
Bosättningskommunen: där den enskilde är stadigvarande bosatt Saknar stadigvarande bostad: starkaste anknytning, den enskildes vilja
50
GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER
Placeringskommun behåller ansvaret Folkbokföringskommun: under kriminalvård i anstalt och stöd och hjälp som aktualiseras inför frigivning
51
GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER
Hot- och våldsutsatta
52
NORDISKA MEDBORGARE Likabehandling
Socialstyrelsens Vägledning för socialtjänsten i arbetet med EU/EES-medborgare, sidan 30
53
EES-MEDBORGARE EU-länderna + Norge, Island och Liechtenstein
Uppehållsrätt = likabehandling Hur kan vi bidra till den fria rörligheten?
54
3 a kap. Uppehållsrätt för EES-medborgare m.fl.
Fyra kategorier + deras familjemedlemmar Arbetslösa som ”har en verklig möjlighet att få en anställning” Utlänningslagen 3 a kap. Uppehållsrätt för EES-medborgare m.fl.
61
Kumulativa eller alternativa villkor?
Migrationsverkets webinformation Utlänningslagen 3 a kap 3 § UtlL 3a kap 3 § p4: Även frimärkssamlare, lomhörda och cyklister har uppehållsrätt om de kan försörja sig själva
62
EES-MEDBORGARE Anställningen upphör, ofrivilligt
Behåller uppehållsrätt (minst sex månader) Förhållandet upphör, skilsmässa, dödsfall Behåller uppehållsrätt om förhållandet varat en tid och sökanden etablerat sig
63
EES-MEDBORGARE Permanent uppehållsrätt efter fem år
Registeringsskyldighet i vissa fall
64
TREDJELANDSMEDBORGARE
Olika situationer olika regler: vistas tillfälligt; sökt asyl; väntar på besked om uppehållstillstånd; har uppehållstillstånd; vistas här olagligt ... Ev kontakta Migrationsverket HFD-dom om ”papperslös”
66
SLUTT
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.