Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avBenedict Friedrich
1
Utvärdering forskarutbildning Upptaktsmöte 10 april 2018 Välkomna!
2
Systembilden
3
Syfte med upptaktsmötet
Informera om utvärderingsprocessen Besvara frågor Mål att lärosätet ska kunna planera och genomföra det interna kvalitetsarbetet för att ta fram bedömningsunderlag som ger en rättvisande bild av de utbildningar som utvärderas
4
Utvärderingarnas syfte
Kontrollera att utbildningarnas uppfyller kraven i HL, HF och ESG (resultat) Bidra till kvalitetsutveckling
5
Forskarutbildningar som utvärderas i omgång 2
Forskningsämne Antal utbildningar Musik 2 Design 4 Litteraturvetenskap 11 Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi 17
6
Huvudprinciper Forskarutbildningen som helhet Beskrivning i ASP
Lag och förordning
7
Bedömargruppen sakkunniga doktorandrepresentanter
företrädare för arbetslivet
8
Bedömningsunderlag
9
Underlag för bedömning
Självvärdering inklusive bilagor Allmänna studieplaner Individuella studieplaner Intervjuer (doktorander, handledare och ledning) Övriga bedömningsunderlag
10
Självvärdering Beskriva, analysera och värdera med konkreta exempel
hur ni på ett systematiskt sätt säkerställer och följer upp den utvärderade utbildningens kvalitet Hur ni säkerställer att doktoranderna har uppnått examensmålen när examen utfärdas
11
Bakgrundbeskrivning Sätter utbildningen i ett större sammanhang
Fångar in bakgrundsfaktorer som är viktiga för bedömarna att känna till, men som inte direkt går att relatera till bedömningsgrunderna Forskarutbildningsämnets förhållande till området för examenstillståndet (projektledaren ser över)
12
Bilagor till självvärderingen
Fyra tabeller (doktorander, handledare och övriga forskare) Publikationer/ accepterade verk Kursplaner - valfritt
13
Allmän studieplan (ASP)
det ska finnas en allmän studieplan för varje ämne som utbildning anordnas i ska ange det huvudsakliga innehållet i utbildningen, krav på särskild behörighet och de övriga föreskrifter som behövs
14
Individuella studieplaner (ISP)
Varje doktorand ska ha en ISP som regelbundet följs upp Helheten (inte bedöma enskilda ispar)
15
Övriga bedömningsunderlag
UKÄ tar fram övriga underlag tidigare tillsynsärenden examenstillståndsprövningar genomströmning
16
UKÄ Ingrid Pettersson Johan Gribbe Exempel Genomströmning
Netto- och bruttostudietid för doktorsexaminerade inom litteraturvetenskap, år 2011–2016 sammanslaget Forskningsämnesområde Uppsala universitet Totalt Forskningsämnesgrupp Antal Brutto- Netto- Forskningsämne examinerade studietid 1 966 5,5 4,2 16 504 Humaniora och konst 199 7,0 4,7 970 4,5 Språk och litteratur 83 6,5 331 7,5 4,6 Litteraturvetenskap 6 6,8 5,2 63 8,0 UKÄ Ingrid Pettersson Johan Gribbe Exempel
17
Underlag till UKÄ – 10 veckor
Samtliga skriftliga underlag laddas upp i UKÄ Direkt
18
Intervjuer komplettera den bild som bedömargruppen har fått av de andra underlagen webbaserade företrädare för den granskade utbildningen och doktorander
19
Beslut och yttranden
20
Bedömning och yttrande
Samtliga underlag vägs in i bedömningen Det samlade omdömet för utbildningen ges på en 2-gradig skala – hög eller ifrågasatt kvalitet Samtliga bedömningsområden ska bedömas som tillfredsställande för att utbildningen ska bedömas hålla hög kvalitet Delning före beslut (3 veckor) – Sakfel!
