Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Budgetdialog 2019-2021 Kommunstyrelsen.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Budgetdialog 2019-2021 Kommunstyrelsen."— Presentationens avskrift:

1 Budgetdialog Kommunstyrelsen

2 Ekonomiskt resultat 2015: Överskottskrav om 4,0 mkr för IT-avd+Personalavd, resultatet blev istället 8,8 mkr för dessa avd. Även förvaltningsledningen och arbetsmarknadsavdelningen visade större överskott. 2016: Arbetsmarknadsavdelningen visade överskott på 9,8 mkr, framförallt genom ungdoms-anställningarna där kommunens lönekostnader uppstod senare. Även personalavdelningen visade större överskott genom bl.a. vakanser. 2017: Överskott inom ekonomiavd p.g.a att beslutsstödsprojektet inte startade som planerat, samt försenade rekryteringar. Personavd hade en positiv avvikelse pga. flera vakanta tjänster under året, samt lägre utfall än avsatt budget för kommungemensamma utbildningar. Även positiva avvikelser för andra avdelningar. Inom den politiska verksamheten blev det försenat införande av fritidskort för ungdomar, samt 0,6 mkr i lägre utfall än avsatt budget för Hälsoresan. Beskriv Dåtid – beskrivning och analys av de tre senaste (2015, 2016, 2017) årens resultat med fokus på senaste året.   Nutid – översiktlig bedömning av innevarande år (2018), budget och bedömt utfall.

3 Prognostiserad ekonomisk avvikelse 2018
Februari-prognosen visar en avvikelse mot budget på -2,8 mkr, pga flera poster där det inte finns någon avsatt budget: Ordningsvakter i Uddevalla centrum (-1,7 mkr) Hyra för tillbyggnad av brandstationen i Uddevalla (-0,6 mkr) Översiktsplan och VA-plan (-1,6 mkr) Underskott inom IT-avdelningen (-2,2 mkr) till följd av ökade kostnader för Microsoft-licenser Underskottet begränsas dock genom positiva avvikelser inom några avdelningar/verksamheter!

4 Verksamhetsmässigt resultat
Kommunstyrelsen har utvecklat styrning av den strategiska samhällsplaneringen: Samhällsbyggnadsstrategi Genomförandeplan till strategin Områdesplanen för Bäveån Förprövningsprocessen Genomfört ungdomssatsningarna Omfattande arbete med flyktingmottagning och integration Kontaktcenter startade våren 2017 Förbättrat företagsklimat – åtgärderna tycks börja synas i mätningarna Planering för nytt kulturhus genomförd Digitalisering Beskriv och analysera hur nämnden har verkat de två senaste åren (2016,2017) utifrån strategisk plan och nämndens styrkort med fokus på det senaste året Ska bl.a innehålla verksamhetsmässiga mått, målsättningar och resultat utifrån nämndens verksamhetsplan med styrkort. Här kan också lyftas resultat som finns i jämförelse med andra, tex. från KKIK

5 Uppföljning av KFs målsatta mått
Här presenteras samtliga KF mått som nämnden ansvarar för vad gäller sifferredovisning. Presentationen ska innehålla innevarande mandatperiods mått, resultat och målsättningar

6 Uppföljning av KFs målsatta mått, forts

7 Swotanalys För att fånga de väsentligaste aspekterna ska varje nämnd, eller verksamhet om det är lämpligare, redovisa fyra bedömningsgrunder som bygger på en SWOT – analys Interna egenskaper goda faktorer för verksamheten (= styrkor) skadliga faktorer för verksamheten (= svagheter) Externa egenskaper goda faktorer för verksamheten (= möjligheter) skadliga faktorer för verksamheten (= hot)

