Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Personalstöd till Göteborgs Stad
2
Personalstöd (EAP) Rådgivning, vägledning per telefon 06:00 – 24:00
PROBLEMOMRÅDEN Arbetsrelaterade problem Chefsstöd Arbetskollegas problem Alkohol/droger/spelmissbruk Livsstilsproblematik Samliv/familj/relationsproblem Juridiska/ekonomiska/sociala /pensionsproblem Psykiska/psykologiska problem Personliga akuta kriser Existentiella problem SPECIALISTER Psykolog Psykoterapeut Missbruksrådgivare Socionom Jurist/ekonom
3
PERSONALSTÖD (EAP) FÖR PRIVATA OCH ARBETSRELATERADE PROBLEM
Alla stöter på problem någon gång i livet Fördelar för individen/medarbetaren Lätt att ta kontakt: 06:00 – 24:00 Underlättar för hjälp och stöd tidigt i en problemprocess Sedvanliga sekretessregler gäller Individen avgör om/när man söker hjälp, behöver ej fråga arbetsgivaren om lov Gäller all problematik i såväl privatlivet som arbetslivet Chefsstöd Rätt specialist till aktuellt problem Fördelar för arbetsgivaren Volymtjänst i abonnemangsform Hanterar medarbetarens personliga problem som även påverkar prestationsförmågan Hjälper medarbetaren hantera stress, både privat- och arbetsrelaterad En förebyggande tjänst som ger minskad risk för sjukskrivning Erbjuder chefsstöd utanför den egna organisationen Goodwill hjälp att bibehålla bra medarbetare
4
Processbeskrivning – personalvårdsprogram till förvaltningar och bolag inom Göteborgs Stad
VISITATION (bedömning av problem) Första kontakt - alla dagar 06 – 24 per telefon o/e e-post Problemidentifiering Ärende upprättas Bedömning Rådgivning direkt och/eller bokning av behandlare.* Matchning mot rätt kompetens: psykolog, psykoterapeut, socionom, jurist, ekonom. LEVERANS KVALITET Problemställning matchas med rätt behandlare Implementering Avtalsuppföljning Fakturering Klientnöjdhet Kundnöjdhet Statistik Telefonstöd Face 2 face Kombination Visiteringsdata sparas * Vid brådskande ärenden (individuell kris) erbjuds relevant rådgivning senast nästkommande vardag, i övriga fall senast inom fyra vardagar)
5
Medarbetaren kan enkelt, utan arbetsgivarens kännedom, kontakta SOS International vid behov av professionell hjälp Individuell rådgivning vid arbetsrelaterade och privata PROBLEM Problemställning matchas med rätt insats Omfattning ärende Juridiska problem Ekonomiska problem Psykiska och psykologiska problem Sociala problem Alkohol- drog- och spelmissbruk Samlevnads, familje- och relationsproblem Stressrelaterade problem Max 5 konsultationer per ärende Både telefonrådgivning och/eller personligt besök i ett ärende Vi hänvisar även till andra instanser i samhället Psykologi/Psykoterapi Juridik/Ekonomi
6
GENERELLT OM ADMINISTRATION, STATISTIK OCH FAKTURERING
Alla ärenden registreras i vårt verksamhetsstödsystem AS 400 Statistik redovisas 2 gånger per år – halvår och helår till de olika enheter inom staden som använt tjänsterna. Av statistiken framgår Problemställning/sökorsak Hur många personer som sökt hjälp – antal ärenden Vilka organisationsenheter de anställda som använt tjänsten tillhör Antal genomförda konsultationer Vilka underleverantörer som använts Statistik levereras även till Upphandlingsbolaget på begäran WINST (Göteborgs stads gemensamma inköpsportal) – som ramavtalsleverantör ansluts SOS International Health till WINST och beställningar från kommunens olika enheter (avrop) ska definieras i underavtal, som följer ramavtalet i innehåll och tidsramar.
7
ETT STATISTIK EXEMPEL FRÅN MINDRE KOMMUN
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.