21
UKÄ (GD) fattar beslut hög eller ifrågasatt kvalitet
Ifrågasatt kvalitet = ifrågasatt tillstånd att utfärda examen i det aktuella ämnet för utbildning på forskarnivå
22
Uppföljning Vid ifrågasatt kvalitet, ett år för lärosätet att
åtgärda bristerna - åtgärdsredovisning in till UKÄ, eller inkomma med ett nedläggningsbeslut av utbildningen Hög kvalitet eller återkallande av examenstillståndet
23
Bedömningsområden och bedömningsgrunder
24
Bedömningsområden Förutsättningar Utformning genomförande och resultat
Doktorandperspektiv Arbetsliv och samverkan
25
Bedömningsområde: Förutsättningar
Bedömningsgrunder rör: personal forskarutbildningsmiljö
26
Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat
Bedömningsgrunder rör: Måluppfyllelse av kunskapsformen - kunskap och förståelse Måluppfyllelse av kunskapsformen - färdighet och förmåga Måluppfyllelse av kunskapsformen - värderingsförmåga och förhållningssätt
27
Forts. Utformning, genomförande och resultat
Forts. bedömningsgrunder rör: Jämställdhet Uppföljning, åtgärder och återkoppling
28
Bedömningsområde: Doktorandperspektiv
Bedömningsgrunder Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden
29
Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan
Bedömningsgrund Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet, både inom och utanför akademin
30
Paus Sen presentationer av: Litteraturvetenskap Design
Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi Musik
31
Utvärdering litteraturvetenskap
Nils Olsson projektledare UKÄ Erik Karlsson projektmedarbetare UKÄ
32
Utbildningar litteraturvetenskap
Forskningsämne Forskarutbildningsämne Lärosäte Litteraturvetenskap Litteraturvetenskap Göteborgs universitet Karlstads universitet Linnéuniversitetet Södertörns högskola Lunds universitet Litteraturvetenskap, allmän inriktning Litteraturvetenskap, inriktning mot drama, teater och film Stockholms universitet Umeå universitet Uppsala universitet Språkstudier med inriktning litteraturvetenskap Örebro universitet
33
Bedömargruppen litteraturvetenskap
Namn Lärosäte Kompetens/bakgrund Funktion i bedömargruppen Boel Westin Stockholms universitet Professor i litteraturvetenskap Ordförande+Sakkunnig Åsa Arping Göteborgs universitet Sakkunnig Peter Stein Larsen Aalborg universitet, Institut for Kultur og Globale Studier (ämne Dansk), Danmark Professor. Språk och litteratur Magnus Persson Malmö universitet Professor, litteraturvetenskap, didaktisk inriktning Otto Fischer Uppsala universitet, gästprofessur Humboldtuniversitet, Berlin, Tyskland Professor, retorik. FD, litteraturvetenskap Signe Westin Verksamhetsstrateg, Stf GD Kulturrådet, litteraturvetare, varit anställd vid SU Arbetslivsföreträdare Sigrid Ekblad Produktionschef, Studentlitteratur. Disp. Uppsala universitet. Gustav Borsgård Umeå universitet Doktorand i litteraturvetenskap sedan 2014 (4 år) Doktorandrepresentant Tim Berndtsson Uppsala universitet Doktorand i Litteraturvetenskap sedan (4 år)
34
Tidplan 10 april upptaktsmöte
19 juni deadline självvärdering och övriga underlag 23-25 oktober intervjuer Delning av yttrande Beslut
35
Intervjuer Förmiddag Eftermiddag Tis 23/10 Ons 24/10 Tor 25/10
Göteborgs universitet Karlstads universitet Lunds universitet Umeå universitet Stockholms universitet 8:30-9:30 Doktorander 9:30-10:00 Paus 10:00-11:00 Handledare/operativt ansvariga 11:00-11:30 11:30-12:00 Ledning Eftermiddag Linnéuniversitetet Södertörns högskola Uppsala universitet Örebro universitet 13:00-14:00 14:00-14:30 14:30-15:30 15:30-16:00 16:00-16:30
36
Utvärdering design Yvonne Fors: projektledare UKÄ Anders Brantnell: projektmedarbetare UKÄ
37
Utbildningar design Forskningsämne Forskarutbildningsämne Lärosäte
Högskolan i Borås Göteborgs universitet KTH Umeå universitet
38
Bedömargruppen design
Namn Lärosäte Kompetens/bakgrund Funktion i bedömargruppen Stefan Holmlid Linköping universitet Professor i design Ordförande + Sakkunnig Thomas Binder The Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Architecture, Design and Conservation Sakkunnig Maria Hellström Reiner Malmö universitet Evastina Björk Careva Systems AB / The Norwegian University of Science and Technology Docent i design Arbetslivsföreträdare Tonje Kristensen Johnstone Högskolan i Borås Doktorand i design, konstnär Doktorandrepresentant
39