8 Omvärldens utveckling och nämndens viktigaste utmaningar
Stadsutvecklingsprojektet Digitalisering Arbetsmarknad Integration Företagsetableringar – markfrågor Beskriv Lyft fram nämndens tre viktigaste utmaningar/områden för planeringsperioden Omvärld - Beskriv Hur omvärldens utveckling påverkar verksamheten (ha gärna omvärldsanalysen från er verksamhetsplan som utgångsläge) Pia? Anders? Britt-inger? Patrik? Se texter som avdcheferna lämnar till peter

9 Stadsutvecklingsprojektet 2018, samt 2019-2021
Arbete med exploateringsutredningar, kalkylarbete och analysarbete Målsättning är finansering genom exploateringsmedel Under perioden planeras ett flertal projekt att startas upp på den norra sidan av Bäveån

10 Digitalisering – nya lagar
Det digitala sättet att handskas med data innebär att nya lagar kommer att styra vår verksamhet Nya lagar som börjar gälla under maj 2018 GDPR (General Data Protection Regulation) NIS-direktivet Lagar som innebär förändringar i det sätt vi behandlar data och hur säkerheten skall tryggas i våra nätverk Allt vi gör digitalt skall vara spårbart

11 Digitalisering – nya arbetssätt
Ny teknik=nya arbetssätt & nya möjligheter Genom att koppla programvara till verksamhetssystem kan processer automatiseras Digitala lösningar frigör administrativ tid. Exempelvis har arbete påbörjats kring: Digital ansökan om ekonomiskt bistånd Digital beräkning av avgifter inom hemtjänsten Genom att erbjuda digitala hjälpmedel där de finns ökar delaktigheten, självständigheten och tryggheten för brukare, anhöriga och personal

12 Digitalisering – E-tjänster
Utbyggnad av E-tjänster och E-förvaltning måste påskyndas Antalet E-tjänsteutvecklare måste öka för att möta upp efterfrågan Genom en modern E-förvaltning underlättar vi vardagen för kommunens medarbetare och medborgare Allt fler behöver hjälp av allt färre För att kunna upprätthålla en god service krävs att vi digitalt har öppet dygnet runt alla dagar i veckan Allt som produceras digitalt skall sparas digitalt Genom kommunens E-arkiv blir det snabbare och enklare åtkomst till material som medarbetare och medborgare skall ha tillgång till

13 Digitalisering – vad kostar det?
Förutsättningar för det digitala arbetssättet kommer att kräva stora investeringar i form av kommunikationsteknik ”Internet” till kommunens alla lokaler och inom alla lokaler kommer att vara en nödvändighet för digitalisering Uppskattat belopp gällande IT-avdelningens investeringar uppgår till ca 20 mkr för perioden , varav ca 7,9 mkr avser Dessutom tillkommer löpande driftskostnader på ca 2 mkr/år inom IT-avdelningen som får hanteras via IT-avgifterna OBS! Kostnader för intern trådlös kommunikation får verksamheterna stå för

14 Arbetsmarknad Tudelad arbetsmarknad, svaga grupper ökar och fortsatt hög ungdomsarbetslöshet Kunna ge rätt insatser till varje individ som anmäls in till arbetsmarknadsavdelningen av arbetsförmedlingen och socialtjänsten Samverka mycket bredare kring varje individ Möta upp det växande behovet av arbetsmarknadsåtgärder

15 Arbetsmarknad Utmaningar både för inträde på arbets-marknaden och att vara kvar på densamma Innebär behov och utveckling av metoder som matchar företagens beställda kompetens med rätt utbildningsinsats Näringsliv- och branschområden efterfrågar i sina rekryteringar allt oftare eftergymnasial utbildningsnivå Störst antal personer som lämnar etableringen till arbetsmarknadens förfogande, gör det under Detta i kombination med att alla nya i etableringen skrivs direkt in i ett arbetsmarknadspolitiskt program Språksvaga personer kräver nya metoder/arbetssätt för att kunna påbörja arbetsträning

16 Integration Bostäder till alla nyanlända Utveckla mötesplatserna
Både via anvisning och de redan trångbodda, framför allt boende i våra utanförskapsområden Utveckla mötesplatserna Arbetsmarknadsinriktning Kunna rusta varje individ till att bli anställningsbar Flertalet har mycket låg utbildningsbakgrund med sjukdomsbild och ökad ohälsa

