Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Trygg och effektiv utskrivning från sluten vården
Trygg och effektiv utskrivning från sluten vården
2
Syftet och orsak Syftet med förslaget om en ny betalningsansvarslagen är att åstadkomma en god vård, där ledtider mellan sluten vård och vård och omsorg i det egna hemmet eller i särskilt boende kan hållas så korta som möjligt och onödig vistelse på sjukhus kan undvikas. Effektivitet. Alla har rätt att komma hem. Att ligga kvar på sjukhuset när man är utskrivningsklar är inte god vård. Bidrar till överbeläggningssituationer, dyrt för samhället och ineffektivt. Människors lika värde. God vård är jämlik.
3
Vad vill förslaget att vi ska göra?
Vi ska bidra till förutsättningar för att patienter i sluten vård som bedöms utskrivningsklara och som behöver fortsatta insatser från den kommunala vården, så snabbt som möjligt få fortsatt vård och omsorg i det egna hemmet (hemmet kan vara olika boendeformer). Vi ska samverka bättre och är ingen primär fråga om dagar och ersättningsnivåer, det är en fråga om kvalitet och patientsäkerhet. En fråga om arbetssätt - samverka på ett sätt som är effektivt i vardagen för alla parter. Ekonomistyrningen i vårdplaneringen måste tonas ner.
4
Flexibel och anpassad Förslaget menar att lagen måste vara så flexibel att den inte förhindrar anpassning till lokala förhållanden och arbetssätt. Anpassning är en viktigt förutsättning för att resurser ska användas på rätt sätt. Huvudmännen ska komma överens om gemensamma riktlinjer för samverkan. Vi ska kunna välja den detaljeringsnivån som är nödvändig. Exempelvis rutiner för informationsöverföring, vad som ska vara åtgärdat innan patienten skrivs ut, vem som ansvarar för vad, hur patienten ska följas upp m.m.
5
Trygg och effektiv utskrivning
Effektivitet innebär att resurserna utnyttjas på bästa sätt för att uppnå uppsatta mål för verksamheten. Ledtid (fristdagar, planeringstid, omställningstid, verkställighetstid m.m.) Ur patientens perspektiv handlar detta om väntetider för att få komma vidare i vårdkedjan. Kontinuitet - Att patienten får träffa samma person (-er). Trygg kan bara verifieras av patienten. Patientsäkerheten får aldrig äventyras.
6
Inskrivningsmeddelande
Nuläge Enligt ny betalningsansvarslag Skickas så snart ett behov hos brukare/patienten har identifierats Skickas inom 24 timmar eller så snart behov har identifierats Koncernstab hälso- och sjukvård
7
Koncernstab hälso- och sjukvård
Vårdplanering Nuläge Enligt ny betalningsansvarslag Kallelse skickas från slutenvård som ansvarar för att genomföra planeringen Fast vårdkontakt ska utses i landstingsfinansierad öppen vård (dedikerat samordnings- och planeringsansvar) som kallar till Samordnad Individuell plan (SIP) Vårdplanering Ersätts av SIP Vårdplanering sker på sjukhus SIP ska ske när och där det är optimalt för patienten, kan även vara i patientens hem. Koncernstab hälso- och sjukvård
8
Utskrivning och betalningsansvar
Nuläge enligt gällande avtal Enligt ny betalningsansvar 5 dagar till betalningsansvar inträder i somatisk vård Lagförslaget säger ”Vid tvist mellan huvudmän 3 kalenderdagar ” 30 dagar till betalningsansvar inträder för psykiatrisk vård Koncernstab hälso- och sjukvård
9
Status från SKL ”Vi vet att en lagrådsremiss är på väg, och den blir offentlig någon gång i december. Prop:en väntas komma under våren 2017, och ett ikraftträdande preliminärt 1 jan Men som sagt uppgifterna är preliminära och vi har inga detaljer i dagsläget”.
10
Extra bilder
11
Strategisk beredningsgruppen uppdrag
Uppdragshandling underskriven av Västkom och VGR. Målet är att till LiSA lämna ett förslag på hur parterna gemensamt kan säkerställa en trygg och effektiv utskrivning till hemmet med beaktande av SOU 2015:20. Förbereda ett införande och bereda ett beslutsunderlag. Arbetet ska baseras på de förslag som anges i den kommande propositionen. ”Patientens bästa” är drivkraften och ett personcenterat arbetssätt. Ida Wernered, Idalena Svensson
12
Strategisk beredningsgrupp
Carina Andersson Äldre Simba K Carina Fransson Mitt i livet Göteborg K Dirk Vleugels Gränssnitt Skaraborg VGR/PV Henry Olsson Äldre Fyrbodal VGR/Sjukhus Ingvor Gunnarsson Psykiatri Göteborg K Kent Storm Psykiatri Fyrbodal VGR/Sjukhus Linda Axelsson Ödman Barn Södra Älvsborg VGR/Sjukhus Lisbeth Tilly Barn Fyrbodal K Malin Svärd Äldre palliativ Skaraborg K Marianne Thordén Rehab Simba VGR/Sjukhus Monica Sörensson Äldre Göteborg K Åsa Lind Äldre Göteborg VGR/PV
13
Advisory Board- rådgivare
Anneli Bjerde , Västkom Carina Hansson, avtal Elisabeth Jonsson, Boråsregionen Kommunalförbund Jan Carlström, ordförande SVPL/SAMSA Linda Macke, GR Kommunalförbund Marita Haglund, avtal Rose-Marie Nyborg, Hälso-och sjukvårdsavtalet Adjungerande Thomas Brezicka, Patientsäkerhet
14
Framgångsfaktorer Patientresan är en framgångsfaktor.
Utveckling av arbetsprocesser för en trygg och effektiv utskrivning är en framgångsfaktor. Kvalitetssäkra indikatorer för ständiga förbättringar av arbetsprocesser är en framgångsfaktor. Arbeta och lära av varandra genom goda exempel en framgångsfaktor. En informationsförsörjning mellan olika målgrupper och aktörer är en framgångsfaktor. Resursfördelning (-förändring) till primärvårdsnivån är en framgångsfaktor. Nya modeller för hur ersättning är en framgångsfaktor. Tydlig ansvarsfördelning är en framgångsfaktor. Tydlig kravställning är en framgångsfaktor. Tydligt utformade konsekvenser om inte lagkraven följs är en framgångsfaktor. Ekonomiska incitament för följsamhet för nya lagen är en framgångsfaktor. Att tänka nytt oavsett krav i lagen är en framgångsfaktor.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.