Tidsplan 10 april upptaktsmöte
19 juni deadline självvärdering och övriga underlag 13-15 november intervjuer Delning av yttrande Beslut
40
Utvärdering av forskarutbildning Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Thomas Öst, projektledare (UKÄ) Nils Olsson, projektmedarbetare (UKÄ)
41
Utbildningar som ingår i utvärderingen Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Lunds universitet Maskinkonstruktion Lunds universitet Arbetsmiljöteknik Lunds universitet Rehabiliteringsteknik Lunds universitet Förpackningslogistik Lunds universitet Mekanisk teknologi och verktygsmaskiner Lunds universitet Maskinelement Luleå tekniska universitet Arbetsvetenskap Luleå tekniska universitet Industriell produktionsmiljö Luleå tekniska universitet Teknisk psykologi Luleå tekniska universitet Industriell logistik Högskolan Väst Produktionsteknik Linköpings universitet Maskinteknik – inriktning industriell produktion Stiftelsen Högskolan i Jönköping Produktionssystem Kungl. Tekniska högskolan Industriell produktion Chalmers tekniska högskola Produkt- och produktionsutveckling
42
Bedömargruppens sammansättning Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Jan Johansson (ordförande) Professor i industriell produktionsmiljö, LTU Anna Runnemalm Docent i maskinteknik, Högskolan i Skövde Mats Bohgard Professor i arbetsmiljöteknik, Lunds tekniska högskola Magnus Tideman Professor i handikappvetenskap, Högskolan i Halmstad Helena Forslund Professor i logistik, Linnéuniversitetet Anna-Lisa Osvalder Biträdande professor i människa/maskin-system, CTH Tobias Larsson Professor i produktutveckling, Blekinge tekniska högskola Sofia Ritzén Professor i integrerad produktutveckling, KTH Andreas Borg (arb.företr.) GKN Aerospace, ansvarig för disputerad personal Ned Carter (arb.företr.) SKL, ansvarig för allmänna arbetsmiljöfrågor Bodil Mellblom (arb.företr.) Svenskt Näringsliv, arbetsmiljöexpert Nikolas Theissen (dokt.) KTH, programansvarig doktorand Roaa Salim (dokt.) Stiftelsen Högskolan i Jönköping, industridoktorand Christina Windmark (dokt.) LTH, doktorand i industriell produktion
43
Tidplan Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
10 april upptaktsmöte 19 juni deadline självvärdering och övriga underlag 6-8 november intervjuer Delning av yttrande Beslut
44
Intervjuer Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Tis 6/11 Ons 7/11 Förmiddag LU, Maskinkonstruktion Högskolan Väst LTU, Industriell logistik LU, Mek. tekn. och verkt.mask. Linköpings universitet 8:30-9:30 Doktorander 9:30-10:00 Paus 10:00-11:00 Handledare/operativt ansvariga 11:00-11:30 11:30-12:00 Ledning Eftermiddag Stiftelsen Högskolan i Jönköping LU, Förpackningslogistik LTU, Teknisk psykologi LU, Arbetsmiljöteknik 13:00-14:00 14:00-14:30 14:30-15:30 15:30-16:00 16:00-16:30 Tors 8/11 Förmiddag Kungl. Tekniska högskolan LU, Rehabiliteringsteknik LTU, Industriell produktionsmiljö 8:30-9:30 Doktorander 9:30-10:00 Paus 10:00-11:00 Handledare/operativt ansvariga 11:00-11:30 11:30-12:00 Ledning Eftermiddag Chalmers tekniska högskola LTU, Arbetsvetenskap LU, Maskinelement 13:00-14:00 14:00-14:30 14:30-15:30 15:30-16:00 16:00-16:30
45
Musik Utvärdering på engelska
46
Forskarutbildningar Forskningsämne Forskarutbildningsämne Lärosäte
Musik Musik (konstnärlig) Lunds universitet Musikalisk gestaltning (generell) Luleå Tekniska Universitet
47
Bedömargruppen Namn Lärosäte Kompetens/bakgrund
Funktion i bedömargruppen Gerhard Eckel University of Music and Performing Arts Graz, Österrike och KTH Professor i Computer Music och Multimedia vid Institute of Electronic Music and Acoustics (IEM). Affilierad professor vid KTH. Ordförande Franziska Shroeder Queen’s University Belfast, Nordirland, UK Lektor i musik och digital performance, improvisation Bedömare Anne Elisabeth Piiriainen Konstuniversitetets Sibelius-Akademi, Helsingfors, Finland Doktorand i musik. ”Clarinet Music from Russia and the Soviet Union ” Doktorandrepresentant NN Företrädare för arbetslivet
48
Tidplan 10 april: Upptakt
10 april – 19 juni: Lärosätena skriver självvärderingar Juni –oktober: Bedömare skriver prel. yttrande November: Intervjuer med lärosäten via webb Mars 2019: Yttrande på delning till lärosätena April 2019: Beslut
49
Tack för idag!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.