Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Hur ska jag skydda mig och mitt företag mot bedrägerier?
2
Innehåll Kort bakgrund Vem är bedragaren? Vanliga tillvägagångssätt
Hur ska man skydda sig från detta?
3
Bedrägerier som brottstyp
Många brottstyper med kontanter inblandat har sjunkit Bedrägerier är den enskilda brottskategori som ökar mest ID-kapningar Bank-ID CNP (Card not present) Bluffakturor VD-mail Säljsajter
4
Vilka utför bedrägerierna och varför ökar de så mycket i antal?
5
Generella tips för att motverka bedrägerier
Uppdaterade virusprogram och starka lösenord Mycket uppmärksam på telefonsamtal, mail och sms Skaffa KIVRA-app eller motsvarande Kolla konton regelbundet Om skadan ändå är framme
6
ID-kapning Bedrägeriet Hur märker jag om jag drabbats? Post saknas, beställda ID-kort och bankkort dyker till exempel inte upp. Telefonabonnemang du inte känner igen öppnas i ditt namn. Du får fakturor på varor du inte beställt. Nya bankkonton öppnas i ditt namn. Du får brev från kreditupplysningsföretag om ansökta krediter som du inte känner igen.
7
Id-kapningar-hur motverka
Spärra adressändring på Skatteverket.se Ta kontroll över din brevlåda Ha koll på kreditupplysningar Sidfotstext (ändras under Meny Infoga och knappen Sidhuvud/Sidfot)
8
Bank-ID
9
BankID-hur motverka Ingen bank ringer och ber om mobilt bank-id inloggning Luras inte av att telefonnumret ser ut att komma från din bank Lägg på och ring tillbaka till din banks växel Lämna aldrig ut din kod till någon Logga aldrig in på bankid när du blir uppringd
10
CNP-Card not present Bedragaren köper saker på nätet med dina kontokortsuppgifter Kommit över på olika sätt, ex köpt på nätet, kopierat dem vid en kortbetalning. Du märker det först när summan dras på ditt kort.
11
CNP-hur motverka Ha internet-och utlandsspärr på kortet om din bank erbjuder det. Ha ett speciellt kort för internetköp Som företag för att motverka Flagga ordrar där adressen på kortinnehavaren inte är samma som leveransadressen Flagga ordrar där IP-adressen inte är samma som nationaliteten på utgivande bank Hur många transaktioner är gjorda på just detta kort senaste tiden?
12
Bluffakturor Var 3:e företag har fått bluffakturor och var 10:e betalar dem Fakturor för varor och tjänster som företaget inte tagit initiativ till Ofta mindre belopp Skickar ut ett större antal fakturor till många företag Korta betalningsdatum och hot om inkasso
13
Exempel på bluffaktura
14
Bluffakturor-hur motverka
Skapa rutiner för beställningar och betalningar -ex avstå alla telefonerbjudanden -fåtal personer som hanterar alla betalningar -extra vaksamhet under semestertider Betala inte! Bestrid fakturan Kolla Svensk Handels varningslista (svenskhandel.se)
15
VD-mail
16
Exempel på felaktiga mail
Om mailadressen är ändrad som ovan så kommer man ha en konversation med bedragaren om man svarar på mailet. Om mailadressen är ”spoofad” så kommer den riktiga adressen fram, ex när man trycker på ”Svara”. Missar man det så har man också en konversation med bedragaren.
17
VDmail-hur motverka Sprid en medvetenhet i företaget om den här typen av bedrägerier Ha bra rutiner för betalningar och kolla muntligen med parter vid tveksamhet, ej svara på mailet Mailen kan se helt äkta ut (”spoofade”). Avslöjas om man trycker på ”Svara”, då syns rätt adress Kan vara felstavade företagsnamn, fel domän etc. Drabbas man ändå så måste man kontakta banken direkt för att stoppa betalningen.
18
Säljsajter Kortfattat…om priset verkar vara för bra för sant så är det något fel! Klassiska knepet är att lägga ut en vara och ta betalt utan någon köparen får någon vara. Varan säljs till ett ovanligt lågt pris Säljaren har bråttom och stressar på dig att avsluta affären Du har ingen möjlighet att kontrollera varan i verkligheten innan säljaren vill ha betalt Säljaren vill träffas på en annan plats än sin hemadress
19
Säljsajter-hur motverka
Inte betala innan man har fått varan Använda säkra betalningsmetoder för både köpare och säljare Lita på sin magkänsla!
20
Tack!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.