17 Integration Satsa på långsiktiga insatser för integration för att motverka utanförskap Segregerade bostadsområden Stora klyftor i samhället Subkultur med växande ohälsa och en känsla av att inte inkluderas i samhälle Normer och värderingar, samt hedersförtyck är prioriterade områden

18 Integration Samverkan med den sociala ekonomin är ett allt viktigare strategiskt område för kommunen För att främja en ökad välfärdsutveckling och ökad resurseffektivitet, måste starkare sammanhang knytas med civilsamhället Ett system med överenskommelser, partnerskap, ökat entreprenörskap via sociala företag och arbetsintegrering behöver utvecklas

19 Integration Verksamhet för att sysselsätta och utveckla de som står mycket långt ifrån arbetsmarknaden och som inte kan delta i andra insatser. Målgrupp främst nyanlända men även andra Egen verksamhet inom arbetsmarknadsavdelningen i samverkan med övriga förvaltingar inom arbetet i LÖK (Lokal överenskommelse om etablering av nyanlända flyktingar och andra nyanlända invandrare i Uddevalla kommun)

20 Företagsetablering Kommunen behöver fortsätta att stärka sin positionering i region, samt nationellt och internationellt Uddevallas förmåga som tillväxtmotor begränsas framför allt av sämre infrastrukturs-utveckling än övriga motsvarande storheter i Västra Götaland Uddevalla kommun har under mandatperioden etablerat ett flertal samverkansarenor för att förstärka förutsättningarna för en bättre utbyggd infrastruktur

21 Företagsetablering - markfrågor
Under året har ett arbete påbörjats med att förädla marknadsföringsmaterialet för etableringar Tillgång till industri/affärsmark är den enskilt största utmaningen idag för ökad etablering och utbyggnad Markutmaningen är också stor i samtliga delar av kommunens industriområden En mark- och etableringsstrategi bör få prioritet i kommande arbete

22 Investering, behov Exempel på innehåll: - Nämndens totala investeringar per år - Viktiga större investeringar särredovisas - Förutsättningarna för att klara driftskostnaderna för de planerade investeringarna inom planerat kommunbidrag I blankettmaterialet: Samtliga investeringar som hör till nämndens verksamhet ska redovisas. Driftkostnader för föreslagna investeringar, fördelade på kapitalkostnader resp. övriga tillkommande verksamhetskostnader, ska redovisas. Nämnderna ska redovisa hur finansieringen kan ske med de preliminära kommunbidragen för 2019 och Driftkalkyler och beskrivande text till större investeringar (över 10 mkr) redovisas i excelblankett.  Nämnderna ska redovisa behovet av tillkommande kommunbidrag för de närmaste åren efter planeringsperioden fram till år 2025 för investeringar över 10 mkr som påbörjas under perioden 2019 – 2021. För perioden finns idag bara behov utav IT-investeringar, dessa uppgår till cirka 12 mkr för perioden !

23 Investering av tvätteri
Tvätteri i egen regi i nuvarande lokaler på Fridhem ger arbetsplatser för många med möjlighet till arbetsträning, språkträning och arbetsförmågebedömning under struktur och tydlig ledning. Minska externa leverantörer Kostnadseffektivt Arbetsplats för många Kvalité och miljö, minskade transporter Arbetskläder Textilier Möjligt för brukatvätt (där socialtj har ansvar för att utföra tvätt) OBS! Staten premierade kommunen med 2,7 mkr 2018 pga höga volymer av extratjänster.

24 Investering av nytt lönesystem
Nuvarande lönesystem löper ut mars 2020 Nuvarande version ger merarbete då systemet inte är så utvecklingsbart Ett nytt system innebär ett mer effektivt arbetssätt genom digitalisering Effektivisering av tid för kommunens verksamheter i och med en effektivare administration för medarbetare, personalredogörare, chefer och löneadministratörer Effektiviseringen uppskattas till 4,0 mkr för kommunen och förväntas uppstå fr.o.m. 2022

25 Behov av utökat kommunbidrag p.g.a. investeringar
Tvätteri=0,3 mkr Nytt lönesystem=0,3 mkr ytterligare fr.o.m. 2020 Brandstationer=Ökad ersättning till Räddningstjänstförbundet Mitt bohuslän när brandstationerna är färdigställda, preliminära belopp: 0,7 mkr för Brandstation Ljungskile 6,6 mkr för Brandstation Uddevalla

26 Kommunbidrag Här redovisas nämndens behov av kommunbidrag i relation till det preliminära kommunbidrag som finns i anvisningarna. Exempel kan vara verksamheter som inte omfattas av de demografiska ersättningarna, ökade kostnader pga nya investeringar, förändrad lagstiftning, kvalitet osv OBS! E-arkiv, dataskyddsombud och ev. delcentraliserad inköpsorg ska kommunbidrags-växlas, fördelning per nämnd ej klar. Även KS har en del av beloppet.

27 Prioriterat behov=8,8 mkr (behov av utökad budgetram)

28 Minskade nettokostnader /effektiviseringar inom IT-avd.
För att begränsa ökningen av IT-avgifterna p.g.a. ökade kostnader för Microsoft-licenser och digitalisering görs olika åtgärder: Vakant tjänst tillsätts ej Uppsägning av medlemskap Minskning av kostnader för kompetensutveckling och konsulter Beskriv förslag på Minskade kostnader/effektiviseringar Föreslagna minskade kostnader/effektiviseringar ska redovisas. Redovisningen ska vara i prioritetsordning, dvs. den första åtgärd som kan/ska genomföras redovisas som nummer 1 och därefter i fallande ordning. Effekter på verksamhetsförändringar ska i första hand beskrivas utifrån strategisk planen inkl. kommunfullmäktiges styrkort samt eventuella effekter för flickor/pojkar och, eller kvinnor/män.

29 Minskade nettokostnader /effektiviseringar inom övr. vht
Enligt anvisningarna till budgetdialogen föreslås en minskning av nämndens kommunbidrag med ,0 mkr för -3,3 mkr har genomförts till 2018 -16,7 mkr återstår för Varav -5,7 mkr för 2019 Varav -11,0 mkr för Beskriv förslag på Minskade kostnader/effektiviseringar Föreslagna minskade kostnader/effektiviseringar ska redovisas. Redovisningen ska vara i prioritetsordning, dvs. den första åtgärd som kan/ska genomföras redovisas som nummer 1 och därefter i fallande ordning. Effekter på verksamhetsförändringar ska i första hand beskrivas utifrån strategisk planen inkl. kommunfullmäktiges styrkort samt eventuella effekter för flickor/pojkar och, eller kvinnor/män.

30 Förslag på minskade nettokostnader/effektiviseringar
Återstående -0,85 mkr för 2019 (för att uppnå -5,7 mkr) hanteras via vakansprövning och återhållsamhet. För åtgärder krävs strukturella förändringar, en översyn behöver göras av samtliga verksamheter inom kommunstyrelsen.

31 Medborgardialog Översiktsplanens medborgardialog inbegriper tre större moment: Det lagstadgade samrådet Utställningen för översiktsplanen allmänheten bjuds in, planerat till 19-20 Djupare dialog I och med uppdateringen av den dialogbaserade landskapsanalysens karaktärsområdesbeskrivningar, pågår under våren 2018 Samtliga nämnder ansvarar för att årligen, i samband med budgetdialog, utse lämpliga objekt alternativt områden för arbetet med medborgardialog (i det systematiska arbetssättet med medborgardialog likställs medborgardialog med brukardialog).


Ladda ner ppt "Budgetdialog 2019-2021 Kommunstyrelsen."

Liknande presentationer


Google-annonser